Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Přístupy k ,,výchově charakteru" založené na důkazech
Thesis title in Czech: Přístupy k ,,výchově charakteru" založené na důkazech
Thesis title in English: Evidence-based Approaches to Character Education
Key words: založené na důkazech|charakterové přednosti|výchova charakteru|výuka charakteru|sociálně-emocionální dovednosti|sociálně-emocionální učení|nekognitivní dovednosti|well-being|pozitivní výchova a vzdělávání|dobrá praxe
English key words: evidence-based|character strengths|character education|social and emotional skills|social and emotional learning|non-cognitive skills|well-being|positive education|best practice
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 03.11.2015
Date of assignment: 03.11.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 20.05.2016
Date and time of defence: 13.09.2017 00:00
Date of electronic submission:26.07.2017
Date of proceeded defence: 13.09.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se bude zabývat tzv. výchovou charakteru (character education) založenou na důkazech tak, jak je zkoumána a implementována v USA (a v případě jiných dostupných zdrojů i v dalších zemích) jakožto paralelou ke konceptu osobnostně sociální výchovy v českých podmínkách – od klíčových charakterových vlastností, postojů a dovedností umožňujících lidské prospívání a osobnostní růst až po konkrétní účinné metody jejich rozvoje a diseminace.
První část práce se bude zabývat teoretickými obecně, osobnostně, sociálně, pedagogicko psychologickými a metodickými východisky charakterové výchovy. Ve druhé, prakticky zaměřené části, budou prostřednictvím obsahové analýzy dostupných dokumentů představeny a kriticky zhodnoceny příklady konkrétních programů a metod, včetně způsobů implementace výuky charakteru, které vycházejí z principů a poznatků popsaných v teoretické části a jsou zkoumány, šířeny a replikovány v reálném prostředí (partnerských) školských institucí a rodin.
Cílem této práce je tedy popis a analýza vědecky ověřovaných přístupů k rozvoji lidského charakteru včetně praktických pedagogických metod, jejichž prostřednictvím lze nabyté poznatky efektivně šířit za hranice jejich původu.
References
Dodge, K. A., Bierman, K. L., Coie, J. D., Greenberg, M. T., Lochman, J. E., McMahon, R. J., ... & Conduct Problems Prevention Research Group. (2015). Impact of early intervention on psychopathology, crime, and well-being at age 25. American journal of psychiatry.
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta‐analysis of school‐based universal interventions. Child development,82(1), 405-432.
Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. New York: Random House.
Dweck, C., Walton, G. M., & Cohen, G. L. (2011). Academic tenacity: Mindsets and skills that promote long-term learning. Gates Foundation. Seattle, WA: Bill & Melinda Gates Foundation.
Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M.D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: perseverance and passion for long-term goals. Journal of personality and social psychology, 92(6), 1087.
Emmons, R. A., & McCullough, M. E. (2003). Counting blessings versus burdens: an experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life. Journal of personality and social psychology, 84(2), 377.
Jones, D. E., Greenberg, M., & Crowley, M. (2015). Early social-Emotional functioning and public health: the relationship between kindergarten social competence and future wellness. American journal of public health, 105(11), 2283-2290.
Moffitt, T. E., Arseneault, L., Belsky, D., Dickson, N., Hancox, R. J., Harrington, H., ... & Caspi, A. (2011). A gradient of childhood self-control predicts health, wealth, and public safety. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108(7), 2693-2698.
Mueller, C. M., & Dweck, C. S. (1998). Praise for intelligence can undermine children's motivation and performance. Journal of personality and social psychology, 75(1), 33.
Peterson, C., Seligman, M. (2004). Character Strengths and Virtues. New York, NY: Oxford University Press.
Seligman, M. E. (2012). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Simon and Schuster.
Tough, P. (2013). How children succeed. Random House.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html