Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Samizdat v post-digitální době: Vliv nového materialismu na proměnu zinové scény a subkulturního kapitálu
Thesis title in Czech: Samizdat v post-digitální době: Vliv nového materialismu na proměnu zinové scény a subkulturního kapitálu
Thesis title in English: Samizdat in the post-digital era
Key words: alternativní média, materialita, subkultura, kultura participace, post-digitální doba, nový materialismus, teorie polí
English key words: alternative media, materiality, subculture, participatory culture, post-digital, new materialism, field theory
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: dissertation
Thesis language: čeština
Department: Institute of Communication Studies and Journalism (23-IKSZ)
Supervisor: Mgr. Pavel Turek, Ph.D.
Author: Mgr. Miloš Hroch, Ph.D. - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 01.10.2016
Date of assignment: 01.10.2016
Confirmed by Study dept. on: 01.10.2016
Date and time of defence: 20.05.2021 09:00
Venue of defence: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1
Date of electronic submission:03.03.2021
Date of proceeded defence: 20.05.2021
Opponents: Mgr. Bohuslav Kuřík, Ph.D.
  Mgr. Jan Charvát, M.A., Ph.D.
 
 
References
Adamovič, I. (2017). V šedé zóně sci-fi. In M. Hroch (Ed.), Křičím: „To jsem já.“ (pp. 110–144) Praha: Page Five.
Almer, J. (2016). Making punk a threat again: hardcore-punk a antiglobalizační protesty. In O. Daniel (Ed.), Kultura svépomoci: Ekonomické a politické rozměry v českém subkulturním prostředí pozdního státního socialismu a postsocialismu (pp. 85–93). Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Atton, Ch. (2010). Popular music fanzines: Genre, aesthetics, and the ‘democratic conversation’. Popular Music and Society, 33(4), 517–531.
Atton, Ch. (2002). Alternative Media. London: Sage Publications.
Baines, J., Credland, T. & Pawson, M. (2018). Doing it ourselves: Countercultural and alternative radical publishing in the decade before punk. In The Subcultures Network (Eds.), Ripped, torn and cut: Pop, politics and punk fanzines from 1976 (pp. 15–39). Manchester: Manchester University Press.
Barad, K. (2003). Posthumanist performativity: Toward an understanding of how matter comes to matter. Signs, 28(3), 801–831.
Barthes, R. (2006). Smrt autora. Aluze: časopis pro literaturu, filosofii a jiné, 10(3), 75–77.
Bauman, R. & Briggs, Ch. L. (1990). Poetics and performance as critical perspectives on language and social life. Annual Review of Anthropology, 19, 59–88.
Benjamin, W. (2016). Výbor z díla III: Psaní vzpomínání. Praha: Oikoymenh.
Bennett, A. (2011). The post-subcultural turn: Some reflections 10 years on. Journal of Youth Studies. [2018-01-24]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/232840896_The_Post-Subcultural_ Turn_Some_Reflections_10_Years_on.
Bishop, R., Gansing, K., Parikka, J. & Wilk, E. (2016). Introduction. In Bishop et al. (Eds.), Across & Beyond: A Transmediale Reader on Post-digital Practices, Concepts, and Institutions (pp. 11–29). Berlin: Sternberg Press.
Bílá, A. (2019). Hudební fandom a/vs. subkultury: perspektiva kulturálních studií. Mediální studia, 13(2), 143–159.
Blaha, A. (2017). Tackling tactility – What is it that makes theorists shy away from the haptic domain? In A. Blaha, S. Boulanger, U. Carrión, B. Cella & L. Findeisen (Eds.), NO-ISBN: On self-publishing (pp. 275–282). Vienna: Salon für Kunstbuch.
Blaha, A., Boulanger, S., Carrión, U., Cella, B. & Findeisen, L. (Eds.). (2017). NO-ISBN on self-publishing. Vienna: Salon für Kunstbuch.
