Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Ideál krásy a sebeprezentace žen v rámci sociálních sítí
Thesis title in Czech: Ideál krásy a sebeprezentace žen v rámci sociálních sítí
Thesis title in English: Ideal of beauty and women's self-presentation in social networks
Key words: Krása, ideál krásy, žena, sociální sítě, Facebook, zakotvená teorie,sebeprezentace
English key words: Beauty, beauty ideal, woman, social networks, Facebook, grounded theory, self-presentation
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Media Studies (23-KMS)
Supervisor: PhDr. Radim Hladík, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 16.02.2016
Date of assignment: 16.02.2016
Date and time of defence: 27.06.2017 08:30
Venue of defence: Hollar - Smetanovo nábřeží 6, H012, 12, Hollar - místn. č. 012
Date of electronic submission:19.05.2017
Date of proceeded defence: 27.06.2017
Opponents: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
 
 
 
URKUND check:
References
ACKER, Michele. Breastis Best…But Not Everywhere: AmbivalentSexism and AttitudesTowardPrivate and Public Breastfeeding. Sex Roles [online]. 2009, 61(7-8): 476-490 [cit. 2015-11-25]. DOI: 10.1007/s11199-009-9655-z. ISSN 0360-0025.

BERGER, Peter L. a Thomas Luckmann. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění.Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1

BOYD, danah m. a Nicole B. ELLISON. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship.JournalofComputer-MediatedCommunication [online]. 2007, 13(1): 210-230 [cit. 2015-10-15]. DOI: 10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x. ISSN 10836101.

CURRAN, Daniel J. a Claire M. RENZETTI. Ženy, muži a společnost.Praha : Karolinum, 2005, 642 s. ISBN 80-246-0525-2

ECO, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005, 440 s. ISBN 80-7203-677-7

ECO, Umberto (ed.). Dějiny ošklivosti. Vyd. 1. Praha: Argo, 2007, 455 s. ISBN 978-80-7203-893-0.

FAFEJTA, Martin.Úvod do sociologie pohlaví a sexuality. Piszkiewicz, 2004, 195 s. ISBN 80-86768-06-6

HAFERKAMP, Nina, Sabrina C. EIMLER, Anna-Margarita PAPADAKIS a Jana Vanessa KRUCK.Men Are from Mars, Women Are fromVenus? Examining Gender Differences in Self-Presentation on SocialNetworkingSites.Cyberpsychology, Behavior, and SocialNetworking [online]. 2012, 15(2): 91-98 [cit. 2015-11-20]. DOI: 10.1089/cyber.2011.0151. ISSN 2152-2715.

JIN, SeungaVenus, Joe PHUA a Kwan Min LEE.TellingstoriesaboutbreastfeedingthroughFacebook: Theimpactof user-generatedcontent (UGC) on pro-breastfeedingattitudes.Computers in HumanBehavior [online]. 2015, 46: 6-17 [cit. 2015-12-21]. DOI: 10.1016/j.chb.2014.12.046. ISSN 07475632.

NADKARNI, Ashwini a Stefan G. HOFMANN.Why do people use Facebook?Personality and IndividualDifferences [online]. 2012, 52(3): 243-249 [cit. 2015-11-25]. DOI: 10.1016/j.paid.2011.11.007. ISSN 01918869.

PAPACHARISSI, Zizi. ThePresentationofSelf in VirtualLife:CharacteristicsofPersonalHomePages. Journalism&MassCommunicationQuarterly [online]. 2002, 79(3): 643-660 [cit. 2015-12-21]. DOI: 10.1177/107769900207900307. ISSN 1077-6990.

PAPACHARISSI, Zizi(ed.). A networkedself: identity, community and culture on social network sites. New York: Routledge, 2010, vii, 328 s. ISBN 978-0-415-80181-2.

