Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Zobrazení historie v počítačových hrách: případová studie na hře „Valiant Hearts: The Great War“
Thesis title in Czech: Zobrazení historie v počítačových hrách: případová studie na hře „Valiant Hearts: The Great War“
Thesis title in English: History in computer games: case study on „Valiant Hearts: The Great War“
Key words: Historie a počítačové hry, počítačové hry, první světová válka, historiografie, centenaire, dějiny Francie, Valiant Hearts, Soldats Inconnus
English key words: History and video games, video games, computer games, First World War, historiography, centenaire, Great War, history of France, Valiant Hearts, Soldats Inconnus
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of European Studies (23-KZS)
Supervisor: PhDr. Ondřej Matějka, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 23.09.2015
Date of assignment: 23.09.2015
Date and time of defence: 14.06.2016 00:00
Venue of defence: FSV UK Jinonice
Date of electronic submission:13.05.2016
Date of proceeded defence: 14.06.2016
Opponents: PhDr. Mgr. Kryštof Přemysl Kozák, Ph.D.
 
 
 
URKUND check:
References
Aarseth, Espen. „Computer Game Studies, Year One.“ Game Studies 1, č.1 (2001): nestránkováno. http://gamestudies.org/0101/editorial.html. (zkontrolováno k datu 10.5.2016).

Aarseth, Espen. „Playing Research: Methodological approaches to game analysis.“ Článek prezentován na konferenci Australia DAC v Melbourne, květen 2003. http://hypertext.rmit.edu.au/dac/papers/Aarseth.pdf.
(zkontrolováno k datu 10.5.2016).

Beaupré, Nicolas. Les Grandes Guerres 1914-1945. Paříž: Belin, 2012.
Becker, Jean-Jacques. „L’évolution de l’historiographie de la Première Guerre mondiale.“ Revue historique des armées 242(2006): 2-10 . https://rha.revues.org/4152. (zkontrolováno k datu: 10.5.2016).

Binneveld Hans. From Shellshock to Combat Stress. Amsterdam: Amsterdam University Press, 1997.
Consalvo, Mia a Nathan Dutton. „Game analysis: Developing a methodological toolkit for the qualitative study of games.“ Game Studies 6, č.1 (2006): nestránkováno. http://gamestudies.org/0601/articles/consalvo_dutton. (zkontrolováno k datu 10.5.2016).
Dickon Chris. Americans at War in Foreign Forces: A History, 1914-1945. Jefferson: Mc.Farland and Company, 2014.

Djebabla, Mourad. „Un Centenaire Pas Si Paisible: Le Canada Face À La Grande Guerre.” Matériaux Pour L’Histoire De Notre Temps 113-114, č. 1(2014):125-131. http://www.cairn.info/revue-materiaux-pour-l-histoire-de-notre-temps-2014-1-page-125.htm. (zkontrolováno k datu: 10.5.2016).

Fernandez-Vara, Clara. „CMS.300 Introduction to Videogame Studies, Fall 2011.“ MIT OpenCourseWare. http://ocw.mit.edu/courses/comparative-media-studies-writing/cms-300-introduction-to-videogame-studies-fall-2011/assignments/game-analysis/MITCMS_300F11_GameAnaGuide.pdf. (zkontrolováno k datu 10.5.2016).

Fogu, Claudio. „Digitalizing Historical Consciousness.“ History and Theory 47 (2008): 1-19. http://www.culturahistorica.es/fogu/historical_consciousness.pdf. (zkontrolováno k datu 10.5.2016).

Frasca, Gonzalo. „Ludologists love stories, too: notes from a debate that never took place.“ Ludology.org (2003): 1-8. http://www.ludology.org/articles/Frasca_LevelUp2003.pdf. (zkontrolováno k datu 10.5.2016).

Frasca, Gonzalo. „Ludology Meets Narratology: Similitude and differences between (video)games and narrative.“ Parnasso 3 (1999): 1-11 http://web.cfa.arizona.edu/art435a/readings/frasca_ludology.pdf (zkontrolováno k datu 10.5.2016).

Gilles, Benjamin a Nicolas Offenstadt. „Mémoires de la Grande Guerre.“ Matériaux pour l’histoire de notre temps 113 - 114, č. 1 (2014): 2-5. http://www.cairn.info/revue-materiaux-pour-l-histoire-de-notre-temps-2014-1-page-2.htm. (zkrontrolováno k datu: 10.5.2016).