Blažek, M. (2009). Tvorba bibliografie českých punkových fanzinů mezi lety 1976–2007 (Diplomová práce). Brno: Masarykova Univerzita, Filozofická fakulta, Katedra informačních studií a knihovnictví.
Boelstroff, T., Nardi, B., Pearce, C. & Taylor, T. L. (2012). Ethnography and Virtual Worlds: A Handbook of Method. Princeton: Princeton University Press.
Bolter, J. D. & Grusin, R. (1999). Remediation: Understanding New Media. Cambridge: MIT Press.
Booth, P. (Ed.). (2018). A Companion to Media Fandom and Fan Studies. Oxford: John Wiley & Sons.
Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Bourdieu, P. (2020). Doslov. In Rainbow, P., Reflexe terénního výzkumu v Maroku (pp. 147–149). Praha: Malvern.
Bourdieu, P. (2010). Pravidla umění: Geneze a struktura literárního pole. Brno: Host.
Bourdieu, P. & Wacquant, L. J. D. (1992). An Invitation to Reflexive Sociology. Cambridge: Polity Press.
Broersma, M. (2019). Epilogue: Situating journalism in the digital: A plea for studying news flows, users, and materiality. In S. Eldridge & B. Franklin (Eds.), The Routledge Handbook of Developments in Digital Journalism Studies (pp. 515–526). Abingdon: Routledge.
Brown, N. O. (1985). Life Against Death: The Psychoanalytical Meaning of History, Volume 1. Middletown: Wesleyan University Press.
Butler, J. (2016). Závažná těla: O materialitě a diskursivních mezích „pohlaví“. Praha: Karolinum.
Carpentier, N. (2017). The Discursive-material Knot: Cyprus in Conflict and Community Media Participation. New York: Peter Lang Publishing.
Carpentier, N., Dahlgren, P. & Pasquali, F. (2013). Waves of media democratization: A brief history of contemporary participatory practices in the media sphere. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 19(3), 287–294.
Carpentier, N. (2014). The Cypriot web radio MYCYRadio as a participatory mélange. Overcoming dichotomies in the era of web 2.0. Sociologia e Politiche Sociali, vol. 17, 91–108.
Carpentier, N. (2016). Community media as rhizome: Expanding the research agenda. Journal of Alternative & Community Media 1(1), 4–6.
Casemajor, N. (2015). Digital materialisms: Frameworks for digital media studies. Westminster Papers in Communication and Culture, 10(1), 4–17.
Corbin, J. & Strauss, A. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Podané ruce.
Cramer, F. (2014). What Is Post-Digital. A Peer-Reviewed Journal About Post-digital Research. Aarhus: Aarhus University, School of Communication and Culture.
ČSAF (2014). Anarchistická publicistika 1990–2013. Praha: Nakladatelství ČSAF.
Dale, P. (2019). Are you scared to get punky? Indie pop, fanzines and punk rock. In The Subcultures Network (Eds.), Ripped, Torn and Cut: Pop, Politics and Punk Fanzines from 1976 (pp. 170–191). Manchester: Manchester University Press.
Daniel, O. (Ed.). (2016) Kultura svépomoci: Ekonomické a politické rozměry v českém subkulturním prostřední pozdního státního socialismu a postsocialismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Dean, J. (2010). Blog Theory: Feedback and Capture in the Circuits of Drive. Cambridge: Polity Press.
Dean, J. (2009). Democracy and other Neoliberal Fantasies: Communicative Capitalism & Left Politics. London: Duke University Press.
DeLanda, M. (2006). A New Philosophy of Society: Assemblage Theory and Social Complexity. London: Continuum Press.
DeLanda, M. (2016). Assemblage Theory. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Deleuze, G. & Guattari, F. (2010). Tisíc plošin. Praha: Hermann & synové.
Deller, R (2018). Ethics in fan studies research. In P. Booth (Ed.), A Companion to Media Fandom and Fan Studies (pp. 123–142). Oxford: John Wiley & Sons.
Deuze, M. (2012). Media Life. Cambridge: Polity Press.
