Soužití většinové společnosti a muslimů v Teplicích
Thesis title in Czech: | Soužití většinové společnosti a muslimů v Teplicích |
---|---|
Thesis title in English: | Coexistence of the Majority Society and Muslims in Teplice |
Key words: | Teplice, muslimové, náboženství, muslimská obec, Česká republika, lázně |
English key words: | Teplice, Muslims, religions, Muslim community, Czech Republic, spa |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Sociology (23-KS) |
Supervisor: | Mgr. Markéta Klásková |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 06.06.2016 |
Date of assignment: | 06.06.2016 |
Date and time of defence: | 22.01.2018 09:00 |
Date of electronic submission: | 28.12.2017 |
Date of proceeded defence: | 22.01.2018 |
Opponents: | Ludmila Maria Dobrovolná Wladyniak, M.A., Ph.D. |
URKUND check: | ![]() |
Guidelines |
Cíl práce budu zjišťovat případovou studií. Pro tuto metodu jsem se rozhodla z toho důvodu, že Teplice jsou dobrým případem mikroprostředí, ve kterém se střetávají muslimové a obyvatelé Teplic. Díky případové studii porozumím lépe vztahům a procesům, které se dějí mezi těmito skupinami v současné době. Případovou studii budu provádět pomocí analyzování dokumentů a výzkumných rozhovorů.
Struktura práce: 1) Úvod 2) Výzkumné cíle a otázky 3) Teoretická východiska - Rozpracování pojmů 4) Použitá metoda - Popis použité metody výzkumu, reflexe metody výzkumů 5) Analytická část - Popis získaných dat a jejich analýza, interpretace 6) Závěr 7) Použitá literatura |
References |
Barša, P. 2003. Politické teorie multikulturalismu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
Bauman, Z. 1999. Globalizace. Praha: Mladá fronta. Bečka, J., Mendel, M. 1998. Islám a České země. Olomouc: Votobia. Burjanek, A. 2001. „Xenophobia among the Czech Population in the Context of PostCommunist Countries and Western Europe.“ Czech Sociological Review 9 (1): 53–67. Drbohlav, D. 2001a. „Mezinárodní migrace obyvatelstva – pohyb i pobyt (Alenky v kraji divů)“ Pp. 17–30 in T. Šišková (ed.) Menšiny a migranti v České republice: My a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál. Rabušic, L. 2000. „Koho Češi nechtějí? O symbolické sociální exkluzi v české společnosti.“ Sociální studia 5. Martin P., J. Widgren. 2002. „International Migration: Facing the Challenge“ Population bulletin 57 (1): 3–40. Rabušic L., A. Burjanek. 2003. Imigrace a imigrační politika jako prvek řešení české demografické situace? Brno: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí. Václavíková, A. 2002. „Cizinci na trhu práce v České republice na přelomu tisíciletí.“ Pp. 271–275 in O. Šrajerová (ed.) Národnostní menšiny na přelomu tisíciletí. Sborník. Zimmermann, K. F. 1995. „Tackling the European migration problem.“ Journal of Economic Perspective 9 (2): 45–692. |
Preliminary scope of work |
Toto téma jsem si zvolila z toho důvodu, že je v České republice neobvyklé, aby v 50 000 městě pobývalo každoročně až 10 000 muslimů a byla zde i muslimská obec. Na základě této práce zjistím, jak probíhá sociální interakce mezi muslimy a obyvateli Teplic ve městě. Výsledky práce umožní lépe porozumět jiným městům v České republice, ve kterých žijí muslimové nebo se v nich zvýšil počet muslimů, což se očekává v důsledku migrantské krizi.
Předpokládaným cílem této práce by mělo být zjištění mezikulturního a mezi- náboženského dialogu mezi skupinou, kterou tvoří například obyvatelé Teplic, politické strany či městská rada a muslimy. Chtěla bych zjistit i to, jak se tyto mezi-skupinové vztahy změnily po migrantské krizi a jak se o muslimech v Teplicích mluví, případně s jakými tématy jsou spojovány a jaké jsou proti nim argumenty pro a proti. Teplice jsou lázeňské statutární město s téměř 50 000 obyvatel nacházející se v Ústeckém kraji mezi Krušnými horami a Českým středohořím. V Teplicích se vyskytuje nejvíce cizinců v Ústeckém kraji. V 31. 12. 2014 to bylo 7 122 cizinců, přičemž necelé 4 000 cizinců bylo jiné národnosti než vietnamské, ruské, slovenské a ukrajinské (například v Ústí nad Labem bylo v té době 4 609 cizinců) a žije zde nejpočetnější komunita muslimů v severních Čechách. Je to způsobeno i tím, že do lázní jezdí každoročně až 10 000 muslimů převážně z Kuvajtu, Saudské Arábie a Spojených arabských emirátů, což na 50 000 město není málo. V Teplicích se také nachází jedna z celkem dvanácti muslimských modliteben a jedna ze tří muslimských obcí (dále pak v Praze a v Brně) v České republice. Ačkoliv sem muslimové jezdí už několik let, tak v posledních letech to začíná místním vadit a protestují proti nim například hromadným venčením psů. Situace mezi muslimy a obyvateli zaujala také media. |