hidden - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval
Date of registration:
10.02.2015
Date of assignment:
10.02.2015
Date and time of defence:
14.09.2016 08:00
Venue of defence:
M. Rettigové 4, Praha 1, R315, 315, laboratoř biologie, 3. patro, vpravo
Date of electronic submission:
14.07.2016
Date of proceeded defence:
14.09.2016
Course:
Diploma Thesis (OSZD004)
Opponents:
PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D.
Preliminary scope of work
Práce se zaměřuje na rešerši odborných článků zabývajících se vývojem chůze u dětí batolecího a předškolního věku. Porovnává dva základní přístupy, které si odporují v názorech na funkci především pevné kotníkové obuvi a jejího vlivu na vývoj chůze. Na základě studia odborné literatury a článků jsem shrnula vývojové teorie, popsala specifika lidské chůze a představila názory předních odborníků na vliv obuvi na lokomoční vývoj. Výsledkem práce je posouzení aktuálnosti některých názorů a zdůraznění nejnovějších výzkumů, které se jednoznačně přiklánějí k odklonu od preventivního nošení ortopedické obuvi a tím k obecnému omezování vlivu obuvi na vývoj chůze. Hlavním zjištěním této práce je nedostatečná mezioborová spolupráce, která by pomohla definovat pozitivní a negativní vlivy obuvi na vývoj chůze především u fyziologicky se vyvíjejících dětí.
Preliminary scope of work in English
The work focuses on the search scholarly articles dealing with the development of gait in children of toddler and preschool age. Compares two basic approaches that contradict the views on the function of mainly solid boots and its influence on the development of walking. Based on study of literature and articles, I've summarized the evolutionary theories, described the specifics of human gait and presented the views of leading experts on the effect of footwear on the locomotor development. The result is assessing the timeliness of some ideas and emphasizing the latest research, which clearly tend to move away from preventative wearing orthopedic shoes and the general reduction in the influence of footwear on the development of walking. The main finding of this study is the lack of interdisciplinary collaboration that would help define the positive and negative effects of footwear on gait development especially in developing physiologically children.