Dolphijn, R. & Van der Tuin, I. (2012). New Materialism: Interviews & Cartographies. Michigan: Open Humanity Press.
Duffet, M. (2013). Understanding Fandom: An Introduction to the Study of Media Fan Culture. New York: Bloomsbury.
Duncombe, S. (2008). Notes from Underground: Zines and the Politics of Alternative Culture. Portland: Microcosm Publishing.
Duncombe, S. (1997). The Community: Zine scene. In K. Gelder & S. Thornton. The Subcultures Reader, pp. 530–540, London: Routledge.
Edwards, A. (2018). Literature fandom and literary fans. In P. Booth (Ed.), A Companion to Media Fandom and Fan Studies (pp. 47–64). Oxford: John Wiley & Sons.
Erll, A. & Rigney, A. (2009). Mediation, Remediation, and the Dynamics of cCultural Memory. New York: Walter de Gruyter.
Findeisen, L. (2017). „We might yet survive this“ – On the state of free media in the year Snowden 02. In A. Blaha, S. Boulanger, U. Carrión, B. Cella & L. Findeisen (Eds.), NO-ISBN: On self-publishing (pp. 479–500). Vienna: Salon für Kunstbuch.
Fisher, M. (2011). Always yearning for the time that just eluded us. In L. Oldfield Ford, Savage Messiah (pp. v–xvi). London: Verso Books.
Fisher, M. (2014). Ghosts of My Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Cultures. London: Zero Books.
Fiske, J. (2017). Jak rozumět populární kultuře. Praha: Nakladatelství Akropolis.
Florida, R. (2011). The Rise of The Creative Class. New York: Basic Books.
Fuchs, F. (2002). Kytary a řev aneb Co bylo za zdí. Brno: Papagájův hlasatel Records.
Gansing, K. (2016). „1995: The year the future began, or Multimedia as the vanishing point of the net. In Bishop et al. (Eds.), Across & Beyond: A Transmediale Reader on Post-digital Practices, Concepts, and Institutions (pp. 29–44). Berlin: Sternberg Press.
Gibson, W. (2010). Neuromancer. Praha: Laser-books.
Glasser, B. G., Strauss, L. A. (1965). Discovery of substantive theory: A basic strategy underlying qualitative research. American Behavioral Scientist [online]. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/000276426500800602.
Gruntorád, J. (2001). Samizdatová literatura v Československu sedmdesátých a osmdesátých let. In J. Alan (Ed.), Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945–1989 (pp. 493–507). Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
Gunderloy, M. (1988). How to Publish a Fanzine. Port Townsend: Loompanics Unlimited.
Hall, S., & Jefferson, T. (1993). Resistance through Rituals: Youth Subculutures in Post-war Britain. London: Routledge.
Hall, S. (1973). Encoding and decoding in the television discourse. Media Studies, vol. 7.
Hall, S. (1981). Notes on deconstructing 'the popular'. In R. Samuel (Ed.), People´s History and Socialist Theory, pp. 227–240. London: Routledge & Kegan Paul.
Hall, S. (1989). The meaning of new times. In D. Morley & K.-H. Chen (Eds.), Stuart Hall: Critical Dialogues in Cultural Studies (pp. 222–237). Abingdon: Routledge, 1996.
Hall, S. (Ed.) (1997). Cultural Representations and Signifying Practices. London, England: Sage.
Hebdige, D. (2012). Subkultura a styl. Praha: Dauphin / Volvox Globator.
Hellekson, K. (2018). The fan experience. In P. Booth (Ed.). A Companion to Media Fandom and Fan Studies (pp. 65–76). Oxford: John Wiley & Sons.
Hertz, G. & Parikka, J. (2020). Dodatek: Zombie média: Ohýbání archeologie médií v uměleckou metodu. In J., Parikka. Geologie médií (pp. 175–189). Praha: Karolinum.