VALDROVÁ, Jana.ABC feminismu. Jana DecarliValdrová a kol. Brno : Nesehnutí, 2004. 232 s. ISBN 80-903228-3-2

WOLF, Naomi.Mýtus krásy. Aspekt, 2000, 338 s. ISBN 80-85549-15-8

YOUNG, Marion Iris.Throwinglike a girl and otheressays in feministphilosophy and socialtheory. Ann Arbor, Mich: UMI Books on Demand, 2002. ISBN 9780608050478.

ČESKÁ, Michaela.Mýtus ženské krásy. Praha, 2012. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, vedoucí práce: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc.

PÁRTLOVÁ, Eva.Dopad médií na tělesné sebepojetí žen. Praha, 2012. Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze, Fakulta humanitních studií. Vedoucí práce: Mgr. Ondřej Špaček.

SCHALLEROVÁ, Kateřina.Proč se o kojení na veřejnosti tolik mluví? Fenomén kojení z aspektu feministické teorie. Brno, 2009. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Katedra sociologie, vedoucí práce: Kateřina Lišková, Ph.D.

ŠIMKOVÁ, Blanka.Problematika ideálu krásy v novověkém myšlení. Praha, 2011. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce: Mgr. Radim Šíp Ph.D.
Preliminary scope of work
Tato diplomová práce se zabývá prezentací žen v rámci sociálních sítí. Média, tedy i sociální sítě, hrají klíčovou roli při utváření a šíření představ o ženství, ženské kráse a rovněž mohou přispívat k formování identity žen. Tyto představy, spolu s představami o kulturně a společensky podmíněném ideálu krásy, se mohou v průběhu času proměňovat. Avšak tento společensky konstruovaný ideál krásy může mít vliv na vnímání krásy, způsoby vnímání žen a zároveň i na jejich sebepojetí.
Sociální sítě, jako jsou Facebook nebo Instagram, umožňují uživatelům sdílet fotografie s ostatními, přičemž ale stanovují pravidla, která určují, co je přípustné publikovat a co nikoli. Mimo jiné tak zakazují sdílet fotografie genitálií či fotografie, na kterých je dominantním prvkem zcela odhalené pozadí. Výjimku však podle těchto zásad tvoří fotografie kojících žen a zjizvených hrudí po mastektomii. Na internetu se objevily informace o smazaných fotografií kojících žen, což rozpoutalo diskuzi. Tato problematika se tedy setkala s mediální odezvou a vyvstala otázka týkající se způsobu prezentace žen a ženství v rámci sociálních sítí.
Objevily se domněnky, že uživatelům, zvláště pak mužům, se ženy často prezentují a bývají prezentovány jako sexuální objekty, nikoli pak jako ženy s rozličnými projevy ženství. Právě na sociálních sítích se ženy mohou prezentovat a mohou být prezentovány odlišnými způsoby a s odlišnými projevy feminity (např. odhalená prsa kojících žen, žen po mastektomii, žen s nadváhou a další rozličné projevy související s jejich identitou), které však mohou být v rozporu se společenským vymezením ideálu krásy a souvisejícími představami o ženách.
Práce se snaží tuto problematiku zmapovat. Výzkum je založen na obsahové analýze dokumentů (mediálních kauz a souvisejících komentářů, komentářů umístěných na Facebooku) a využívá metody zakotvené teorie.
Preliminary scope of work in English
This diploma thesis deals with the presentation of women in social networks. Media, and social networks play a key role in creating ideas about women, women's beauty. Ideas about beauty ideal as social construct can change over time. And every culture has its own beauty ideal and every period held its own standards on what is considered as beutiful.
Image of women that the media portrays and its idolization perfection can affect their self-perception. Social networks as Facebook or Instagram allow users to share their pictures with others. There are some rules what is allowed to share on those social networks. For example they remove pictures of people displaying genitals or focusing in on fully exposéd buttocks. But it is possible to share pictures of women actively engaged in breastfeeding. Some of those pictures have been deleted and it became the issue of many discussions.
Women can present themselves in different ways on the social network. The thesis aims to desribe this issue. The research is based on the analysis of documents (media cases, comments associated with them and also comments posts on Facebook) and and is also based on qualitative method of grounded theory.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html