Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vliv zavedení placeného obsahu na zpravodajský server IHNED.cz
Thesis title in Czech: Vliv zavedení placeného obsahu na zpravodajský server IHNED.cz
Thesis title in English: The impact of paywall introduction for the IHNED.cz news website
Key words: paywall, placený obsah, ihned.cz, Economia, sloučení redakcí, předplatné, návštěvnost, inzerce, on-line zpravodajství, digital-first
English key words: paywall, paid content, ihned.cz, Economia, integrated newsroom, subscription, visits, advertising, on-line news, digital-first
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Media Studies (23-KMS)
Supervisor: Mgr. Roman Hájek
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 02.06.2015
Date of assignment: 02.06.2015
Date and time of defence: 02.02.2017 09:20
Venue of defence: Hollar - Smetanovo nábřeží 6, H108, Hollar - místn. č. 108
Date of electronic submission:06.01.2017
Date of proceeded defence: 02.02.2017
Opponents: Mgr. et Mgr. Tomáš Němeček
 
 
 
URKUND check:
References
BRANDSTETTER, Barbara, SCHMALHOFER, Jessica. A successful revenue model for publishing houses in Germany? Journalism and Practice. 2014, roč. 8, číslo 5.
CARSON, Andrea. Behind the newspaper paywall – lessons in charging for online content: a comparative analysis of why Australian newspapers are stuck in the purgatorial space between digital and print. Media, Culture and Society. 2015, roč. 37, číslo 7, str. 1022-1041.
JAKUBOWICZ, Karol. Nová ekologie médií: konvergence a mediamorfóza. Zlín: Verbum, 2013, 334 s. ISBN 978-80-87500-38-5.
LEVY, David, NIELSEN, Rasmus. The Changing Business of Journalism and its Implications for Democracy. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism, 2010. ISBN 978-1-907384-01-1.
McCHESNEY, Robert. The Political Economy of Media. New York: Monthly Review Press, 2008, 589 s. ISBN 978-1-58367-161-0.
MOSCO, Vincent. The political economy of communication. Londýn: Sage, 2009, 268 s. 2. vyd. ISBN 978-1-4129-4701-5.
MYLLYLAHTI, Merja. Newspaper Paywalls – The Hype and the Reality. Digital Journalism. 2014, roč. 2, číslo 2, str. 179–194.
TEWKSBURY, David, RITTENBERG, Jason. News on the Internet: Information and Citizienship in the 21st Century. New York: Oxford University Press, 2012. ISBN 978-0-19-539196-1.
Preliminary scope of work
V diplomové práci se chci zabývat změnou a širšími důsledky zavedení placeného obsahu na webových stránkách Hospodářských novin. Vydavatelství Economia zavedlo platbu obsahu na webu IHNED.cz v rámci své transformace v multimediální organizaci a v tomto kontextu je nutné ji vnímat. Ke skutečné transformaci a sloučení redakcí došlo však až o několik měsíců později než k zavedení placeného obsahu. Práce se z perspektivy kritické politické ekonomie zabývá důsledky zavedení paywallu pro práci novinářů či pro ekonomické výsledky vydavatelství.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html