Hroch, M. & Carpentier, N. (2021). Beyond the meaning of zines. A case study of the role of materiality in four Prague-based zine assemblages. Communication, Culture & Critique. [online]. Dostupné z: https://academic.oup.com/ccc/advance-article-abstract/doi/10.1093/ccc/tcab001/6145895?redirectedFrom=fulltext
Hroch, M. (2017). Křičím: „To jsem já.“ Praha: Page Five.
Hroch, M. (2020). Not out of date, but out of time: The materiality of zines and post-digital memory. Forum Historiae, 14(1), 17–27.
Hroch, M. (2016). Samizdat v informační době: Jak ovlivnil Web 2.0 kulturu fanzinů? (Diplomová práce.) Praha: Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studií.
Hroch, M. (2020). Sledovat popkulturu znamená být sám. Jak streamování rozložilo mainstream? [2020-07-20] Dostupné z: https://a2larm.cz/2020/01/sledovat-popkulturu-znamena-byt-sam-jak-streamovani-rozlozilo-mainstream/.
Hroch, M. (2019). Zprávy z první linie. Proměny hardcore-punkových fanzinů v postdigitální době. Český lid, 106, 29–47.
Hoskins, A. (2009). Digital Network Memory. In A. Erll & A. Rigney (Eds.), Mediation, Remediation, and the Dynamics of Cultural Memory (pp. 91–106). New York: Walter de Gruyter.
Hytych, R. & Řiháček, T. (2013) Metoda zakotvené teorie [online]. [cit. 2015-11-24]. Dostupné z: Researchgate.
Charvát, J. & Kuřík, B. (2018). Mikrofon je naše bomba. Praha: Togga.
Charvát, J. (2018). Skinheads: permanentní souboj o jméno. In Charvát J. & Kuřík, B. (eds.), Mikrofon je naše bomba (pp. 61–111). Praha: Togga.
Chin, B. (2018). It's about who you know: Social capital, hierarchies and fandom. In P. Booth (Ed.), A Companion to Media Fandom and Fan Studies (pp. 325–341). Oxford: John Wiley & Sons.
Janeček, P. (2012). Underground: od subkultury ke kontrakultuře. In I. Denčevová (et al.), Tváře undergroundu (pp. 9–11). Praha: Radio servis.
Jenkins, H. (2009). Confronting the Challenges of Participatory Culture: (Media Education for the 21st Century). Cambridge: MIT Press.
Jenkins, H. (2008). Convergence Culture: Where Old and New media Collide. New York: NYU Press.
Jenkins, H. (2018). Fandom, negotiation and participatory culture. In P. Booth (Ed.), A Companion to Media Fandom and Fan Studies (pp. 11–26). Oxford: John Wiley & Sons.
Jenkins, H. (2006). Fans, Bloggers and Gamers: Exploring Participatory Culture. New York and London: NYU Press.
Jenkins, H., Ito, M. & boyd, d. (Eds.). (2016). Participatory Culture in a Networked Era. Cambridge: Polity Press.
Jenkins, H. (2020). Pytláci textů: Televizní fanoušci a participativní kultura. Praha: Nakladatelství Akropolis.
Jenkins, H. (2012). Textual poachers: Television Fans and Participatory Culture (2nd ed.). London: Routledge.
Jirous, I. M. (2012). Zpráva o třetím českém hudebním obrození. In M. Machovec, P. Navrátil & F. Stárek (eds.), „Hnědá kniha“ o procesech s českým undergroundem (pp. 17–32). Praha: Ústav pro studium totalitních režimů.
Johns, A. Pirátství: Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. Brno: Host, 2013.
Johnson, R. (1993). Editor's introduction: Pierre Bourdieu on art, literature and culture. In P. Bourdieu, The Field of Cultural Production (pp. 1–29). Cambridge: Polity Press.
Kirschenbaum, M. (2016). Track Changes: A Literary History of Word Processing. Cambridge: Belknap Press.
Kočí, P., Zlatkovský M., Cibulka, J. & Toybox (2019). Unikátní výzkum: česká společnost se nedělí na dva tábory, ale do šesti tříd. Zjistěte, do které patříte vy. [2020-05-24] Dostupné z: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/ceska-spolecnost-vyzkum-tridy-kalkulacka_1909171000_zlo
Kolářová, J. (2007). Organizační rutiny alternativních médií. Ideologie a praxe redakce časopisu Přímá cesta (Diplomová práce). Praha: Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studií.
