Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Školní rentgen ve specializované výuce fyziky
Thesis title in Czech: Školní rentgen ve specializované výuce fyziky
Thesis title in English: X-ray apparatus in advanced physics teaching
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language:
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 09.05.2018
Date of assignment: 09.05.2018
Guidelines
1. Seznámit se s prací se školním rentgenem 554 811 firmy Leybold.
2. Vybrat experimenty se školním rentgenem, které by mohly vhodně doplnit výuku fyziky mikrosvěta v maturitních ročnících gymnázií.
3. Vytvořit výukové materiály k vybraným úlohám – konkrétně návody, studijní texty a pracovní listy tak, aby experimenty se školním rentgenem mohly být zařazeny do bloku „Fyzika mikrosvěta“, který se stane dalším tematickým blokem v nabídce Interaktivní fyzikální laboratoře MFF UK.
4. Jako další „nadstavbový blok“ v rámci této BP lze otestovat úlohy přímo při výuce gymnazistů v IFL.
References
Kratochvíl B., Jenšovský L.: Úvod do krystalochemie. SNTL, Praha 1987.
Kraus I.: Úvod do strukturní rentgenografie. Academia, Praha 1985.
Beiser A.: Úvod do moderní fyziky. Academia, Praha 1975.
Kraus I., Fiala J.: Elementární fyzika pevných látek. ČVUT, Praha 2017.
Valvoda V.: Krystalografie. Matfyzpress, Praha 2006.
Myers H.P.: Introductory Solid State Physics (kapitola Diffraction). CRC Press, London 2002.
Štoll I.: Fyzika pro gymnázia – Fyzika mikrosvěta. Prometheus, Praha 2010.
Kraus I.: Max von Laue a jeho objev difrakce rentgenového záření na krystalech. Čs. čas. fyz. 62 (2012) 248-252.
Dokumentace ke školnímu rentgenu Leybold 554811.
Další články v časopisech a sbornících podle upřesnění vedoucího práce.
Preliminary scope of work
Interaktivní fyzikální laboratoř (IFL), která je ve správě KDF MFF UK, je mimo jiné vybavena školním rentgenem „X-ray apparatus 554 811“ firmy Leybold. Pomocí tohoto přístroje je možné provádět celou řadu experimentů vhodných k zařazení do pokročilých částí výuky fyziky na gymnáziu – typicky do maturitního semináře z fyziky. Zároveň je vhodné zařadit úlohy s tímto přístrojem do výběrového Praktika školních pokusů III, v němž se studenti učitelství na MFF UK seznamují se složitějšími pomůckami a výukovými aparaturami, které nabízí přední světoví výrobci vyučovacích pomůcek.
Nelze samozřejmě očekávat, že by školním rentgenem byla vybavena běžná gymnázia v ČR. Podobně je tomu s dalšími specializovanými pomůckami, kterými disponuje IFL. Interaktivní laboratoř ale navštěvují vybrané skupiny středoškoláků, kteří zde absolvují experimentální úlohy, jinak pro ně nedostupné.
Úkolem pro řešitele (řešitelku) této bakalářské práce bude vytvořit, odzkoušet a popřípadě přímo v procesu výuky v IFL otestovat sadu experimentálních úloh se školním rentgenem. Výstupem bakalářské práce budou návody k úlohám, stručné studijní texty a pracovní listy, případně další vhodné metodické materiály k těmto úlohám.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html