Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Verbální a neverbální projev učitele plavání
Thesis title in Czech: Verbální a neverbální projev učitele plavání
Thesis title in English: Verbal and Nonverbal Communication of a Swimming Teacher
Key words: plavecká výuka, didaktická kompetence, komunikace verbální, komunikace neverbální
English key words: swimming lessons, didactical competence, verbal communication, nonverbal communication
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Plavecké sporty (51-600500)
Supervisor: PaedDr. Irena Čechovská, CSc.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 24.03.2015
Date of assignment: 15.09.2015
Date and time of defence: 06.09.2016 12:45
Venue of defence: seminární místnost katedry plaveckých sportů UK FTVS
Date of electronic submission:22.08.2016
Date of submission of printed version:22.08.2016
Date of proceeded defence: 06.09.2016
Opponents: Mgr. Eva Peslová
 
 
 
Advisors: PhDr. Kristýna Hubená, Ph.D.
Guidelines
Rešerše literatury - červen 2015
Sběr dat - plavecká výuka - září 2015 až leden 2016
analýza výsledků, výsledková část - do března 2016
finalizace textu - duben 2016
okruhy:
komunikace
řečový projev
pohybové učení ve vodě
instrukce, zpětná informace, korekce v průběhu pohybového učení ve vodě
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010. ISBN: 978-80-7315-185-0
SVOBODA, B. Pedagogika sportu. Praha : Karolinum, 2008. ISBN: 978-80-246-1358-1.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2014. ISBN: 978-80-262-0644-6
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha : Portál, 2012. ISBN: 978-80-262-0085-7.
References
ČÁP, J., MAREŠ, J., Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001, ISBN: 80-7178-463-X
ČÁBALOVÁ, D., Pedagogika. Praha : Grada Publishing, 2011. ISBN: 978-80-247-2993-0
DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M., Učitel. Příprava na profesi. Praha : Grada Publishing, 2009. ISBN: 978-80-247-2863-6
FIALOVÁ, L. .Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha : Karolinum, 2010. ISBN: 978-80-246-1854-8.
GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN: 80-7315-104-9.
GAVORA, P. Výskumné metódy v pedagogike. Bratislava : Univerzita Komenského, 1997. ISBN: 80-223-1173-1
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN: 978-80-247-1168-3.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004. ISBN: 80-7178-888-0.
HOŠEK, V., RYCHTECKÝ, A. Motorické učení. Praha : SPN, 1975.
HOŠEK, V., MACÁK, I. Psychologie tělesné výchovy a sportu. 1. vyd. Praha : SPN, 1989.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada publishing, 2007. ISBN: 978- 80- 247-1369-4
JANSA , P., DOVALIL , J. a spol. Sportovní příprava. I., Praha : Q – art, 2007 ISBN: 80-903280-8-3.
JANSA, P. a kol. Pedagogika sportu. Praha : Karolinum, 2012. ISBN: 978-80-246-2026-8.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN: 80-7178-253-X.
KRAJČOVIČ, J., ROUČKOVÁ, M., Plávanie v školskej telesnej a športovej výchove. Bratislava : Metodicko – pedagogické centrum v Bratislavě, 2014. ISBN: 978-80-8052-561-3
MACÁK, I., HOŠEK, V., Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha : SPN, 1989
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno : Masarykova Univerzita, 1995. ISBN: 80-210-1070-3.
MEŠKOVÁ, M. Motivace žáků efektivní komunikací. Praha : Portál, 2012. ISBN: 978-80-262-0198-4.
NELEŠOVSKÁ, A., Pedagogická komunikace v teorii a praxi. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN: 80-247-0738-1
PLAMÍNEK, J. Komunikace a prezentace. Umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN: 978-80-247-2706-6.
POKORNÁ, J. Plavecké začátky. Těl. Vých. Sport Mlád., 2007, 73, 5, s. 19 – 22.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2013. ISBN: 978-80-262-0456-5.
RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN: 80-7184-659-7.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství , 1999. ISBN: 80-85866-33-1.
SKALKOVÁ, J. a kol. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha : SPN, 1983.
SLAVÍK, M. a kol. Vysokoškolská pedagogika. Praha : Grada Publishing, 2012. ISBN: 978-80-247-4054-6.
SOLFRONK, J., a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky. Praha : Karolinum, 1993. ISBN: 80-7066-747-8.
SVOBODA, B. Stručná pedagogika sportu. Praha : Karolinum, 1997. ISBN: 80-7184-325-3.
SVOZIL, Z. Didaktika plavání pro 2. stupeň základní školy. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1992. ISBN: 80-7067-137-8.
SÝKORA, F., KOSTKOVÁ, J. a kol. Didaktika tělesné výchovy. Praha : SPN, 1985.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN: 978-80-247-1734-0.
VILÍMOVÁ, V., Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido, 2002. ISBN: 80-7315-033-6
VYBÍRAL, Z., Psychologie lidské komunikace. 1. vyd. Praha : Portál, 2000. ISBN: 80-7178.291-2
VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha : Portál, 2005. ISBN: 80-7178-998-4.
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN: 80-7178-544-X.
Preliminary scope of work
Cíle práce: Cílem bakalářské práce je posouzení míry didaktické kompetence potřebné k podání instrukce pro realizaci pohybového cvičení ve vodě u osob bez pedagogické praxi a u osob s pedagogickou praxí.
Metoda: Výzkum je zaměřen na analýzu verbálního a neverbálního projevu učitele plavání. V této práci jsme využili zúčastněného i nezúčastněného pozorování, analýzu videozáznamů. Prostřednictvím transkripce záznamů, byl posuzován výskyt stanovených aspektů verbálního i neverbálního projevu. Četnost výskytu jednotlivých znaků a jejich procentuální zastoupení byly prezentovány v grafech.
Výsledky: Z výsledků můžeme u daného výzkumného souboru konstatovat, že pedagogické zkušenosti mají vliv na výkon v testovaných situacích, zprostředkovaně lze tedy usuzovat i na vyšší míru profesních dovedností. Transkripcí a analýzou podle zvolených kritérií je možné dobře hodnotit formální znaky verbálního i nonverbálního projevu probandů, který se však jeví značně poznamenaný zjednodušenou výzkumnou situací oproti reálné praktické situaci.
Preliminary scope of work in English
Objectives: The aim of this thesis is to evaluate the extent of didactic competences of people with pedagogical experience and of people without pedagogical experience needed to convey instructions on physical exercise in water.
Methods: Research focuses on analysing verbal and nonverbal communication of a swimming teacher. In this thesis we employed methods of participant observation as well as non-participant observation and analysis of video records. Using the transcription of the records, occurrence of predefined aspects of verbal and nonverbal communication was assessed. Frequency of the occurrence of individual characteristics and their proportional representation were presented in graphs.
Results: From the findings we can conclude that the pedagogical experience does influence the performance of the observed sample in tested situations, indirectly we can deduce a higher level of professional skills too. Through transcriptions and analysis of the predefined criteria it is possible to evaluate formal characteristics of verbal and nonverbal communication of the sample, which however appears to be considerably affected by the simplified research situation in comparison to a real practical situation.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html