Kolářová, M. (ed.) (2012). Revolta stylem. Praha: Slon.
Kumová Petra (2018). DO IT YOURSELF TOGETHER. Ideologie a aktivismus české hc/punkové scény. In Charvát, J. & Kuřík, B. (eds.), Mikrofon je naše bomba (pp. 111–161). Praha: Togga.
Laclau, E. & Mouffe, Ch. (2014). Hegemonie a socialistická strategie. Praha: Karolinum.
Lash, S. & Lury, C. (2007). Global Culture Industry: The Mediation of Things. Malden: Polity Press.
Latour, B. & Woolgar, S. (1986). Laboratory Life. The Construction of Scientific Facts. Princeton: Princeton University Press.
Latour, B. (2005). Reassembling the Social. An Introduction to Actor-network-theory. Oxford: Oxford University Press.
Latour, B. (2016). Proč kritice dochází dech? Od faktů k zájmům. In Latour, B, Stopovat a skládat světy s Brunem Latourem. Výbor z textů 1998-2013 (pp. 209–234). Praha: Tranzit.cz.
Latour, B. (1996). Aramis, or the Love of Technology. Cambridge: Harvard University Press.
Latour, B., (1999). Pandora’s Hope. Essays on the Reality of Science Studies. Cambridge: Harvard University Press.
Latour, B. (2020). Zpátky na zem. Praha: Neklid.
Liming, S. (2010). Of anarchy and amateurism: Zine publication and print dissent. The Journal of the Midwest Modern Language Association, 43(2), 121–145.
Ludovico, A. (2016). The touching charm of print. In Bishop et al. (Eds.), Across & Beyond: A Transmediale reader on post-digital practices, concepts, and institutions (pp. 100–122). Berlin: Sternberg Press.
Ludovico, A. (2012). Post-digital Print.The Mutation of Publishing since 1894. Eindhoven: Onomatopee.
Mačí, Josef (2020). Titul jistí práci? S těmito diplomy je bez zaměstnání i každý desátý. [2021-02-10] Dostupné z: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/titul-jisti-praci-s-temito-diplomy-je-bez-zamestnani-i-kazdy-desaty-89174.
Manovich, L. (2002). The Language of New Media. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
Marcus, G. (2000). Stopy rtěnky – Tajná historie dvacátého století. Olomouc: Votobia.
Markoff, J. (1995). How the earlier media achieved critical mass: World wide web; If medium is the message, the message is the web. [2020-06-10] Dostupné z: https://www.nytimes.com/1995/11/20/business/earlier-media-achieved-critical-mass-world-wide-web-if-medium-message-message.html.
Marr, J. (1999). Zines Are Dead. Dostupné z: http://www.zinebook.com/resource/zines-are-dead.html.
Maximum Rocknroll, 2018, č. 419.
McLuhan, M. & Fiore, Q. (1967). The Medium is the Message: An Inventory of Effects. London: Penguin.
McQuail, D. (2009). Úvod do teorie masové komunikace. (2. vyd.). Praha: Portál.
Mejzr, M. (2016). „Ze tmy na plátna a obrazovky“: Mýtus a historické reprezentace undergroundu. In O. Daniel (Ed.), Kultura svépomoci: Ekonomické a politické rozměry v českém subkulturním prostředí pozdního státního socialismu a postsocialismu (pp. 33–52). Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Morton, T. (2013a). Hyperobjects: Philosophy and Ecology after the End of the World. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Morton, T. (2015). „Před objektem“. In V. Janoščík (ed.), Objekt (pp. 27–47). Praha: Kvalitář.
Morton, T. (2013b). Realist Magic: Objects, Ontology, Causality. London: Open Humanities Press.
