Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 393)
Thesis details
   Login via CAS
Transformace a deinstitucionalizace náhradní péče o děti v České republice
Thesis title in Czech: Transformace a deinstitucionalizace náhradní péče o děti v České republice
Thesis title in English: Transformation and Deinstitutionalization in Substitutional Child Care System in the Czech Republic
Key words: Deinstitucionalizace, transformace, náhradní péče, pěstounská péče, pěstounská péče na přechodnou dobu
English key words: Deinstitutionalization, transformation, alternative care, foster care, temporary foster care
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Public and Social Policy (23-KVSP)
Supervisor: Mgr. Miriam Kotrusová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 24.05.2017
Date of assignment: 24.05.2017
Date and time of defence: 20.06.2018 09:00
Venue of defence: Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J3018, Jinonice - místn. č. 3018
Date of electronic submission:10.05.2018
Date of proceeded defence: 20.06.2018
Opponents: Mgr. Jan Klusáček, Ph.D.
 
 
 
URKUND check:
References
BOWLBY, John. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-670-4.
KREBS, Vojtěch. Sociální politika. 6., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-921-2.
LATIMIER, Camille, ŠIŠKA, Jan. Children’s rights for all! Implementation of the United Nations Convention on the Rights of the Child for children with intellectual disabilities. Brussels: Inclusion Europe, 2011. [online]. [cit. 18. 5. 2017]. ISBN 2-87460-126-8. Dostupné z: <http://www.mpsv.cz/files/clanky/13587/CRC_European_Report.pdf>.
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Statistická ročenka školství  výkonové ukazatele. Praha: MŠMT ČR, 2017. [online]. [cit. 14. 5. 2017]. Dostupné z: http://toiler.uiv.cz/rocenka/rocenka.asp.
MULHEIR, Georgette, BROWNE, Kevin. De-institutionalising and Transforming Children's Services. A Guide to Good Practice. Birmingham: University of Birmingham, 2007. [online]. [cit. 18. 5. 2017]. ISBN: 0704426269. Dostupné z: <http://www.mpsv.cz/files/clanky/8977/DE-INSTITUTIONALISING.pdf>.
OSN. Úmluva o právech dítěte. [online]. [cit. 14. 5. 2017]. New York, 1989. Dostupné z: http://www.osn.cz/wp-content/uploads/2015/03/umluva-o-pravech-ditete.pdf.
POTŮČEK, Martin. Veřejná politika. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2015. ISBN: 978-80-7400-591-6.
SCHUYLER House, R., ARARAL Jr., E. The institutional analysis and development Framework. In: Araral Jr, E., Fritzen, S., Howlett, M., M Ramesh, Wu, X. (eds.). Routhledge Handbook of Public Policy. New York: Routhledge, 2013. 115-124. ISBN: 978-0-415-78245-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VESELÝ, Arnošt. Vymezení a strukturace problému ve veřejné politice. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1714-5.
VESELÝ, Arnošt, Martin NEKOLA a Zuzana DRHOVÁ. Analýza a tvorba veřejných politik: přístupy, metody a praxe. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2007. Studijní texty. ISBN 978-80-86429-75-5.

Legislativa:
Předpis č. 401/2012 Sb., Zákon, kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálněprávní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Úplné znění Ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky: Úplné znění Usnesení České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky; Úplné znění zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny ; Některé další související právní předpisy. Vyd. 5. Praha: Armex, 2009. Edice kapesních zákonů. ISBN 978-80-86795-78-2.
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v aktuálním znění.
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, v aktuálním znění
Preliminary scope of work
A. Vymezení výzkumného problému
V diplomové práci se zaměřím na deinstitucionalizaci náhradní rodinné péče. Náhradní rodinná péče je legislativně ukotvena v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník a v zákoně č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí. Občanský zákoník rozlišuje několik typů náhradní rodinné péče, jedná se o osvojení (adopci), poručenství, pěstounství (jak dlouhodobé, tak také pěstounskou péči na přechodnou dobu) a svěření dítěte do péče jiné fyzické osoby než rodiče. Další formou náhradní rodinné péče je umístění dítěte do ústavního zařízení, čemuž se snaží zabránit deinstitucionalizace náhradní rodinné péče. V České republice se trend deinstitucionalizace začal formovat zejména po přijetí novely zákona o sociálně-právní ochraně dětí (tzn. zákon č. 401/2012 Sb.), který nabil účinnosti od 1. 1. 2013.
Přechod na deinstitucionalizovanou formu náhradní rodinné péče je fenoménem většiny vyspělých zemí, přičemž v České republice je přechod zdůrazněn několika dokumenty, jako je Úmluva o právech dítěte podepsaná roku 1989 či Listina základních práv a svobod. Úmluva o právech dítěte říká, že dítě má právo vyrůstat v rodinném prostředí i v případě, kdy jeho rodiče nejsou schopni se o něj postarat či je rodinné zázemí dítěte problematické. V případě nevyhovujícího rodinného prostředí má stát za úkol postarat se o tyto děti [Úmluva o právech dítěte]. Listina základních práv a svobod říká, že rodičovství a rodina jsou pod ochranou zákona. Pokud ale výchova v rodině není vyhovující, dětem bude zaručena ochrana prostřednictvím státní pomoci [Listina základních práv a svobod]. Konečně zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí v § 9a říká, že opatření „sociálně-právní ochrany musí být zvolena tak, aby na sebe navazovala a vzájemně se ovlivňovala. Při výkonu a realizaci opatření mají přednost ta, která zabezpečí řádnou výchovu a příznivý vývoj dítěte v jeho rodinném prostředí a není-li to možné v náhradním rodinném prostředí; při tom se postupuje s využitím metod sociální práce a postupů odpovídajících současným vědeckým poznatkům“.
Od padesátých let 20. století se v mnoha zemích objevil diskurz hodnocení institucionálních efektů na vývoj dětí. Ačkoliv se v mnoha zemích institucionální výchova držela na relativně vysokém stupni kvality, neposkytovala přesto odpovídající péči dětem, které nemohly vyrůstat ve své biologické rodině. V zemích se začaly měnit politiky na základě důkazů, které poskytovaly informace o negativních vlivech na zdraví a vývoj dítěte, pokud budou děti vychovávány v institucích. Následně výzkumy poskytly lepší pochopení negativních dopadů institucí na děti (ze strany tvůrců politik). Hlavní důvody deinstitucionalizace jsou následující: negativní dopad výchovy v institucích, opožděný vývoj dětí ve fyzickém, emocionálním, sociálním a kognitivním hledisku, mateřská deprivace, apod. [Mulheir a kol. 2007, s. 28]. V mnoha evropských zemích se však nedaří snížit počet dětí v institucionálních zařízeních, přesto, že výsledky odborných bádání ukázaly, že pokud je dítě vychováváno v instituci, může se u něj projevit sklon umístění dětí do institucí i v jeho vlastní budoucí rodině [Latimier a kol. 2011, s. 15].
V České republice vyrůstá v ústavní výchově ve školním roce 2016/2017 6500 dětí, z toho 4270 dětí v dětském domově, zbytek dětí vyrůstá v dětských domovech se školou, výchovných ústavech a diagnostických ústavech [Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy]. Výzkumným problémem diplomové práce je hodnocení, v jaké fázi je Česká republika v oblasti deinstitucionalizace vzhledem k realizovanému procesu transformace náhradní rodinné péče.

