Tvorba slovní zásoby u žáků v základní škole speciální
Thesis title in Czech: | Tvorba slovní zásoby u žáků v základní škole speciální |
---|---|
Thesis title in English: | lementary school |
Key words: | Mentální postižení, komunikace, kombinované vady, autismus, iPad, Go talk |
English key words: | Mental handicap, multi-handicap, communication, autism, iPad, Go talk |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra speciální pedagogiky (41-KSP) |
Supervisor: | PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 08.02.2017 |
Date of assignment: | 08.02.2017 |
Date and time of defence: | 01.06.2018 12:30 |
Venue of defence: | M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Date of electronic submission: | 31.03.2018 |
Date of proceeded defence: | 01.06.2018 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD004) |
Opponents: | PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. |
Preliminary scope of work |
Bakalářská práce se zaměřuje na vytvoření slovní zásoby na iPadu v aplikaci Go talk pro skupinu dětí z autistické třídy ze Speciální základní školy v Poděbradech. Slovní zásoba je vytvořena tak, aby byla snadno využitelná pro žáky s mentálním postižením, je konzultována s třídní učitelkou žáků, specialistkou na alternativní a augmentativní komunikaci v této škole a rodiči. Slovní zásoba vychází z tematického plánu a konkrétních potřeb a zájmů žáků.
Bakalářská práce je doplněna kazuistikami žáků z této třídy, které spojuje komunikační deficit a středně těžké mentální postižení. Přínosem práce by mělo být zlepšení komunikace s žáky s narušenou komunikační schopností, zvýšení porozumění, samostatnosti a soběstačnosti. |
Preliminary scope of work in English |
Bachelor thesis aims at creating core vocabulary on iPad in application Go talk for the group of children from the class with children with autism from Special elementary school in Poděbrady. The core vocabulary is created in a way that it is easily used for a pupil with a severe mental retardation, is consulted with class teacher of the students, alternative communication specialist from this school and parents. The core vocabulary is based tangibly on tematic plan and their own needs and interests.
Bachelor thesis is supplemented with casuistics of pupils from this class, which cause communication deficit and a severe mental handicap. Benefit of this work should be improvement of communication of children with problems in communication, increase of understanding, independence and self-sufficiency. |