Fenomén fanfikce v historicko-sociologické perspektivě
Thesis title in Czech: | Fenomén fanfikce v historicko-sociologické perspektivě |
---|---|
Thesis title in English: | Fanfiction phenomenon in perspective of historical sociology |
Key words: | fanfikce, autorství, internet, globalizace, literatura, fandom |
English key words: | fanfiction, authorship, internet, globalization, literature, fandom |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Programme Historical Sociology (24-HS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Bohuslav Šalanda, CSc. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 29.10.2017 |
Date of assignment: | 29.10.2017 |
Date of electronic submission: | 10.05.2019 |
Date of proceeded defence: | 10.06.2019 |
Course: | Thesis Defence (YMH201) |
Opponents: | Mgr. Marek Německý, Ph.D. |
References |
• Alan, Josef a Petrusek, Miloslav. Sociologie, literatura a politika: literatura jako sociologické sdělení. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996. 206 s
• Bennett, Lucy Kathryn, ed. a Booth, Paul, ed. Seeing fans: representations of fandom in media and popular culture. First published. New York: Bloomsbury Academic, an imprint of Bloomsbury Publishing Inc, 2016. xv, 308 stran. • Gelder, Ken, ed. Subcultures: critical concepts in media and cultural studies. Volume 1, Subcultural histories. 1st pub. London: Routledge, 2007. xx, 351 s • Gray, Jonathan, ed., Sandvoss, Cornel, ed. a Harrington, C. Lee, ed. Fandom: identities and communities in a mediated world. New York: New York University Press, ©2007. ix, 406 s. • Harrigan, Pat, ed. a Wardrip-Fruin, Noah, ed. Third person: authoring and exploring vast narratives. Cambridge, Mass.: MIT Press, ©2009. xi, 477 s. |
Preliminary scope of work |
Práce bude zkoumat fenomén fanfikce z historicko-sociologické perspektivy. Pokusí se vymezit pojem fanfikce vůči pojmům ze stejné literární rodiny, jakými jsou např. pastiche, travestie či parodie. Práce se tak bude pohybovat na pomezí sociologie literatury a sociologie subkultur. Vycházím s předpokladu, že fenomén je možné vymezit specificky ve vztahu k proměnám pojetí autora a autorství a zároveň exponovat jeho souvislost s proměnami kultury v globalizovaném světě, s nahrazením konceptu světové literatury literaturou globální, s vyprazdňováním tradičního moderního pojmu vzdělání a hiearchizace kultury (výšší, nižší, masová).
Cíl práce a jeho zdůvodnění (výzkumná/é otázky): Popsat fanfikci jako nový fenomén globální kultury a ukázat, jak tato forma kulturní komunikace souvisí s rozvojem internetu a sociálních sítí? Proměny pojmu autorství a kdo jsou autoři fanficton, jaké publikum oslovují? Komunita autorů, čtenářů a fanoušků jako subkultura? |