B. Cíle diplomové práce
Cíl diplomové práce je zhodnocení změn v oblasti deinstitucionalizace náhradní rodinné péče v České republice po novele zákona o sociálně-právní ochraně dětí v roce 2013. Proces deinstitucionalizace je vnímán jako opouštění trendu péče o děti v institucích a nahrazování této péče v individuálnějších formách výchovy, jako jsou např. různé formy pěstounské péče.

C. Výzkumné otázky
Výzkumné otázky diplomové práce jsou:
• Jak probíhala reforma náhradní rodinné péče v České republice vzhledem k trendu deinstitucionalizace?
• Jaké byly cíle, průběh a dopady reformy zákona o sociálně-právní ochraně dětí v České republice v roce 2013?
• Jaké institucionální zájmy ovlivňovaly podobu současného systému náhradní rodinné péče v České republice?
• Do jaké míry se v České republice povedl transformovat systém náhradní rodinné péče směrem k větší deinstitucionalizaci a s jakými efekty?
• Objevuje se v procesu implementační deficit, popř. jaké jsou jeho důsledky?

D. Teoretická východiska
Teoretickým východiskem práce bude institucionální teorie (historický institucionalismus) s vazbou na teorii path-dependency. Historický institucionalismus je vhodná teorie, pokud je zkoumán delší časový horizont. Historický institucionalismus studuje, jak aktéři vysvětlují chování institucí, včetně přizpůsobení chování svým výkladům; jaké faktory ovlivňují chování aktérů a jak se interpretace preferencí aktérů mění v čase. Zde je vazba na path-dependency teorii, která staví na „závislosti na cestě“, tzn. instituce „si nesou genetický kód svého vzniku, nepřizpůsobují se automaticky změnám a měnit je lze jen velmi obtížně“ [Pierson v Potůček 2016, s. 28].
Dalším teoretickým východiskem práce bude teorie fází veřejněpolitického procesu, která obsahuje několik fází. Jedná se o fázi vymezování a uznávání problému, dále fáze rozhodování ve veřejné politice, dále implementace veřejné politiky a jako poslední fáze hodnocení veřejné politiky [Howlett, Ramesh v Potůček 2016, s. 89]. Teorie fází veřejněpolitického procesu se objevuje v mnoha formách, v diplomové práci budu používat čtyřsložkový model od Howletta a Rameshe.
Dalšími použitými teoretickými a hodnotovými východisky bude východisko deinstitucionalizace, hodnotové východisko lidských práv se zaměřením na děti a východisko „attachment theory“ Johna Bowbyho, které se zaměřuje na přilnutí dítěte k matce či jiným osobám [Bowlby 2010].

E. Výzkumný plán
V rámci diplomové práce bude proveden systematický přehled literatury, včetně prostudování veřejněpolitických dokumentů a legislativy. Následně bude provedeno několik kvalitativních rozhovorů, především s experty na oblast náhradní rodinné péče, kteří se angažovali (a angažují) v procesu deinstitucionalizace.
Preliminary scope of work in English
The aim of this diploma thesis is the process of deinstitutionalization of the substitute family care. The Czech legal system distinguishes several types of substitute family care, such as adoption, guardianship, foster care (both long-term and foster care for a temporary period), and custody of a child in the care of a person other than a parent. Another form of alternative family care is placing the child in a institutional facility, which seeks to prevent the deinstitutionalization of alternative family care. The aim of the diploma thesis is to evaluate the changes in the area of deinstitutionalization of alternative family care in the Czech Republic after the amendment to the Act on Social and Legal Protection of Children in 2013. The process of deinstitutionalization is perceived as abandoning the trend of childcare in institutions and replacing this care by more individual forms of education.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html