Lalu, Julien. „Représenter la Grande Guerre mondiale dans les jeux vidéo: entre absence et uchronie.“ Mission Centenaire, 13.5.2014, nestránkováno. http://centenaire.org/fr/espace-scientifique/societe/representer-la-premiere-guerre-mondiale-dans-les-jeux-video-entre. (zkontrolováno k datu 10.5.2016).

Jenkins, Henry a Kurt Squire. „Applied Game Theory: Innovation, Diversity, Experimentation in Contemporary Game Design.“ V Jahn-Sudmann a Ralf Stockmann, Computer Games as a Sociocultural Phenomenon: Games Without Frontiers, Wars Without Tears. Basingstok: Palgrave Macmillan, 2008, 32-44. http://website.education.wisc.edu/~kdsquire/manuscripts/17-squire-jenkins-gwf-book.pdf. (zkontrolováno k datu: 10.5.2016).

Julien, Élise. „À propos de l’historiographie française de la première guerre mondiale.“ Labyrinthe 18, č.2 (2004): 53-68. http://labyrinthe.revues.org/217. (zkontrolováno k datu: 10.5.2016).

Kerschbaumer, Florian a Tobias Winnerling. „The Devil is in the Details:Why Video Game Analysis is Such a Hard Task for Historians and How We Nevertheless Try.“ V Florian Kerschbaumer a Tobias Winnerling , Early Modernity and Video Games, IX-XX. Cambridge: Cambridge Scholars, 2014. http://www.cambridgescholars.com/download/sample/58602. (zkontrolováno k datu 10.5.2016).

MacCallum-Stewart, Esther a Justin Parsler. „Controversies: Historicising the Computer Game.“ DiGRA, 2007, 203-210. http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/07312.51468.pdf. (zkontrolováno k datu 10.5.2016).

Mayra, Frans. „Getting into the Game: Doing Multidisciplinary Game Studies.“ V Mark J. P. Wolf a Bernard Perron, Video Game Theory Reader 2,313-330 .New York: Routledge,2009.

McGonigal, Jane. Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World. New York : Penguin Books, 2011.

Morin-Routureau, Évelyne. Françaises en guerre : 1914-1918. Paříž: Autrement, 2013.

Mosse, George L. „Shell-Shock as a Social Disease.“ Journal of Contemporary History 35 č. 1(2000): 101-108. http://www.jstor.org/stable/261184. (zkontrolováno k datu 10.5.2016).

Murray, Janet H. „The Last Word on Ludology v Narratology (2005).“ inventingthemedium.com, 28.6.2013, nestránkováno. http://inventingthemedium.com/2013/06/28/the-last-word-on-ludology-v-narratology-2005/. (zkontrolováno k datu 10.5.2016).

Neitzel, Britta. „Narrativity of Computer Games.“ V Peter Hühn, The Living Handbook of Narratology, 1-16. Hamburg: Hamburg University, 2014. http://www.lhn.uni-hamburg.de/article/narrativity-computer-games (zkontrolován k datu: 10.5.2016).

Nora, Pirerre. „Between Memory and History: Les Lieux de Memoire.“ Representations 26, č.7 (1989): 7-24. http://www.uio.no/studier/emner/hf/ikos/KULH4130/v07/nora.pdf. (zkontrolováno k datu: 10.5.2016).

Offenstadt, Nicolas. 14-18 aujourd'hui: la Grande Guerre dans la France contemporaine. Paříž: Odile Jacob, 2010.

Offenstadt, Nicolas. „La Grande Guerre.“ V Historiographies II: Concepts et débats, C. Delacroix a kol., 1062-1073. Paříž: Gallimard, 2010.

Offenstadt, Nicolas. „Pratiques Contemporaines De La Grande Guerre En France: Des Années 1990 Au Centenaire.” Matériaux Pour L’Histoire De Notre Temps 113-114, č. 1(2014): 91-99. http://www.cairn.info/revue-materiaux-pour-l-histoire-de-notre-temps-2014-1-page-91.htm. (Zkontrolováno k datu: 10.5. 2016).

Péronne : Historial de la Grande guerre. La Guerre des animaux 1914-1918. Paříž, Péronne, 2007.

Proctor, Robert N. Golden Holocaust: Origins of the Cigarette Catastrophe and the Case for Abolition. Londýn: University of California Press, 2012.

Prost, Antoine a Jay Winter. Penser la Grande Guerre : Un essai d'historiographie. Paříž: Éditions du Seuil, 2004.

Prost, Antoine a kol. Quelle mémoire pour les fusillés de 1914-1918 ?: Un point de vue historien. Mission Centenaire, 2013. http://centenaire.org/sites/default/files/references-files/rapport_8-11-2013.pdf. (zkontrolováno k datu 10.5.2016).

