Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Obraz novináře ve videoherních titulech
Thesis title in Czech: Obraz novináře ve videoherních titulech
Thesis title in English: Representation of journalists in videogames
Key words: Videohra, novinář, postava novináře, stereotyp, hra, interaktivita, fotožurnalistika, reportér, případová studie.
English key words: Videogame, journalist, journalistic character, stereotype, game, interactivity, photojournalism, reporter, case study.
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Journalism (23-KZ)
Supervisor: doc. Mgr. MgA. Filip Láb, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 08.08.2018
Date of assignment: 08.08.2018
Date and time of defence: 20.06.2019 09:00
Venue of defence: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H110, Hollar - místn. č. 110
Date of electronic submission:09.05.2019
Date of proceeded defence: 20.06.2019
Opponents: Mgr. Veronika Macková, Ph.D.
 
 
 
URKUND check:
References
BEDNAŘÍK, Petr, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁ. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2011. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3028-8.
DONOVAN, Tristan. Replay: The History of Video Games. East Sussex: Yellow Ant, 2010. ISBN 978-0-9565-072-0-4. FIORE, Quentin a Marshall MCLUHAN. The medium is the massage: an inventory of effects. New York: Bantam Books, 1967.
HAVRÁNEK, Bohuslav, ed. Slovník spisovného jazyka českého. 2., nezměněné vyd. Praha: Academia, 2011.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Mladá fronta, 1971. Ypsilon (Mladá fronta), sv. 13.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-697-7.
KANE, Bob a Charles Paris. Batman. No. 49, DC Comics, 1948
KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, 2016. ISBN 978-1-4411-9495-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
OSVALDOVÁ, Barbora a kolektiv. Zpravodajství v médiích. 2., upr. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1899-9.
PERRON, Bernard. Horror Video Games: Essays on the Fusion of Fear and Play. Jefferson, N.C: McFarland & Co, 2009.
REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
SALTZMAN, Joe. Analyzing the Images of the Journalist in Popular Culture: a Unique Method of Studying the Public’s Perception of Its Journalists and the News Media. Los Angeles: University of Southern California, 2005.
SCHOTT, Gareth. Dawn of the Digital Dead: The Zombie as Interactive Social Satire in American Popular Culture. Australasian Journal of American Studies, vol. 29, no. 1, 2010, pp. 61–75.
TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4.
Williams, Gregg. “New Games, New Directions.” Byte, Prosinec. 1981, p. 6, Dostupné z: https://archive.org/details/byte-magazine-1981-12/page/n1
WOLF, Mark J. P. a Bernard PERRON. The video game theory reader. London: Routledge, 2003. ISBN 0415965799.
WOLF, Mark J. P. The medium of the video game. Austin: University of Texas Press, 2001. ISBN 029279150X.
Preliminary scope of work
Abstrakt
Diplomová práce Obraz novináře ve videoherních titulech si klade za cíl zjistit, jakým způsobem jsou novináři zobrazováni v mainstreamových videoherních titulech. Analýza je provedena na základě pěti případových studií videoherních titulů, ale jsou do ní zapojeny poznatky i z jiných her zkoumaných sérií. Práce podrobně zkoumá devět videoherních žurnalistů, kteří spadají do různých kategorií: investigativní novináři, zpravodajští fotožurnalisté, paparazzi fotografové, rozhlasoví a televizní reportéři i moderátoři televizních pořadů. U jednotlivých postav je kromě jejich chování analyzován i jejich zevnějšek, neboť i ten je u utváření videoherních postav naprosto v rukou herních vývojářů.
Analýza prokázala, že se vývojáři uchylují k využívání stereotypů, ale vždy k tomu přistupují ze zřejmých důvodů. Často se však stereotypům také vyhýbají a dokáží i věrně popsat žurnalistické praktiky a chování. Novinářská praxe je věrněji zobrazována v případě, že je novinář kladnou postavou a protagonistou dané videohry. Pokud je však padouchem a vedlejší postavou, je novinařina představena negativně, stereotypně a zkratkovitě.
Preliminary scope of work in English
The Representation of Journalists in Videogames aims to find out how do videogame developers represent journalists in the mainstream videogames. The analysis is based on five case studies of various videogames but it also includes sequels and prequels of the selected games. The author of this thesis analyzes nine videogame journalists which can be differentiated into several categories: investigative reporters, photojournalists, paparazzis, radio and TV reporters and hosts of various television shows. Their behavior is not the only aspect this thesis analyzes because their visual appearance is also fully in the hands of the game developers.
This thesis proves that the videogame journalists are sometimes depicted stereotypically but if so, it is always for a reason. Videogame developers do not always use this sort of depictions and can even accurately describe journalistic practice and behavior. Journalism is always better described if the journalist is a heroic protagonist of their videogame. If they are villains, it is often described using various negative stereotypes.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html