Zavedení povinné maturitní zkoušky z matematiky z pohledu aktérů vzdělávací politiky
Thesis title in Czech: | Zavedení povinné maturitní zkoušky z matematiky z pohledu aktérů vzdělávací politiky |
---|---|
Thesis title in English: | Implamentation of graduation examination in mathematic from the viewpoint of education policy actors. |
Key words: | Vzdělávací politika, státní maturita, matematika, aktéři, perspektivy, teorie advokačních koalic, Česká republika |
English key words: | Education policy, secondary school-leaving examination, mathematics, actors, perspectives, advocacy coalition framework, Czech Republic |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Public and Social Policy (23-KVSP) |
Supervisor: | doc. Jan Kohoutek, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 26.05.2017 |
Date of assignment: | 01.06.2017 |
Date and time of defence: | 14.06.2018 08:00 |
Venue of defence: | Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J4019, Jinonice - místn. č. 4019 |
Date of electronic submission: | 11.05.2018 |
Date of proceeded defence: | 14.06.2018 |
Opponents: | Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D. |
URKUND check: | ![]() |
References |
JENKINS-SMITH, Hank C. a Paul A. SABATIER, ed. Policy change and learning: an advocacy coalition approach. Boulder, Colo.: Westview Press, 1993. Theoretical lenses on public policy. ISBN 0-8133-1649-9
KALOUS, Jaroslav. Aktéři vzdělávací politiky. In: KALOUS, Jaroslav a Arnošt VESELÝ, ed. Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1259-3. SABATIER, Paul A. Theories of the policy proces. 2nd ed. Boulder: Westview Press, 2007. ISBN 978-0-8133-4359-4. |
Preliminary scope of work |
Bakalářská práce se bude věnovat sporu o zavedení povinné maturitní zkoušky z matematiky, a sice z pohledu aktérů vzdělávací politiky.
Cílem výzkumu je zjistit a kriticky zhodnotit následující: Jaké jsou názorové postoje aktérů ohledně zavedení povinné maturitní zkoušky z matematiky. Jaké argumenty pro a proti zavedení zaznívají a s jakými cíli jsou argumenty aktérů ve sporu používány. Identifikovat zájmové koalice aktérů a jejich stabilitu v čase. Jako teoretický rámec použiji teorii koalic aktérů ACF (Sabatier, Jenkins-Smith, 1993). Techniku sběru dat jsem zvolil polostrukturované rozhovory s aktéry české vzdělávací politiky. Zároveň budu pracovat se sekundárními daty, jako jsou strategické dokumenty MŠMT, záznamy jednání parlamentu a rozhovory v médiích. Data budu analyzovat kvalitativní obsahovou analýzou. |
Preliminary scope of work in English |
The bachelor thesis will focus on the dispute over the introduction of compulsory secondary school-leaving examination in mathematics from the viewpoint of the educational policy actors.
The aim of the research is to find out and critically evaluate the following: What are the viewpoints of actors regarding the introduction of a compulsory secondary school-leaving examination in mathematics. What arguments for and against the introduction are spoken and with what objectives the arguments of the actors in the dispute are used. Identify stakeholder coalitions and their stability over time. As a theoretical framework, I will use the advocacy coalition framework (Sabatier, Jenkins-Smith, 1993). As a data collection technique, I chose half-structured interviews with actors of Czech education policy. At the same time, I will work with secondary data such as Ministry of education, youth and sports strategic documents, parliamentary records and media interviews. Data will be analyzed by qualitative content analysis. |