Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 372)
Thesis details
   Login via CAS
Queer utopie: alternativní realita v kontextu hudební queer scény současné Ukrajiny
Thesis title in Czech: Queer utopie: alternativní realita v kontextu hudební queer scény současné Ukrajiny
Thesis title in English: Queer utopia: alternative reality in the context of the contemporary Ukrainian queer music scene.
Key words: queer|utopie|hlas|Ukrajina|modifikace hlasu|zvuk
English key words: queer|utopia|voice|Ukraine|sound|voice`s modification
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Musicology (21-UHV)
Supervisor: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 18.03.2019
Date of assignment: 18.03.2019
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 20.03.2019
Date and time of defence: 07.09.2020 09:00
Date of electronic submission:01.08.2020
Date of proceeded defence: 07.09.2020
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. et Mgr. Tereza Jiroutová Kynčlová, Ph.D.
 
 
 
Advisors: Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D.
Guidelines
Předmětem zájmu předložené bakalářské práce je zkoumání pojmu queer jako utopického konceptu v kontextu ukrajinské hudby v době po Euromajdanu (tj. poroce 2014), události, kterou je možné považovat za výchozí bod pro následující politickoekonomické a sociokulturní změny na Ukrajině. Práce se zaměřuje na způsoby vytváření alternativního prostoru a nové sebeidentifikace ve válečném období a v podmínkách eskalující agrese. Za případovou studii poslouží zejména desetiminutový hudební film ideologa a vokalisty kapely Lidská podoba, otevřeně se zabývajícíotázkami genderu ajinakostivukrajinském prostoru. Pro detailnější rozbor zmíněného konceptu se však budu zabývat i dalšími, kratšími videy kapely, v nichž se vyskytují prvky queer estetiky jako způsobu mapování sociálních vztahů v potenciálně jiné budoucnosti. Práce se zaměřuje především na zvukové aspekty a využití technicky modifikovaného hlasu jakožto základní složky proměn existujících představ o genderové identitě a důležitého nástroje pro vytváření tzv. třetího prostoru mezi interpretem a posluchačem. Součástí analýzy jsou také textová a vizuální složka videí, v níž důležitou roli sehrává tanec jako způsob transformace prostoru a vytváření obrazu utopie a ireality. Ve svém uvažování vycházím především ze současné literatury z oblasti genderových a queer teorií.
References
Barkin, Elaine a Hamessley, Lydia. Audible traces: gender, identity, and music. Los Angeles: Carciofoli, 1999
Barthes, Roland „The Grain of the Voice.“ In Image, Music, Text, Roland Barthes, 179-189. Hill and Wang, 1977
Brett, Philip,Wood,Elizabeth a Thomas, Gary. Queering the pitch: the new gay and lesbian musicology. 2nd ed. New York: Routledge, 2006
Buckland, Fiona. Impossible Dance: Club Culture and Queer World-Making. Middletown: Wesleyan University Press, 2002
Butler, Judith. Rámce války: za které životy netruchlíme? Praha: Karolinum, 2013
Halberstam, Judith. The queer art of failure. Durham: Duke University Press, 2011
Jarman-Ivens, Freya. Queer voices: technologies, vocalities, and the musical flaw. New York: Palgrave Macmillan, 2011
Jarmanova, Halyna. Gender, religia ta nacionalizm v Ukrajini / Gender, náboženství a nacionalismus v Ukrajině.Varšava: Heinrich Böll Stiftung, 2012
Muñoz, José E. Cruising Utopia: The Then and There of Queer Futurity. New York: New York University Press, 2009
Taylor, Jodie. Playing it queer: popular music, identity and queer world-making. New York: Peter Lang, 2012.
Trofymenko, Olesia. Porevoluční Ukrajina – tolerance nebo odchylka vpravo: Vědecká zprava o výzkumu. Kyjiv: LGBT-centr „Donbas-SocProjekt“, 2016
Vernallis, Carol, Herzog, Amya Richardson, John. The Oxford handbook of sound and image in digital media. New York: Oxford University Press, 2013
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html