![]() | On Thursday, September 4, 2025, from 8:00 PM to 10:00 PM, there will be an outage of WhoIs system. This will limit work in IS studium. For example, you will not be able to submit thesis. Subscription to courses should remain unaffected by the outage. We apologize for any inconveniece and we thank you for understanding. |
Emocionálně náročná témata ve výuce přírodopisu
Thesis title in Czech: | Emocionálně náročná témata ve výuce přírodopisu |
---|---|
Thesis title in English: | Emotionally Challenging Topics in Biology Education |
Academic year of topic announcement: | 2024/2025 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Biology Education (31-180) |
Supervisor: | RNDr. Radim Kuba, Ph.D. |
Author: |
Guidelines |
Od zájemce o dané téma se předpokládá hlubší zájem o problematiku laické první pomoci a v průběhu zpracovávání práce absolvování níže uvedených předmětů a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu. Jedná se jednak o předměty zaměřené poskytování laické první pomoci, aspekty krizové komunikace, tak i o pokročilejší kurzy typu Zdravotník zotavovích akcí/Člen první pomoci. Nedílnou součástí by mělo být i absolvování didakticky zaměřených kurzů Didaktika první pomoci I a II. a) Doporučené předměty ze SIS: • MB180C25 První pomoc ve škole - bloková nebo MB180C25T První pomoc ve škole - terénní • MB180C50Z První pomoc - simulace zimní • MB180C50L První pomoc - simulace letní • MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole • MB180C48 Komplexní krizová komunikace b) Doporučené kurzy s akreditací MŠMT/ zařazené do CŽV: • Didaktika první pomoci I • Didaktika první pomoci II • Zdravotník zotavovacích akcí / Člen první pomoci (více informací o kurzech lze nalézt na: https://www.prvnipomocprfuk.eu) |
Preliminary scope of work |
o Tato bakalářská práce bude mít za cíl analyzovat emocionální zátěž, kterou vyvolávají kontroverzní témata ve výuce biologie/přírodopisu. Zaměří se na identifikaci konkrétních témat, jako jsou sexuální výchova, evoluce, ochrana životního prostředí, etické aspekty používání zvířat ve vědě, geneticky modifikované organismy a zdraví a nemoci (včetně problematiky první pomoci), zvířecí pitvy a jiné aspekty praktických cvičení, která mohou u žáků vyvolávat krize, úzkost nebo jiné silné emocionální reakce. o Daná témata se mohou žáků osobně dotýkat, časté jsou negativní zkušenosti právě v souvislosti s poskytováním první pomoci (vlastní zranění, zranění rodinných příslušníků, smrt, ztráty soběstačnosti, problematika infarktů, cukrovky...), a proto můžou výuku první pomoci osobně prožívat jako zátěžovou, nepříznivou a ohrožující. V případě nešetrného výkladu a přístupu pedagogů může výuka způsobit psychologické krizové stavy či dokonce rozvoj posttraumatické poruchy. o Práce bude zkoumat, jakým způsobem mohou tyto témata ovlivnit emocionální a psychologickou pohodu žáků a jak mohou učitelé biologie efektivně navigovat diskusí o těchto tématech tak, aby minimalizovali negativní emocionální dopady a podporovali konstruktivní a otevřený dialog. o V případě nešetrného přístupu pedagogů může výuka způsobit psychologické krizové stavy či dokonce rozvoj posttraumatické poruchy. Pedagogové by měli být schopni v případě těchto témat umět žákům adekvátně pomoci prostřednictvím i tzv. psychologické první pomoci (krizové intervence) – umět žáka podpořit, poskytnout mu pocit bezpečí případně kontaktovat odborníka (např. školní psycholog). Náplní práce by proto bylo i shrnutí základních informací o první psychologické pomoci (poskytování krizové intervence) žákům. o Dále bude práce obsahovat návrhy metodik a strategií pro učitele, jak přistupovat k výuce citlivých témat, a to na základě přehledu odborné literatury. Cílem bude nabídnout praktické návody pro zlepšení výukových praxí v oblasti biologie, s ohledem na emocionální a psychologické aspekty učení. o Práce tak přispěje k lepšímu pochopení významu emocionální inteligence ve vzdělávacím procesu a zdůrazní potřebu citlivého přístupu k výuce biologie, aby bylo možné předcházet potenciálním krizím a podporovat pozitivní vzdělávací zkušenosti mezi žáky. o Práce by navazovala na předchozí výzkumy naší skupiny, např. na závěrečnou práci, které v roce 2019 realizovala menší dotazníkové šetření na připravenost pedagogů reagovat v některých situacích. o Pokud by práce byla zpracovávána jako bakalářská, jednalo by se pouze o výše uvedenou rešerši (v souladu s požadavky kladenými na bakalářské práce na biologické sekci). V případě diplomové práce, která zpravidla zahrnuje i „praktickou část“, by bylo možné provést např. dotazníkové šetření, které by zjistilo, která témata žáci či pedagogové vnímají jako zatěžující. o V případě zájmu o dané téma nejdříve kontaktujte školitele na e-mailu radim.kuba@natur.cuni.cz. |