Řešení fyzikálních úloh – rozvoj dílčích dovedností
Thesis title in Czech: | Řešení fyzikálních úloh – rozvoj dílčích dovedností |
---|---|
Thesis title in English: | Solving of physics problems – development of particular skills |
Key words: | fyzika, vzdělávání, řešení úloh, vyučovací metody, aktivity ve výuce |
English key words: | physics, education, problem solving, teaching methods, activities in education |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Physics Education (32-KDF) |
Supervisor: | RNDr. Marie Snětinová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 10.11.2015 |
Date of assignment: | 10.11.2015 |
Confirmed by Study dept. on: | 24.11.2015 |
Date and time of defence: | 06.09.2017 00:00 |
Date of electronic submission: | 16.07.2017 |
Date of submission of printed version: | 21.07.2017 |
Date of proceeded defence: | 06.09.2017 |
Opponents: | RNDr. Irena Dvořáková, Ph.D. |
Advisors: | RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D. |
Guidelines |
1. Prostudovat předloženou literaturu týkající se rozvoje dovednosti žáků řešit fyzikální úlohy a sepsat stručný úvod do problematiky.
2. V návaznosti na výsledky rešerše vytipovat několik aspektů řešení fyzikálních úloh, které by bylo vhodné u českých žáků rozvíjet. 3. Ve vhodných tematických oblastech připravit metodické materiály pro vybrané metody včetně pracovních listů pro žáky s konkrétními úlohami. 4. Ověřit, resp. testovat tyto úlohy a metodiky ve výuce. |
References |
[1] Snětinová, M. (2015). Quantitative Physics Tasks. Dizertační práce, MFF UK.
[2] Van Heuvelen, A. (1991). Learning to think like a physicist: A review of research-based instructional strategies. American Journal of Physics, 59 (10), 891-897. [3] Harper, K. A. (2006). Student Problem-Solving Behaviors. The Physics Teacher, 44 (4), 250-251. [4] Svoboda, E., Kolářová, R. (2006). Didaktika fyziky základní a střední školy. Vybrané kapitoly (1. vyd.). Praha: Karolinum, ISBN: 9788024611815. [5] Styer, D. F. (2011). „Find-the-Flaw“ Problems. The Physics Teacher, 49 (5), 277-279. [6] Etkina, E., Gentile, M. & Van Heuvelen, A. (2014). College Physics. San Francisco: Pearson, ISBN: 978-0321715357. Další materiály dle pokynů vedoucí práce |
Preliminary scope of work |
Diplomová práce navazuje na disertační práci [1] zabývající se řešením kvantitativních úloh na středních školách. Hlavním cílem této práce je vytvoření vhodných výukových materiálů rozvíjejících schopnost řešit fyzikální úlohy. Použitelnost vytvořených materiálů bude testována na vybraných školách metodou případových studií. |
Preliminary scope of work in English |
The diploma thesis is a follow-up to the doctoral thesis [1] focused on problem solving in physics at upper-secondary schools. The main aim of this thesis is to create suitable educational materials that develop students’ ability to solve physics problems. The usability of the created materials will be tested at selected schools using case studies. |