Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
3D tisk: reprodukce vzhledu lidské tváře
Thesis title in Czech: 3D tisk: reprodukce vzhledu lidské tváře
Thesis title in English: 3D printing: reproducing the appearance of human faces
Key words: počítačová grafika, 3D tisk, průhlednost materiálů
English key words: computer graphics, 3D printing, material translucence
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language:
Department: Department of Software and Computer Science Education (32-KSVI)
Supervisor: doc. Ing. Jaroslav Křivánek, Ph.D.
Author:
Guidelines
Průsvitnost objektů vyrobených 3D tiskem závisí na velikosti výtisku. Například lidská hlava vytištěná ve 1/4 původní velikosti může vykazovat nepřirozeně přehnanou průsvitnost např. kolem nosu a uší. To je způsobeno tím, že množství materiálu, které musí světlo proniknout, je mnohem menší než kdyby byla hlava vytištěna v původní velikosti. Cílem tohoto projektu je dosáhnout průsvitného vzhledu 3D tisků, který je nezávislý na velkosti výtisku. Prakticky to bude znamenat ‘přimíchání’ absorbujícího materiálu dovnitř výtisku v případě, že je předmět zmenšen, a čirého materiálu při zvětšení. Distribuci tiskových materiálů bude potřeba optimalizovat tak, aby byla zároveň zachována barva povrchu. Hlavní aplikací tohoto výzkumu je reprodukce vzhledu lidské tváře, 3D tištěné v libovolné velikosti.
References
Alan Brunton, Can Ates Arikan, and Philipp Urban. 2015. Pushing the Limits of 3D Color Printing: Error Diffusion with Translucent Materials. ACM Trans. Graph. 35, 1, Article 4 (December 2015), 13 pages. DOI: https://doi.org/10.1145/2832905

Vahid Babaei, Kiril Vidimče, Michael Foshey, Alexandre Kaspar, Piotr Didyk, and Wojciech Matusik. 2017. Color contoning for 3D printing. ACM Trans. Graph. 36, 4, Article 124 (July 2017), 15 pages. DOI: https://doi.org/10.1145/3072959.3073605

Oskar Elek, Denis Sumin, Ran Zhang, Tim Weyrich, Karol Myszkowski, Bernd Bickel, Alexander Wilkie, and Jaroslav Křivánek. 2017. Scattering-aware texture reproduction for 3D printing. ACM Trans. Graph. 36, 6, Article 241 (November 2017), 15 pages. DOI: https://doi.org/10.1145/3130800.3130890
Preliminary scope of work
Průsvitnost objektů vyrobených 3D tiskem závisí na velikosti výtisku. Například lidská hlava vytištěná ve 1/4 původní velikosti může vykazovat nepřirozeně přehnanou průsvitnost např. kolem nosu a uší. To je způsobeno tím, že množství materiálu, které musí světlo proniknout, je mnohem menší než kdyby byla hlava vytištěna v původní velikosti. Cílem tohoto projektu je dosáhnout průsvitného vzhledu 3D tisků, který je nezávislý na velkosti výtisku. Prakticky to bude znamenat ‘přimíchání’ absorbujícího materiálu dovnitř výtisku v případě, že je předmět zmenšen, a čirého materiálu při zvětšení. Distribuci tiskových materiálů bude potřeba optimalizovat tak, aby byla zároveň zachována barva povrchu. Hlavní aplikací tohoto výzkumu je reprodukce vzhledu lidské tváře, 3D tištěné v libovolné velikosti.
Preliminary scope of work in English
Apparent translucency of 3D printed objects depends on the size of the printout. As an example, a human head printed at 1/4 of its original size may show unnaturally exaggerated translucency around the nose and the ears, simply because the amount of material that the light needs to penetrate is much smaller than at full scale. The goal of this project is to achieve 3D printed translucent appearance that is independent of the printout scale. This will involve injecting an absorbing material inside the printout when the object is being scaled down and a clear material when scaling the object up, while ensuring the apparent surface color remains affected to a minimum degree. The main application is mimicking the appearance of a human face, printed at an arbitrary scale.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html