Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Obsahová analýza vybraných učebnic českého jazyka z hlediska genderu
Thesis title in Czech: Obsahová analýza vybraných učebnic českého jazyka z hlediska genderu
Thesis title in English: Gender and Czech language: content analysis of selected textbooks
Key words: gender, učební texty, genderové stereotypy, genderové role, pohlaví, český jazyk
English key words: gender, textbooks, gender stereotypes, gender roles, sex, czech language
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Supervisor: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval
Date of registration: 22.12.2016
Date of assignment: 22.12.2016
Date and time of defence: 07.09.2020 09:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R208, 208, 2. patro, vlevo
Date of electronic submission:23.07.2020
Date of proceeded defence: 07.09.2020
Course: Diploma Thesis (OSZD004)
Opponents: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je analyzovat vybrané učebnice českého jazyka pro první a druhý ročník ZŠ z pohledu genderové korektnosti. První část práce bude věnována rozboru pojmu gender a zaměří se na aktuální vědecké pokrytí této problematiky z hlediska školního prostředí. Ve druhé části práce se studující zaměří na obsahovou analýzu vybrané série učebnic (pravděpodobně nakladatelství Fraus) českého jazyka z hlediska genderových stereotypů. Hlavní metodou práce bude analýza primární a sekundární literatury k tématu a dále studující provede obsahovou analýzu dokumentů.
References
Formánková, L., Rytířová, K. (eds.) ABC feminismu. Brno: NESEHNUTÍ, 2004.
Hendl, J. Kvalitativní výzkum – základní metody a aplikace, Praha: Portál, 2005.
Jarkovská, Lucie. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013.
Karsten, H. Ženy – muži: Genderové role, jejich původ a vývoj. Praha: Portál, 2006.
Radimský, Jan. Genderové stereotypy v českých učebnicích. Gender, rovné příležitosti, výzkum, 2001, roč.2, č.1.
Věšínová-Kalivodová, E.; Maříková, H. (eds.). Společnost žen a mužů z aspektu gender. Praha: Nadace Open Societ Fund Praha, 1999.
Preliminary scope of work
Cílem práce je analyzovat vybrané učebnice českého jazyka pro první a druhý ročník ZŠ z pohledu genderové korektnosti. První část práce bude věnována rozboru pojmu gender a zaměří se na aktuální vědecké pokrytí této problematiky z hlediska školního prostředí. Ve druhé části práce se studující zaměří na obsahovou analýzu vybrané série učebnic českého jazyka z hlediska genderových stereotypů. Hlavní metodou práce bude analýza primární a sekundární literatury k tématu a dále studující provede obsahovou analýzu vybraných dokumentů.
Preliminary scope of work in English
The aim of this thesis is to analyse selected textbooks of Czech language for primary and secondary school children with regard to gender correctness. The first part od the thesis is focused at defining the term gender as well as it deals with current scientific background of this subject from the point of view of a school environment. In the second part of the thesis the author concentrates on the content analysis of a chosen set of textbooks of Czech language with respect to gendet stereotypes. The leading method of this thesis is the analysis of primary and secondary literature concerned with this topic together with the content analysis of selected texts.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html