Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 392)
Thesis details
   Login via CAS
Analýza didaktické vybavenosti učebnic chemie pro základní školy v ČR
Thesis title in Czech: Analýza didaktické vybavenosti učebnic chemie pro základní školy v ČR
Thesis title in English: Didactical Equipment of Czech Elementary School Chemistry Textbooks
Key words: Analýza učebnice, výuka chemie, didaktická vybavenost učebnic, didaktická kritéria
English key words: Textbook analysis, chemistry education, textbook didactical equipment, didactical criterion
Academic year of topic announcement: 2017/2018
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval
Date of registration: 02.03.2018
Date of assignment: 02.03.2018
Date and time of defence: 16.09.2020 00:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R201, 201, seminární místnost chemie, 2. patro, vpravo
Date of electronic submission:22.07.2020
Date of proceeded defence: 16.09.2020
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
 
 
 
Advisors: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Guidelines
Studentka se seznámí s metodikou analýzy učebnic, konkrétně jejich didaktické vybavenosti. Zanalyzuje učebnice chemie pro základní školy, které mají doložku MŠMT, případně které jsou dosud na školách využívány. Na základě preferencí učitelů i v porovnání s výsledkem podobných analýz provedených na učebnicích pro jiné obory porovná zpracování učebnic chemie a navrhne možná vylepšení.
References
Knecht, P., & Janík, T. (2008). Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Maňák, J., & Klapko, D. (Eds.). (2006). Učebnice pod lupou (Pedagogický výzkum v teorii a praxi ed.). Brno: Paido.
Průcha, J. (1998). Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido.
Průcha, J. (1984). Metody hodnocení školních učebnic. Praha: SPN.
Rusek, M., Stárková, D., Metelková, I., & Beneš, P. (2016). Hodnocení obtížnosti textu učebnic chemie pro základní školy. Chemické listy, 110(12), 953-958.
Vojíř, K., & Rusek, M. (2020). Vývoj kurikula chemie pro základní vzdělávání v České republice po roce 1989. Chemické listy, 114(5), 366-369.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html