Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Ve čtvrtek dne 4. září 2025 v době od 20:00 do 22:00 dojde k odstávce webového prostředí a databáze systému WhoIs. Odstávka systému WhoIs se dotkne též systému IS Studium. Kromě omezení funkcionality související s napojením na WhoIs nebude ve většině případů možné odevzdávání závěrečných prací. Omlouváme se za komplikace a děkujeme všem, kterých se odstávka jakkoliv dotkne, za pochopení.
Podpora zdraví na 1. stupni základních škol
Thesis title in Czech: Podpora zdraví na 1. stupni základních škol
Thesis title in English: Health promotion at the 1st Primary School
Key words: dítě mladšího školního věku, základní škola, zdraví, zdravotní gramotnost
English key words: child of the younger school age, health, health literacy, Primary School
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Supervisor: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Author: hidden - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval
Date of registration: 25.01.2017
Date of assignment: 26.01.2017
Date and time of defence: 29.05.2018 12:30
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Date of electronic submission:18.04.2018
Date of proceeded defence: 29.05.2018
Course: Diploma Thesis (OSZD004)
Opponents: Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Studentka vyhledá a rozpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje. Vypracuje analýzu a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice (podpora zdraví v kurikulu 1. stupně ZŠ). V souladu se zvolenou výzkumnou metodologií navrhne, připraví a realizuje empirické šetření. Provede analýzu dat a jejich interpretaci, v diskusi propojí výsledky šetření s teoretickými poznatky.
Veškeré zásadní kroky studentka průběžně konzultuje s vedoucí práce. Formální úprava práce bude odpovídat požadavkům Opatření děkana.
References
HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-263-7.
HOLČÍK, Jan. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0.
KOMÁREK, Lumír a Kamil PROVAZNÍK. Ochrana a podpora zdraví. Praha: Nadace CINDI ve spolupráci s 3. lékařskou fakultou UK Praha, 2011. ISBN 978-80-260-1159-0.
KUČERA, Miroslav, Pavel KOLÁŘ a Ivan DYLEVSKÝ. Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén, c2011. ISBN 978-80-7262-712-7.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5351-5.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1.9.2017). [online]. Praha: MŠMT, 2017. 166 s. [cit. 2018-03-07]. Dostupné z WWW: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017_verze_cerven.pdf
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. I., Dětství a dospívání. V Praze: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Zdraví 2020: osnova evropské zdravotní politiky pro 21. století. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, c2014. ISBN 978-80-85047-48-6.


Preliminary scope of work
Cílem bakalářské práce na téma Podpora zdraví na 1. stupni základních škol je zjistit míru plnění některých očekávaných výstupů z oblasti podpory zdraví stanovených RVP ZV na dvou vybraných základních školách ve středočeské obci Dolní Břežany.
Teoretická část práce se věnuje pojetí zdraví a jeho determinantám. Popisuje způsoby podpory zdraví a důvody, proč ho v rámci celé populace podporovat. Vymezuje pojem zdravotní gramotnost a možnosti jejího zvyšování u žáků na 1. stupni základních škol. Také je v ní zmíněno, jak je podpora zdraví ukotvena v RVP ZV a příklad, jak je možné budovat ve škole prostředí podporující zdraví nad rámec RVP ZV. Dále uvádí charakteristiku žáka mladšího školního věku a jeho vývojové specifikace.
V praktické části je zjišťováno, v jaké míře jsou plněny některé očekávané výstupy žáků na 1. stupni z oblasti podpory zdraví stanovené RVP ZV na dvou vybraných základních školách. K dosažení tohoto zjištění je využito metod kvalitativního šetření. Byly připraveny dva strukturované rozhovory. Jeden pro žáky 1. stupně základní školy a druhý pro učitele, kteří na 1. stupni základní školy učí. Rozhovory byly zaznamenány na nahrávací zařízení a následně přepsány do elektronické písemné podoby. Závěr praktické části se věnuje zhodnocení získaných odpovědí a navrhuje možné projekty, které by podporovaly výchovu ke zdraví do budoucna.
Preliminary scope of work in English
The bachelor thesis topic is "Health Promotion at the 1st Primary School". The goal is to find out how are fullfiled the RVP ZV criteria from heatlh promotion. For the research were selected two Primary Schools in the Central Bohemian village Dolní Břežany.
The theoretical part deals with the concept of health and its determinants. It describes ways how to promote health and reasons for supporting it in whole population. Thesis defines the concept of health literacy and the possibility of its increase among pupils at the 1st Primary Schools. It also mentions how health support is anchored in the RVP ZV and how is possible to build up surroundings at School, which will promote health. Further shows pupil characteristics of the younger school age and its developmental specifications.
In the practical part, the bachelor thesis finds out how are fullfiled the RVP ZV criteria from heatlh promotion at two selected Primary schools. To achieve this it was used a qualitative survey based on two structured interviews for pupils at 1st Primary School and their teachers. Interviews were recorded to the recording device after that they were transferred to electronic version. In the conclusion part all acquired answers are evaluated and there are proposed few projects how to promote health.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html