Rabino, Thomas. „Jeux vidéo et Histoire.“ Le Débat 177, č. 5 (2013): 110-116. http://www.cairn.info/revue-le-debat-2013-5-p-110.htm. (zkontrolováno k datu: 10.5.2016).

Rejack, Brian. „Towards VIrtual Reenactment of History: Video games and the Recreation of the Past.“ Rethinking History 11, č. 3 (2007): 411-425. https://www.researchgate.net/publication/248991062_Toward_a_virtual_reenactment_of_history_Video_games_and_the_recreation_of_the_past. (zkontrolováno k datu 10.5.2016).

Révillon, Luc. La Grande Guerre dans la BD. Paříž: TTM ÉDITIONS,2014.

Schut, Kevin. „Strategic Simulations And Our Past: The Bias Of Computer Games In The Presentation Of History.“ Games and Culture 213, č.2 (2007): 213-235. http://skynet.ie/~ogami/notes/year%204/writing/Strategic%20simulations.pdf. (zkontrolováno k datu 10.5.2016).

Senju, Atsushi a Mark H Johnson. „The eye contact effect: mechanisms and development.“ Trends in Cognitive Sciences 13, č.3 (2009): 127-134. http://www.cell.com/trends/cognitive-sciences/abstract/S1364-6613(09)00019-9. (zkontrolováno k datu: 10.5.2016.

Turpin, Eric. „Grande Guerre : François Hollande inaugure le monument des fraternisations.“France Bleu, 17.12.2015. https://www.francebleu.fr/infos/politique/grande-guerre-francois-hollande-inaugure-le-monument-des-fraternisations-1450349950. (zkontrolováno k datu 10.5.2016).

Uricchio, William. „Simulation, History, and Computer Games.“ V Joost Raessens, Handbook of Computer Game Studies,327-338. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2005. http://web.mit.edu/uricchio/Public/pdfs/pdfs/cybergames%20.pdf. (zkontrolováno k datu: 10.5.2016).

Wainwright, A. Martin. „Teaching Historicla Theory through Video Games.“ The History Teacher 47, č.4 (2014): 579-612.http://www.societyforhistoryeducation.org/pdfs/A14_Wainwright.pdf. (zkontrolováno k datu 10.5.2016).
Ward, Mark. „Columbine families sue computer game makers.“ BBC, 1.5.2001. http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/1295920.stm. (zkontrolováno k datu: 10.5.2016).

Watson, William R., Christopher J. Mong, Constance A. Harris. „A case study of the in-class use of a video game for teaching high school history.“ Computers & Education 56, č. 4 (2011): 466-474. https://www.researchgate.net/publication/220140859_A_case_study_of_the_in-class_use_of_a_video_game_for_teaching_high_school_history. (zkontrolováno k datu 10.5.2016).

Winter, Jay. „Shell-Shock and the Cultural History of the Great War.“ Journal of Contemporary History 35 č. 1 (2000):7-11. http://www.jstor.org/stable/261177. (zkontrolováno k datu:10.5.2016).

Wolf, Mark J.P. a Bernard Perron. „An Introduciton to the Video Game Theory.“ V Mark J. P. Wolf a Bernard Perron, The Video Game Theory Reader, 1-25. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, Inc., 2003: http://www.raco.cat/index.php/Formats/article/download/257485/344576. (zkontrolováno k datu: 10.5.2016).
Preliminary scope of work
Práce je případovou studií vyobrazení historie v počítačových hrách. Zkoumanou hrou je Valiant Hearts: The Great War vydanou v roce 2014 francouzskou firmou Ubisoft. Hra se odehrává během první světové války a byla vytvořena ve spolupráci s Mission Centenaire. Základními dvěma cíli práce jsou: 1) odpovědět na otázku, zda a případně jak obraz historie v této hře reflektuje vývoj a soudobá paradigmata ve francouzské historiografii první světové války; 2) identifikovat a následně interpretovat zvláštnosti a deformace ve vyobrazení historie, které se ve hře vyskytují.
Preliminary scope of work in English
This thesis is a case study analysis of visualization of history in computer games. The analyzed game is Valiant Hearts: The Great War was published by the French company Ubisoft in 2014. The game is set during the First World War and was developed in cooperation with the Mission Centenaire. The main goals of the thesis are following: Firstly, determine if the vision of history in the game reflects the current paradigms of French historiography of the First World War. Secondly to identify and to interpret particularities and deformations in the way the game recreates history.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html