Vztahy a postoje adolescentů umístěných v diagnostickém ústavu k formálním autoritám
Thesis title in Czech: | Vztahy a postoje adolescentů umístěných v diagnostickém ústavu k formálním autoritám |
---|---|
Thesis title in English: | The relationships and attitude of adolescents living in a diagnostic institute to formal authorities |
Key words: | Adolescence, postoje, formální autorita, poruchy chování, nerespektování autorit, diagnostický ústav, škola, rodina. |
English key words: | Adolescence, attitudes, behavioral disorders, formal authority, disrespect authorities, diagnostic institute, school, family. |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Supervisor: | Mgr. Hana Novotná |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 12.03.2018 |
Date of assignment: | 12.03.2018 |
Date and time of defence: | 05.06.2019 08:00 |
Date of electronic submission: | 18.04.2019 |
Date of proceeded defence: | 05.06.2019 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD004) |
Opponents: | PhDr. Lucie Myšková, Ph.D. |
Guidelines |
Bakalářská práce je složena z teoretické a výzkumné části. Teoretická část se zabývá systémem ústavní výchovy v České republice, dále pak symptomy poruch chování s důrazem zejména na poruchy chování, zejména týkající se vztahu k autoritám. Výzkumná část bakalářské práce bude zpracovávána kvalitativně, data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s dětmi. Výzkumu se zúčastní chlapci ve věku mezi patnácti a osmnácti lety, kteří mají v anamnéze nerespektování autorit a pobývají v diagnostickém ústavu po dobu v rozmezí mezi dvěma týdny a jedním rokem.
|
References |
American Psychological Association (2015). APA Dictionary of Psychology. (Second edition, 1204 s.). USA: American Psychological Assosiation
Calvin S. H. a Gardner L. (1985). Introduction to Theories of Personality. (First edition, 672 s.). USA: Wiley Erikson E. H. (1994). Identity and the Life Cycle. (Rev Ed Edition, 192 s.). USA:W. W. Norton a Company Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. (Vyd. 1., 407 s.) Praha: Portál. Hendl, J. (1999). Úvod do kvalitativního výzkumu. (278 s.) Praha: Karolinum. Janský, P. (2004). Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. (Vyd. 1., 169 s.) Hradec Králové: Gaudeamus. Lapan, S. D. a Quartaroli, M. T. (2011). Qualitative research, an introduction to methods and designs. (First edition). USA: Jossey-Bass a Wiley Imprint Mühlparch, P. (2001). Vývoj ústavní péče (Filozoficko-historický pohled). (Vyd. 1., 49 s.) Brno: Masarykova Univerzita Říčan, P. (2004). Cesta životem. (Vyd. 2., přeprac., V Portálu 1., 390 s.) Praha: Portál. Shaffer, D. R. (2014). Developmental psychology, childhood and adolescence. (ninth edition) USA : Wadsworth Publishing Co Inc Stanowski, A. (2004). Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. (Vyd. 1., 140 s.) Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity. |
Preliminary scope of work |
Práce se zaměřuje na zmapování povahy vztahů a postojů adolescentů, kteří jsou soudně umístění v diagnostickém ústavu z důvodu výskytu symptomů poruch chování, k formálním autoritám, tj. zejména personálu zařízení. Okrajově bude pozornost věnována také vztahu dětí k formálním autoritám, se kterými se setkaly ve svém životě (rodiče, učitelé) mimo zařízení. |
Preliminary scope of work in English |
This work aims to characterize relationships and attitudes of children to formal authorities, especially diagnostic institute staff, who were sent by into this institute by court due to behavioral disorders. Meanwhile, I will inspect children´s attitude towards other formal authorities they have met in their lives outside the institute (parents, teachers). This bachelor thesis is composed of a theoretical and an investigative part. The theoretical part will be dedicated to the system of institutional upbringing in the Czech Republic and its history. Boys at the age of 15 to 18 will take part in the investigative part, all of whom spent from 2 weeks up to 1 year in the diagnostic institute, some having disrespect to authorities in their anamnesis. |