![]() | On Thursday, September 4, 2025, from 8:00 PM to 10:00 PM, there will be an outage of WhoIs system. This will limit work in IS studium. For example, you will not be able to submit thesis. Subscription to courses should remain unaffected by the outage. We apologize for any inconveniece and we thank you for understanding. |
Performativní aspekty tvorby novosadských neoavantgardistů 60. a 70. let 20. století
Thesis title in Czech: | Performativní aspekty tvorby novosadských neoavantgardistů 60. a 70. let 20. století |
---|---|
Thesis title in English: | Performative Aspects in the Works of the Novi Sad Neo-Avant-Garde in 1960’s and 1970’s |
Key words: | neoavantgarda|Novi Sad|performativní umění|konceptuální umění|literatura|neviditelné umění|Polja|Új Symposion|Tribina mladih|Slobodan Tišma|Ottó Tolnai|Katalin Ladik |
English key words: | neo-avant-garde|Novi Sad|performative art|conceptual art|literature|invisible art|Polja|Új Symposion|Tribina mladih|Slobodan Tišma|Ottó Tolnai|Katalin Ladik |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of South Slavonic and Balkan Studies (21-KJBS) |
Supervisor: | Mgr. Igor Mikušiak |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 19.04.2018 |
Date of assignment: | 19.04.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 04.05.2018 |
Date and time of defence: | 05.09.2019 12:00 |
Date of electronic submission: | 12.08.2019 |
Date of proceeded defence: | 05.09.2019 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Mgr. Jaroslav Otčenášek, Ph.D. |
Guidelines |
Tématem bakalářské práce je konstituování a umělecké iniciativy generace tzv. novosadských neoavantgardistů v 60. a 70. letech s akcentem na performativitu jejich aktivit. Multikulturní tradice Vojvodiny s jejím centrem v Novém Sadu i mezinárodní společensko-politické klima 60.
let vytvářelo prostředí pro umělecký i společenský výraz mladé generace umělců, kteří se vymezovali vůči dominujícímu umírněně modernistickému diskurzu v kultuře a byrokratizaci a institucionalizaci kulturních aktivit té doby. Nejradikálnější požadavky na demokratizaci kultury kulminující v letech 1968–1972 přicházely z kulturních a uměleckých kruhů v Novém Sadu, které se utvořily zejména okolo kulturního centra „Tribina mladih“ a literárních časopisů Polja a maďarskojazyčného Új Symposion. Práce na základě primárních i sekundárních pramenů analyzuje a shrnuje základní stav výzkumu a percepci tohoto období a specifika jednotlivých uměleckých projevů této tzv. „Druhé linie“. |
References |
BÜRGER, Peter: Teorie avantgardy. Stárnutí moderny: Stati o výtvarném umění. Praha: VVP AVU, 2015.
BÜRGER, Peter: Negace autonomie umění v avantgardě. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 2007, č. 1–2, s. 168–175. GOLDBERG, RoseLee: Performance Art. From Futurism to the Present. Londýn: Thames & Hudson, 2011. POSPISZYL, Tomáš: Asociativní dějepis umění / Poválečné umění napříč generacemi a médii. Praha: tranzit.cz 2014. FOSTER, Hal: Co je nového na neoavantgardě? In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, roč. 4, 2010, č. 8, s. 58–84. Kol. aut. : Trajni čas umetnosti, Novosadska neo avangardna scena 1960-ih i 1970-ih godina, Novi Sad: Revolver, 2005. Centralnoevropski aspekti vojvođanskih avangardi 1920-2000. Novi Sad: Muzej savremene likovne umetnosti, 2002. ĐURIĆ, Dubravka – ŠUVAKOVIĆ, Miško: Impossible Histories /Historical avant-gardes, Neo-avant-gardes, and Post-avant-gardes in Yugoslavia, 1918-1991. MIT Press, 2006. Primeri nevidljive umetnosti. Novi Sad: Muzej savremene umetnosti Vojvodine, 2012. Otvoreno pismo Jugoslovenskoj javnosti, Grupa za nove umetnosti "Februar" kod novosadske "Tribine mladih". Novi Sad: 1971. LADIK, Katalin: Élhetek az arcodon? Budapešť: Nyitott Könyvműhely, 2007. |