Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Trolling v online hrách ve vztahu k genderu
Thesis title in Czech: Trolling v online hrách ve vztahu k genderu
Thesis title in English: Trolling in online games in relation to gender
Key words: Trolling, virtuální realita, provokace, on-line interakce, World of Warcraft
English key words: Trolling, virtual reality, provocation, on-line interactions, World od Warcraft
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (23-KS)
Supervisor: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 25.05.2017
Date of assignment: 25.05.2017
Date and time of defence: 13.06.2018 09:00
Date of electronic submission:13.05.2018
Date of proceeded defence: 13.06.2018
Opponents: Mgr. David Mitrenga
 
 
 
URKUND check:
References
FICHMAN, P. a M. R. SANFILIPPO. The Bad Boys and Girls of Cyberspace: How Gender and Context Impact Perception of and Reaction to Trolling. Social Science Computer Review [online]. 2015, 33(2), 163-180 [cit. 2017-05-25]. DOI: 10.1177/0894439314533169. ISSN 0894-4393. Dostupné z: http://ssc.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/0894439314533169
TUCKER, Staci. Griefing: Policing masculinity in online games. 2011. PhD Thesis. University of Oregon.
BAINBRIDGE, William Sims. The warcraft civilization: social science in a virtual world. Cambridge, MA: MIT Press, c2010.
HIGGIN, Tanner. The International Encyclopedia of Digital Communication and Society [online]. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2015 [cit. 2017-05-25]. ISBN 9781118767771.
PAVLÍČEK, Antonín. Nová média a sociální sítě. Vyd. 1. V Praze: Oeconomica, 2010, 181 s. ISBN 978-802-4517-421.
AUKSTAKALNIS, Steve a David BLATNER. Reálně o virtuální realitě: umění a věda virtuální reality. 1. vyd. Překlad Jan Klimeš. Brno: Jota, 1994, 283 s., [12] s. barev. il. Nové obzory. ISBN 80-856-1741-2.
JIROVSKÝ, Václav. Kybernetická kriminalita: nejen o hackingu, crackingu, virech a trojských koních bez tajemství. Kybernetická kriminalita: nejen o hackingu, crackingu, virech a trojských koních bez tajemství / Václav Jirovský. 2007. ISBN 9788024715612.
PULOS, Alexis. Confronting Heteronormativity in Online Games. Games and Culture [online]. 2013, 8(2), 77-97 [cit. 2017-05-25]. DOI: 10.1177/1555412013478688. ISSN 1555-4120. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1555412013478688
Christensen, N. C. (2006). Nerds at Play: Doing Masculinity in an Online Gaming Site. Reconstruction: Studies in Contemporary Culture. Retrieved May 20, 2011, from http://reconstruction.eserver.org/061/christensen.shtml.
Gregson, K. (2007). Bad Avatar! Griefing in Virtual Worlds. M/C Journal, 10: 5.
Downing, S. (2009). Attitudinal and behavioral pathways of deviance in online gaming. Deviant Behavior, 30, 293–320.
Hardaker, C. (2010). Trolling in asynchronous computer-mediated communication: From user discussions to academic definitions. Journal of Politeness Research-Language Behaviour Culture, 6, 215–242.
Krappitz, S. (2012). Troll culture (PhD thesis). Stuttgart, Germany: Merz Academy College of Design, Art and Media.
ŠMAHEL, David. Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton, 2003, 158 s. Psychologická setkávání, sv. 6. ISBN 80-725-4360-1.
Preliminary scope of work
V praktické části mé práce se budu věnovat populárním online hrám. Jednou z nich bude World of Warcraft, kde budu sledovat český server, kde je častější PvE (player versus environment) s nižším počtem PvP (player versus player) hráčů. Další bude Heroes of the Storm, která bude prezentovat zahraniční hráče a zároveň se jedná o PvP hru s méně výraznými PvE prvky. Posledním zkoumaným online prostředím bude League of Legends, která bude opět prezentovat spíše zahraniční PvP hráče. Hlavní metodou pro výzkum jsem si zvolila nestandardizované zúčastněné skryté pozorování, kde budu sledovat a dále zaznamenávat trolling a reakce na něj jak ze strany game masterů (zaměstnanců hry dohlížející na pořádek ve hře), tak ze strany hráčů. Jako způsob analýzy jsem si vybrala obsahovou analýzu chatu.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html