Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vývoj metod ve výuce cizích jazyků od poloviny 19. století do současnosti
Thesis title in Czech: Vývoj metod ve výuce cizích jazyků od poloviny 19. století do současnosti
Thesis title in English: The development of methods in foreign language teaching from the mid 19th century until present
Key words: Výuka cizího jazyka; didaktika cizího jazyka; cizí jazyk; metodika; vyučovací metody; alternativní metody; vyučovací techniky; vývoj metod.
English key words: Foreign language teaching; didactics of foreign language; foreign language; methodology; teaching methods; alternative methods; teaching techniques; development of methods.
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra germanistiky (41-KG)
Supervisor: PaedDr. Dagmar Švermová
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 09.04.2021
Date of assignment: 24.06.2021
Date and time of defence: 19.05.2022 09:30
Venue of defence: Celetná 13, Praha 1
Date of electronic submission:19.04.2022
Date of proceeded defence: 19.05.2022
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
 
 
 
References
Bausch, K.R et al. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke Verlag, 1991
Beneš, E. et al. Metodika cizích jazyků. Praha: SPN, 1970
Brinitzer, M. et al. DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Frem- und Zweitsprache. Stuttgart: Klett Verlag, 2016
Choděra, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků (didaktika cizích jazyků jako vědní obor). Praha: APRA, 1993
Choděra, R. et all. Výuka cizích jazyků na prahu nového století I a II. Ostrava: Ostravská univerzita 2000
Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011
Jelínek, Stanislav. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980
Larsen-Freeman, Diane. Techniques and principles in language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1986
PaedDr. Dagmar Švermová, PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.. LINGUODIDAKTIK DEUTSCH ALS FREMDSPRACHE - AUSGEWÄHLTE THEMEN (SPRACHLICHE MITTEL). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2019
Podrapská, K. Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka. Liberec: Technická univerzita, 2008
Richards, Jack C. a Theodore S. Rodgers. Approaches and Methods in Language Teaching: A description and analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 1986
Preliminary scope of work
Tato diplomová práce důkladně zkoumá vývoj metod ve výuce cizích jazyků, jejich koncepty a využití. Cílem práce je poskytnout komplexní vhled do problematiky. Teoretická část se orientuje vysvětlení všech metod a didaktických přístupů ve výuce cizího jazyka, které jsou řazeny chronologicky podle doby vzniku. Praktická část zkoumá, které techniky typické pro konkrétní metody jsou zapojovány do současné výuky, potažmo v jaké frekvenci.
Preliminary scope of work in English
This diploma thesis scrutinizes development of foreign language teaching methods as well as their conceptions and usage. The aim of this thesis is to provide a complex insight into the issue. The theoretical part is focused on explanation and clarification of all the methods and didactic approaches existing in foreign language teaching, which are presented chronologically. The practical part explores which techniques, typical for particular methods, prevail in contemporary teaching.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html