Práce začínajícího asistenta pedagoga u žáka s odlišným mateřským jazykem
Thesis title in Czech: | Práce začínajícího asistenta pedagoga u žáka s odlišným mateřským jazykem |
---|---|
Thesis title in English: | Role of a beggining pedagogical assistent of an immigrant children in a class in primary school |
Key words: | Kulturně nezatížené metody, pojmové vyučování, asistent pedagoga, předsudky, kompetence, osobnost, žák s odlišným mateřským jazykem, inkluzivní vzdělávání, autonomie, spolupráce, specifické potřeby |
English key words: | Culture-free methods, conceptual learning, pedagogical assistant, prejudice, competences, personality, immigrant student, inclusive environment, autonomy, cooperation, special needs. |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Supervisor: | Mgr. Klára Martinovská, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 07.01.2016 |
Date of assignment: | 07.01.2016 |
Date and time of defence: | 06.09.2017 10:00 |
Date of electronic submission: | 14.07.2017 |
Date of proceeded defence: | 06.09.2017 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD005) |
Opponents: | PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. |
Guidelines |
Autorka samostatně provede rešerši odborné literatury vztahující se k tématu. Pravidelně bude konzultovat jednotlivé části práce, bude finalizován obsah a osnovu práce na základě seznamu prostudované literatury. Dále bude autorka zasílat jednotlivé kapitoly práce k připomínkám vedoucí práce, poslední konzultaci může autorka využít nejpozději 14 dní před odevzdáním práce, kdy vedoucí projde celý text práce. |
References |
BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
FERNANDES, Evaristo. Učení a jeho problémy: mozek, emoce, mysl a činnost. Litomyšl: HRG, 2004, 280 s. ISBN 80-239-2797-3. FISHER, Gary L a Rhoda Woods CUMMINGS. Jak přežít s poruchami učení: rádce pro děti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 95 s. ISBN 978-80-262-0156-4. JESENSKÝ, J. Prostor pro integraci. Praha: Comenia Consult, 1993. PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2002. 248 s. ISBN 80-7290-092-7. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.¨ CLAYTON, Jacklyn Blake. One classroom, many worlds: teaching and learning in the cross-cultural classroom. Portsmouth, NH: Heinemann, c2003. ISBN 0325005486 CLAYTON, Jacklyn Blake. One classroom, many worlds: teaching and learning in the cross-cultural classroom. Portsmouth, NH: Heinemann, c2003. ISBN 0325005486. HÁJKOVÁ, Vanda. Integrativní pedagogika. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2005. ISBN 8086856054. IGOA, Cristina. The inner world of the immigrant child. Repr. Mahwah, N.J: Lawrence Erlbaum Associates, 1995. ISBN 0805880135. KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-630-7. MOREE, Dana, JANSKÁ, Iva, ed. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. ISBN 978-80-86961-61-3. RADOSTNÝ, Lukáš a kolektiv. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. META. RÁKOCZYOVÁ, Miroslava, Robert TRBOLA a Ondřej HOFÍREK. Sociální integrace přistěhovalců v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-023-0. WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, 2016. ISBN 978-80-906082-5-2. YOUNG YUN KIM a WILLIAM B. GUDYKUNST. Cross-cultural adaptation: current approaches. Newbury Park, Calif: Sage Publications, 1988. ISBN 9780803930377. ZIMOVÁ, Ludmila a Ilona BALKÓ. O jazycích, zemích a kultuře našich spolužáků. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7044-718-4. |
Preliminary scope of work |
Záměrem teoretické části je vystihnout vztah učitel – asistent – žák cizinec v učebním procesu. V jednotlivých kapitolách popisuji vymezení jejich kompetencí, úskalí jejich spolupráce, ale i osobnostní předpoklady asistenta pedagoga a pokouším se i vystihnout vztah mezi ním a žákem, kterému asistuje. Práce volně pokračuje shrnutím speciálních potřeb žáka cizince, specifický úhel vnímání jeho postavení mezi spolužáky a vhodné formy pro práci s ním. Teoretická část se v závěrečné fázi věnuje i tzv. kulturně nezatíženým metodám, na které navazuje praktická část.
V praktické části může čtenář sledovat experiment využívající metodu konceptuálního učení, která bude na malém vzorku žáků ilustrovat vliv výuky matematických pojmů pomocí jazyka, který není kulturně zatížen a srovnává tak možnosti všech žáků. Výsledky této případové studie prokázaly pozitivní vliv metody nejen na výsledky žáků v konkrétních učebních oblastech, ale podpořili také jejich sebevědomí a autonomii. |
Preliminary scope of work in English |
Aim of the theoretical part is to describe a relationship teacher-pedagogical assistant – immigrant child in primary school. I describe the definition of their competences, possible difficulties of their cooperation but also ideal humanities of the assistant and identify the relationship between him and the immigrant student. Continuing with describing special needs of this student, his position in a class and appropriate forms and methods of working with him/her. I slightly touch even the base of culture-free methods.
In the practical part the reader will follow my experiment with three immigrant students using method of conceptual learning and how this culture-free method influences students school achievements. The results of this study are positive not only in a way that the students become more proficient in the troubled school subject but they also gained a lot of self-confidence and autonomy. |