Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 392)
Thesis details
   Login via CAS
Analýza učebnic pro základní školy z genderového hlediska
Thesis title in Czech: Analýza učebnic pro základní školy z genderového hlediska
Thesis title in English: An analysis of primary school textbooks from a gender perspective
Key words: gender, genderové stereotypy, genderově korektní jazyk, gender ve vzdělávání, učebnice českého jazyka pro zákládní školy
English key words: gender, gender stereotypes, gender-neutral language, gender in education, Czech language textbooks for the second stage of the primary school
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Supervisor: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval
Date of registration: 02.12.2016
Date of assignment: 02.12.2016
Date and time of defence: 07.09.2021 08:30
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R216, 216, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Date of electronic submission:12.07.2021
Date of proceeded defence: 07.09.2021
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Studentka provede analýzu všech řad učebnic českého jazyka pro 2. stupeň základní školy. Bude si všímat prostředků diskriminace v jazyce (generické maskulinum, způsob oslovení, deminutiva apod.) Dále si bude všímat témat z hlediska genderu a zobrazení postav z hlediska genderu. Údaje budou kvantifikovány. V závěru shrne svá zjištění a eventuálně podá doporučení k nápravě situace.
References
http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/pomucka-pri-posuzovani-genderove-korektnosti-ucebnic

Chejnová, P. (2010). Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: Pedf UK. (další odkazy zde)

Renzetti, C. M., Curran, D. J. (2003). Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum.

Smetáčková, I. a kol. (2006). Gender ve škole. Praha: Otevřená společnost. (další odkazy zde)

Valdrová, J., Smetáčková, I., Knotková-Čapková, B. (2005). Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic.
In: Ročenka katedry/centra genderových studií 03/04. Praha: Fakulta humanitních studií UK.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html