Jak rozvíjet myšlení žáků ve výtvarné výchově
Thesis title in Czech: | Jak rozvíjet myšlení žáků ve výtvarné výchově |
---|---|
Thesis title in English: | Possibilities of the art education to develop thinking dispositions of pupils |
Key words: | Artful Thinking, Visible Thinking, projekt Zero, vizuální gramotnost, výtvarná výchova, rozvoj myšlení, umělecké dílo, případová studie |
English key words: | Artful Thinking, Visible Thinking, project Zero, visual literacy, art education, thinking dispositions development, work of art, case study |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Supervisor: | Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 04.01.2018 |
Date of assignment: | 04.01.2018 |
Date and time of defence: | 07.01.2019 15:30 |
Venue of defence: | M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt |
Date of electronic submission: | 04.12.2018 |
Date of proceeded defence: | 07.01.2019 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD005) |
Opponents: | Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. |
Guidelines |
Autorka prostuduje a představí principy projektu Zero Harvardské univerzity Artful Thinking a Visible Thinking
a bude o nich dále uvažovat v kontextu českého školního výtvarného vzdělávání. Uvede je do souvislosti s kurikulární oblastí Umění a výchova RVP ZV i s realitou současné školní výtvarné výchovy. Se žáky ZŠ zrealizuje autorka projekt, v jehož průběhu ověří metody a postupy, s nimiž Artful thinking zachází. V případové studii bude sledovat a porovnávat různé způsoby, kterými děti uvažují, vnímají a vytváří význam. Na základě svých zjištění autorka rozpracuje vlastní výtvarný projekt. |
References |
Düchting, H. (2016) Mondrian. Praha: Slovart
Fišerová, Z. (2015) Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů. Disertační práce. Praha: PedF UK. Frey, N. Fisher, D. (2008) Teaching visual literacy. Thousand Oaks, California: Corwin Press. Fulková, M. (2008) Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H Přikrylová, K., ed. (2010) Vizuální gramotnost. Praha: PedF. ISBN 978-80-7290-487-7 Švaříček, R. Šeďová, K. a kol. (2017) Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6 http://pzartfulthinking.org/?page_id=5 http://www.pz.harvard.edu/resources/final-report-artful-thinking |
Preliminary scope of work |
Studentka prostuduje a představí principy projektu Zero Harvardské univerzity Artful Thinking a Visible Thinking. Cílem těchto projektů je pomoci učitelům vytvořit spojení mezi uměleckými díly a kurikulem a využít umění k rozvoji myšlení žáků. Studentka se podrobně seznámí s principy, výstupy a dopady projektu na americké vzdělávání. Autorka o nich bude dále uvažovat v kontextu českého školního výtvarného vzdělávání. Uvede je do souvislosti s kurikulární oblastí Umění a výchova RVP ZV i s realitou současné školní výtvarné výchovy.
Se žáky ZŠ zrealizuje autorka vizuální projekt, v jehož průběhu ověří metody a postupy, s nimiž Artful thinking zachází. V případové studii bude sledovat a porovnávat různé způsoby, kterými děti uvažují, vnímají a vytváří význam. Ty dále zasadí do souvislosti s vizuální gramotností. Na základě svých zjištění autorka rozpracuje vlastní výtvarný projekt. |
Preliminary scope of work in English |
Student will study and present the principles of Harvard University Project Zero programs The Artful Thinking and The Visible Thinking. The goal of both programs is to help teachers to create a connection between works of art and curriculum and to use the art to develop thinking dispositions of pupils. Student will introduce in details principles, reports and impact of the project on the american education system. She will then consider it in the context of czech primary school art education and connect it with the czech curriculum domain.
The integral part of the thesis will be a visual project realized in primary school. The author will analyze different ways of children´s thinking and percieving and construction of meaning in the context of visual literacy. On basis of the findings the art project will be proposed. |