Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Hipsters and their Identity: Discursive Manifestations of Hipster Culture in VICE magazine
Thesis title in Czech: Hipsteři a jejich identita: Diskurzivní manifestace hipsterství v magazínu VICE
Thesis title in English: Hipsters and their Identity: Discursive Manifestations of Hipster Culture in VICE magazine
Key words: fenomén hipster, kultura hipster, mainstream, diskurzivní analýza, magazín VICE
English key words: hipster phenomenon, hipster culture, mainstream, discourse analysis, VICE magazine
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of Sociology (23-KS)
Supervisor: PhDr. Mgr. Jan Balon, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 21.06.2018
Date of assignment: 21.06.2018
Date and time of defence: 16.09.2019 09:00
Venue of defence: Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J3019, Jinonice - místn. č. 3019
Date of electronic submission:01.08.2019
Date of proceeded defence: 16.09.2019
Opponents: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D.
 
 
 
URKUND check:
Guidelines
Práce bude popisovat a porovnávat teoretické náhledy a hodnotové zakotvení různých druhů subkultur, zejména co se týče porovnání tradičních a „nových“ subkultur. Spolu s tím bude práce řešit vzrůstající kapitalismus a silnou funkci reklamy pojící se s „netkulturami“. Práce bude dále provádět analýzu reakcí na „netkultury“ a určovat díky tomu typické diskurzy pojící se s jednotlivými skupinami aktérů.
References
BELL, Allan. The language of news media. Cambridge, MA: Blackwell, 1991. Language in society (Oxford, England), 16. ISBN 0-631-16435-9.
BOURDIEU, Pierre. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. 8. edition, Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1996. ISBN 0-674-21277-0.
BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. Studium. ISBN 80-85947-67-6.
CÍSAŘ, Ondřej a Martin KOUBEK. Include ‘em all?: Culture, politics and a local hardcore/punk scene in the Czech Republic. Faculty of Social Studies, Masaryk University. Poetics 40, 2012, 22.
FAIRCLOUGH, Norman. Discourse and social change. Cambridge, MA: Polity Press, 1992. ISBN 0745606741.
FAIRCLOUGH, Norman. z textu: Discourse and Text: Linguistic and Intertextual Analysis within Discourse Analysis. (1992)
FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. Přeložil Čestmír PELIKÁN. V Praze: Herrmann, 2002.
GEE, James Paul. An introduction to discourse analysis: theory and method. Repr. London: Routledge, 2002. ISBN 0-415-21185-9.
GOFFMAN, Erving. The presentation of self in everyday life. Harmondsworth: Penguin books, 1975. Pelican Books.
GOLDMAN, Albert Harry a Lawrence. SCHILLER. Ladies and gentlemen - Lenny Bruce!!. [1st ed.]. New York: Random House, 1974. ISBN 978-0394462745.