Nenadál, A. (2002). Hudební fanzin jako pokračování samizdatu. (Diplomová práce.). Praha: Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra masové komunikace.
Neveu, E. (2005). Bourdieu, the Frankfurt school, and cultural studies: On some misunderstandings. In R. Benson & E. Neveu. Bourdieu and the Journalistic Field (195–214). Cambrdige: Polity.
Parikka, J. (2020). Geologie médií. Praha: Karolinum.
Parikka, J. (2014). The Anthrobscene. Minnesota: University of Minnesota Press.
Piepmeier, A. (2008). Why zines matter: Materiality and the creation of embodied community. American Periodicals, 18(2), 213–238.
Prečan, V. (2016). Samizdat považuji za médium. Česká literatura, 64(6), 929–935.
Přibáň, M. (2016). Vnitrozemí a pohraničí českého literárního samizdatu – Úvaha nejen pojmoslovná. Česká literatura, 64(6), 822–848.
Radway, J. (2011). Zines, half-lives,and afterlives: On the temporalities of social and political change. The Modern Language Association of America, 140–150.
Rainbow, Paul (1977). Reflections on Fieldwork in Morocco. Berkeley: University of California Press.
Reynolds, Ch. (2019). My zines, so far, aren't as political as other works I've produced: Communicative capitalism among queer feminist zinesters. Communication, Culture & Critique, 00, 1–19.
Reynolds, S. (2012). Retromania: Popculture's Addiction to Its Own Past. London: Faber & Faber.
Robinson, L. (2018). Zines and history: Zine as history. In The Subcultures Network (Eds.), Ripped, Torn and Cut: Pop, Politics and Punk Fanzines from 1976 (pp. 39–54). Manchester: Manchester University Press.
Ryšávka, J. (2010). České amatérské metalové webziny na internetu: popis a analýza mediální scény (Diplomová práce.). Brno: Masarykova Univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra mediálních studií a žurnalistiky.
Saler, M. (2011). As if: Modern Enchantment and the Literary Prehistory of Virtual Reality. Oxford: Oxford University Press.
Sessa B., Higbed, L. & Nutt, D. (2019). A review of 3,4-methylenedioxymethamphetamine (MDMA)-assisted psychotherapy. Frontiers in Psychiatry, 138(10).
Schinkel, W. (2007). Sociological discourse of the relational:
the cases of Bourdieu & Latour. The Sociological Review, 55:4. 707–729.
Solnit, R. (2014). Wanderlust: A History of Walking. London: Granta Books.
Srnicek, N. (2016). Platform Capitalism. Cambridge: Polity Press.
Spencer, A. (2005). The Rise of Lo-Fi Culture. London: Marion Boyars Publishers.
Straw, W. (1991). Communities and scenes in popular music. In K. Gelder & S. Thornton (Eds.) (1997), The Subcultures Reader (pp. 494–505). London: Routledge.
Šamánek, J. (2010). Diskurzivní re/produkce nerovností v rozhodování: příklad Pankrácké pláně. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií.
Šebek, J. (2016). Mezi textem a kontextem. Mezi textem a kontextem. Teorie literárního pole a kulturní materialismus jako modely zprostředkování (diplomová práce). Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistiky.
Šot, 1990, č. 13.
Šubrt, J. & Balon, J. (2010). Soudobá sociologická teorie. Praha: Grada Publishing.
The Subcultures Network: Worley, M., Gildart, K., Gough-Yates, A., Lincoln, S., Osgerby, B., Robinson, L., Street, J. & Webb, P. (2018). Introduction: Adventures in reality: Why (punk) fanzine matter. In The Subcultures Network (Eds.), Ripped, Torn and Cut: Pop, Politics and Punk Fanzines from 1976 (pp. 1–12). Manchester: Manchester University Press.
The Subcultures Network (ed.) (2017). Fight back: Punk, politics and resistance. Manchester: Manchester University Press.
Thoburn, N. (2016). Anti-Book: On the Art and Politics of Radical Publishing. Minnesota: University of Minnesota Press.
