Nakupování na internetu
Thesis title in Czech: | Nakupování na internetu |
---|---|
Thesis title in English: | Online shopping |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Sociology (23-KS) |
Supervisor: | PhDr. Ing. Petr Soukup, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 07.02.2017 |
Date of assignment: | 07.02.2017 |
Guidelines |
Předběžná náplň práce
1) Teoretický základ - základní uvedení do problematiky – tj. shrnutí vývoje nakupování na internetu, definice základních pojmů - stav dosavadního poznání – tj. zasazení do sociologické teorie, realizované výzkumy vztahují se k tématu online nakupování apod. - současný stav (internetové obchody, dostupné služby a zboží apod.) 2) Analytická část - vlastní výzkum online nakupování - metodologie výzkumu - kvantitativní analýza výsledků nakupování na internetu v ČR - shrnutí výsledků |
References |
Literatura:
BLAŽKOVÁ, M. 2005. Jak využít internet v marketingu. Praha: Grada Publishing. FARAG, S. 2007. Shopping online and/or in-store? A structural equation model of the relationships between e-shopping and in-store shopping. Utrecht: Faculty of Geosciences. NONDEK, L., ŘENCOVÁ, L. 2000. Internet a jeho komerční využití. Praha: Grada Publishing. PETRUSEK, M. 2006. Společnost pozdní doby. Praha: Sociologické nakladatelství. SEDLÁČEK, J. 2006. E-komerce: internetový a mobil marketing od A do Z. Praha: BEN - technická literatura. SEDLÁK, M., MIKULÁŠKOVÁ, M. 2012. Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod. Brno: Computer Press. WELTEVREDEN J., RIETBERGER T. 2007. E-shopping versus city centre shopping: the role of perceived city centre attractiveness. In: Tijdschrift voor economische en sociale geografie. Utrecht: Urban and Regional Research Centre. XINYU, C. 2012. The relationships between e-shopping and store shopping in the shopping process of search goods. In: Transportation Research. Minneapolis: University od Minnesota. Bakalářské/diplomové práce: GREGOROVÁ, D. 2012. Nakupování přes Internet. Bakalářská práce, Fakulta ekonomickosprávní, Ústav veřejné správy a práva, Univerzita Pardubice. KABELÁČOVÁ, P. 2012. Vývoj elektronického obchodování a posilování důvěry zákazníků. Diplomová práce, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci. KHÁSOVÁ, A. 2013. Rozvoj a možnosti internetového obchodování v České republice. Bakalářská práce, Fakulta ekonomická, Západočeská univerzita. Plzeň. PROCHÁZKOVÁ, P. 2011. Jak lidé nakupují na internetu. Diplomová práce, Fakulta sociálních věd, institut sociologických studií, Univerzita Karlova v Praze. SCHAFFER, D. 2015. Internetové nakupování v České republice: vývoj, trendy, empirický výzkum v modelovém mikroregionu Poličska. Diplomová práce, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci. ZÁRYBNICKÝ, P. 2009. Nové trendy v oblasti internetového nakupování. Bakalářská práce, Filosofická fakulta, Masarykova Univerzita v Brně. Internetové zdroje: www.apek.cz (Asociace pro elektronickou komerci) www.czso.cz (Český statistický úřad) www.shoptet.cz (Tiskové zprávy z výzkumů realizovaných společností Shoptet) |
Preliminary scope of work |
Tématem diplomové práce je nakupování přes internet českými uživateli. Používání počítače a sítě internetu je v dnešní době běžnou součástí našich životů, přes 73 % českých domácností internet používá, tudíž využívání internetových obchodů je obvyklejší. V posledních letech pociťuji v české společnosti viditelný nárůst online obchodů (přes spotřební zboží, potraviny, cestovní doklady, dovolené, v podstatě na internetu lze koupit cokoliv), tudíž narůstá i online nakupování. Tato práce se bude zabývat českými spotřebiteli, kteří nakupují zboží/služby pro svoji spotřebu, či pro potřebu svých příbuzných a přátel.
Tato diplomová práci si klade za cíl prozkoumat vývoj internetového nakupování a zjistit jaká je konstrukce online nákupů u zvoleného segmentu spotřebitelů. Předmětem zájmu také bude problém, zda je online nakupování rozdílné u uživatelů odlišných demografických ukazatelů, ekonomické aktivity či geografických ukazatelů. Zaměřím se například na otázky, které budou zodpovídat jaké je chování spotřebitelů, jaké jsou výhody a nevýhody internetového nakupování, jaké rizika či obavy spotřebitelé pociťují a jaké zboží je spotřebitelem nejčastěji poptáváno. Diplomová práce se bude skládat z teoretické a analytické části. Práce se bude opírat o již realizované výzkumy v návaznosti na online nákupy, které budou v práci zmíněny a dále o svůj vlastní kvantitativní výzkum, jenž bude pro tuto práci stěžejní. V první teoretické části bude problematika moderního nakupování na internet zasazena do sociologické teorie (Bauman – tekutá modernita), dále bude shrnut vývoj a trend tohoto nakupování a charakterizována koncepce online nákupů. Druhá analytická část se bude věnovat vlastnímu kvantitativnímu výzkumu. Data budou získána online šetřením pomocí strukturovaných dotazníků v elektronické podobě a budou zpracována pomocí programu SPSS a MS Excel. Šetření bude zpracováno pomocí statistických metod a ukazatelů, konkrétně budou použity statistické analýzy frekvencí a metody explorační a konfirmační analýzy k ověření získaných výsledků. Dále mohou být využity metody vícerozměrné statistiky, abych získala hlubší vhled do použitého datového souboru. Konkrétní specifikace zaměření diplomové práce bude případně vyjádřena v podtitulu názvu. |