Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Corporate culture of social enterprises
Thesis title in Czech: Firemní kultura sociálních podniků
Thesis title in English: Corporate culture of social enterprises
Key words: sociální podnik, sociální podnikání, firemní kultura, hybridní organizace, organizační psychologie, interní komunikace
English key words: social enterprise, social entrepreneurship, corporate culture, hybrid organising, organisational psychology, internal communication
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of Marketing Communication and Public Relations (23-KMKPR)
Supervisor: Ing. Bc. Petra Koudelková, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 10.08.2018
Date of assignment: 10.08.2018
Date and time of defence: 13.06.2019 08:00
Venue of defence: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108
Date of electronic submission:10.05.2019
Date of proceeded defence: 13.06.2019
Opponents: Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D.
 
 
 
URKUND check:
References
DEFOURNY, Jacques. Social enterprise and the third sector: Changing European landscapes in a
comparative perspective. Routledge, 2014. ISBN 9780415831567

DOHERTY, Bob, et al. Management for social enterprise. Sage Publications, 2013. ISBN-13: 978-
1412947497

DOHNALOVÁ, Marie. Sociální ekonomika, sociální podnikání. Vyd. 1. Praha: WoltersKluwer
Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-269-3.

URBAN, Jan. Firemní kultura a identita. Ústav práva a právní vědy, 2014. ISBN 978-80-87974-05-6

LUKÁŠOVÁ, Růžena. Organizační kultura a její změna. Grada Publishing as, 2010. ISBN 978-
80-247-2951-0 

WEI-SKILLERN, Jane, et al. Entrepreneurship in the social sector. Sage, 2007. ISBN-13: 978-
1412951371
Preliminary scope of work
Sociální podniky představují entity kombinující filozofie, procesy a strategie neziskového a komerčního sektoru. Jejich cílem je mít společenský dopad a v ideálním případě aplikuje obchodní model, který zajišťuje finanční soběstačnost a možnost reinvestovat výnosy k udržení růstu organizace. Tyto cíle se mohou v budoucnu střetávat, kdy se organizace musí rozhodovat, zda upřednostňovat společenský dopad nebo finanční zisk.

Tento organizační model by měl mít důsledky pro zaměstnance z hlediska řízení, vztahů v organizaci a organizační psychologie. Proto se tato práce zaměří na firemní kulturu dvou sociálních podniků a bude studovat jejich firemní prostředí a aktéry v něm. Hlavním účelem je prozkoumat toto téma a nalézt společné znaky, které vyvstanou z výzkumu.

Teoretická část popisuje čtyři různé konceptuální přístupy k sociálním podnikům. Poté je představena teorie firemní kultury včetně teoretických modelů, které vykreslují prvky charakterizující různé typy firemních kultur. Proměnné, které činí firemní kulturu sociálních podniků unikátní, jsou taktéž zahrnuty. Empirická část zahrnuje šest polostrukturovaných hloubkových rozhovorů se záměrem nalézt společné znaky firemních kultur. V případě jednoho sociálního podniku je zahrnuto i pozorování k zaručení vyšší validity dat. Dohromady vzniklo dvanáct kategorií, jež lze seskupit do tří hlavních témat: lidé a jejich vztahy, vnímání budoucnosti organizace a pracovní prostředí. Diskuze interpretuje výsledky výzkum a vztahy mezi vzniklými kategoriemi.
Preliminary scope of work in English
Social enterprises are entities that combine the philosophies, operations or strategies of both the non-profit and for-profit sector. They aim to have an impact on society while ideally incorporating a business model that ensures financial sustainability and ability to reinvest their profits to maintain growth. These goals might be conflicting in the long-term when the organisation has to make decisions on whether to priorities impact or profit.

Such organisational model should have implications on the personnel in terms of management, organisational relationships and psychology. Thus, the focus of this thesis is to examine the corporate culture of two social enterprises and to study the organisations’ environment and the social actors, where the main objective is to explore this topic and discover common themes that arise during the research.

The literature review outlines several different conceptual approaches to social enterprises. Afterwards, the theory of corporate culture is presented, including models depicting elements that characterise different types of cultures and variables that make the corporate culture of social enterprises unique. In the empirical part, six in-depth semistructured interviews were conducted with the aim to search for common attributes. One case includes observations to increase data validity. The results revealed twelve categories that could be grouped into three main themes: people and relationships, perception of the future of the organisation and work environment. Discussion interprets these results and relationships between categories.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html