Thornton, S. (1995). Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital. Cambridge: Polity.
Toffler, A. (1984). The Third Wave. New York: Bantam.
Trhavina, 2013, č. 4.
Triggs, T. (2010) Fanzines. London: Thames & Hudson.
Vaněk, M. (2010). Byl to jenom rock'n'roll?: Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956–1989. Praha: Academia.
Wacquant, L. J. D. (1992). Towards a Social Praxeology: The Structure and Logics of Bourdieu´s Sociology. In Bourdieu, P. & Wacuant, L. J. D., An Invitation to Reflexive Sociology (pp. 1–47). Chicago: Polity Press.
Wertham, S. (1954). Seduction of the Innocent. New York: Rinehart & Company.
Whitelaw, M. (2012). Transmateriality: Presence aesthetics and the media arts. In U. Ekman (Ed.), Throughout: Art and Culture Emerging with Ubiquitous Computing (pp. 223–236). Cambridge: MIT Press.
Williams, R. (1958). Culture Is Ordinary. In R. Williams (1989), Resources of Hope: Culture, Democracy, Socialism (pp. 3–14). London: Verso.
Williams, R. (1977). Marxism and Literature. New York: Oxford University Press.
Worley, M. (2018). Whose culture? Fanzines, politics and agency. In The Subcultures Network (Eds.). Ripped, Torn and Cut: Pop, Politics and Punk Fanzines from 1976 (pp. 55–71). Manchester: Manchester University Press.
Preliminary scope of work
Abstrakt
Tato disertační práce zkoumá roli materiálu v šesti vybraných zinech ze subkulturních, uměleckých a aktivistických kruhů. Práce se zabývá tištěnými okrajovými médii s malým dosahem a vychází z konceptů alternativních médií, podává stručný přehled teoretických perspektiv na ziny od subkulturních studií přes fan studies a participativní kulturu. Kriticky se vůči konceptům vymezuje a vyzývá k obohacení stávajících pohledů, převážně ukotvených ve starém (post-marxistickém) materialismu: konkrétně o reflexi post-digitální kultury a nového materialismu, které dovolují přehodnotit roli materiálu v produkci a distribuci zinů. Případová studie kombinuje osobní rozhovory a obsahovou analýzu s důrazem na materiál s etnografií prostorů, kde se ziny tvoří a předávají. S pomocí teorie polí studie konceptualizuje zinovou scénu jako pole zinové produkce a snaží se dojít k radikální kontextualizaci provozu mezi těly, prostory, papírem a jinými materiály, stroji a nakonec kapitály (ekonomickými i subkulturními). Aparát umožňuje zkoumat proměňující se roli zinů v post-digitální době, kdy se z rozsévačů informací mění v platformy emocí a doteku. Dále umožňuje argumentovat, že materiál je v zinové kultuře všudypřítomný, a hlubší průzkum materiality odhalí nové souvislosti zinové tvorby.
Preliminary scope of work in English
Abstract
This dissertation examines the role of material in six selected zines from subcultural, artistic and activist circles. The work deals with printed micro media with a small reach and is based on the concepts of alternative media, gives a brief overview of theoretical perspectives on zines from subcultural studies, through fan studies and participatory culture. The thesis is critical of the concepts and calls for the enrichment of existing perspectives, mostly consolidated in old (post-marxist) materialism: specifically, for a reflection on post-digital culture and new materialism, which allows us to reconsider the role of material in the production and distribution of zines. The case study combines personal interviews and content analysis with an emphasis on material and ethnography of the spaces where zines are formed and transmitted. Based on Bourdieu’s field theory, the study conceptualises the zine scene as a field of zine production and seeks to radically contextualise the traffic between bodies, spaces, paper and other materials, machines, and finally capital (economic and subcultural). The theoretical apparatus allows to examine the changing role of zines in the post-digital age when information shifts from sowers to platforms of emotion and touch. The main argument of the thesis is that material is ubiquitous in zine culture, and a more in-depth examination of materiality will reveal new contexts of zine production.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html