GREIF, Mark: The Hipster in the Mirror [online]. New York: The New York Times, 2010 [cit. 2018-04-17]. Dostupné [online] z: https://www.nytimes.com/2010/11/14/books/review/Greif-t.html
GREIF, Mark, Christian LORENTZEN a Jace CLAYTON. What Was The Hipster?: A Sociological Investigation [online]. New York: N+1 Foundation, 2010 [cit. 2018-05-04]. ISBN 0982597711.
HÁJEK, Martin. Čtenář a stroj: vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2014. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-161-9.
HAJER, Maarten A. Authoritative governance: policy-making in the age of mediatization. New York: Oxford University Press, 2009. ISBN 978-0-19-928-1671.
HEATH, Joseph. The Structure of Hip Consumerism. Philosophy & Social Criticism. SAGE Publications, 2001, 27(6), 17.
HEBDIGE, Dick. Subculture, the meaning of style. London: Methuen, 1979. New accents (Methuen & Co.). ISBN 0416708609.
HOMOLÁČ, Jiří. (2002): Analýza diskurzu kritická. In: Karlík, P. – Nekula, P. – Ples-
kalová, J. (ed.): Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové no-
viny, s. 37–38.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
JØRGENSEN, Marianne & Louise PHILLIPS. Discourse analysis as theory and method. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2002. ISBN 0761971114.
KRAUS, Jiří. Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0898-7
KRAUS, Jiří. Jazyk v proměnách komunikačních médií. V Praze: Karolinum, 2008. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 978-80-246-1578-3.
MUGGLETON, David. Inside Subculture: the Postmodern Meaning of Style. 1st pub. Oxford: Berg, 2000, viii, 198 s. Dress, body, culture. ISBN 1-85973-352-2.
PARKER, Ian. Discourse dynamics: critical analysis for social and individual psychology. New York: Routledge, 1992. ISBN 0415050189.
PFEIFFER, Alice. The hipster is dead. Long live the hipster [online]. The Guardian, Guardian News and Media, 2015 [cit. 2018-05-03]. Dostupné z: https://www.theguardian.com/culture/2015/oct/03/hipster-social-phenomenon-commercial-success
POTTER, Jonathan. & WETHERELL, Margaret., (1998). Discourse and Social Psychology - Silencing Binaries. Theory & Psychology, 8(3), 377–388. doi:10.1177/0959354398083007
POTTER, Jonathan & Margaret WETHERELL. Discourse and social psychology: beyond attitudes and behaviour. Newbury Park, Calif.: Sage Publications, 1987. ISBN 0803980566.
SCOTT, Michael. Hipster Capitalism’ in the Age of Austerity? Polanyi Meets Bourdieu’s New Petite Bourgeoisie[online]. Australia, 2017 [cit. 2018-05-05]. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1749975516681226. Finders University.
SCHIERMER, Bjørn. Late-modern hipsters: New tendencies in popular culture [online]. 2013 [cit. 2018-05-05]. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0001699313498263. Nordic Sociological Association. University of Copenhagen, Denmark.
SCHNEIDEROVÁ, Soňa. Analýza diskurzu a mediální text. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2884-4.
SIMMEL, Georg. Fashion. In: The American Journal of Sociology. 6. The University of Chicago Press, 1957, 541 - 558.
SIMMEL, Georg, David FRISBY a Mike FEATHERSTONE. Simmel on culture: selected writings. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 1997. Theory, culture & society (Unnumbered). ISBN 9780803986527.
STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80·85834-60.x.
518, Vladimir. Kmeny 90: Městské subkultury a nezávislé společenské proudy v letech 1989-2000. V Praze: BiggBoss, 2016. ISBN 978-80-906019-9-4.
WADE, Lisa. : Bourdieu, the “Hipster,” and the Authenticity of Taste. The Society Pages [online]. 2010 [cit. 2018-05-04]. Dostupné z: https://thesocietypages.org/socimages/2010/12/20/bourdieu-the-“hipster”-and-the-authenticity-of-taste/
WALSH, James. Have we reached the peak hipster?. The Guardian [online]. Guardian News and Media, 2014 [cit. 2018-05-04]. Dostupné z: https://www.theguardian.com/fashion/guardianwitness-blog/2014/jul/02/have-we-reached-peak-hipster
WIGGINS, Sally. (2009). Discourse analysis. In Harry T. Reis & Susan Sprecher (Eds.),Encyclopedia of Human Relationships. Pp. 427-430. Thousand Oaks, CA: Sage.
Preliminary scope of work
Tento výzkum se zabývá tématem fenoménu hipster a jeho diskurzivními projevy v online časopisu VICE. Teoretická část práce předkládá základní diskurzivní rámce, které slouží jako teoretické ukotvení pro praktickou část, která je založena na diskurzivní analýze článků. Samotná analýza je založena na 11 článcích hlavně z části Remembering the Hipster, která byla pro tuto studii vybrána jako nejvhodnější. Cílem práce je prozkoumat hlavní diskurzivní projevy kultury hipster v těchto článcích a zjistit, zda se tyto reprodukované projevy překrývají s identifikovanými kategoriemi z teoretické části, nebo zda se od sebe liší. Hlavním účelem této analýzy je potom zjistit, co to znamená být hipster podle přispěvatelů do magazínu VICE.
Preliminary scope of work in English
This research address the topic of hipster phenomenon and its discursive manifestations in the online magazine VICE. The theoretical part of the thesis submits the basic discursive frameworks which serve as a theoretical anchoring for the practical part based on discursive analysis of the articles. The analysis itself is based on 11 articles mainly from the section Remembering the Hipster, which was chosen as the most appropriate for this study. The aim of the thesis is to explore the main discursive manifestations of hipster culture in those articles and to find out, whether those reproduced manifestations overlap with identified categories from the theoretical part, or whether they differ from each other. The main purpose of this analysis is then to find out what does it mean to be hipster according to VICE magazine contributors.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html