Dílna čtení v mateřské škole jako podpora rozvoje čtenářské pregramotnosti
Thesis title in Czech: | Dílna čtení v mateřské škole jako podpora rozvoje čtenářské pregramotnosti |
---|---|
Thesis title in English: | Workshop reading in kindergarten to support the development of pre-literacy |
Key words: | dílna čtení, čtenářská pregramotnost, mateřská škola, práce s knihou, program Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT), rodina, čtenářství, literární výchova |
English key words: | Reading Workshop, reading literacy, kindergarten, work with book, Reading and Writing for Critical Thinking (RWCT), family, reading, literary education |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV) |
Supervisor: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Author: | Mgr. Magdaléna Sedláčková - assigned by the advisor |
Date of registration: | 14.12.2014 |
Date of assignment: | 31.12.2014 |
Date and time of defence: | 14.09.2016 09:00 |
Venue of defence: | M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Date of electronic submission: | 14.04.2016 |
Date of proceeded defence: | 14.09.2016 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD005PP) |
Opponents: | prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy |
Guidelines |
Cíl diplomové práce: Navrhnout obsah dílny čtení pro děti v mateřské škole (obsah a organizace dílny čtení, pravidla pro dílnu čtení, součásti dílny čtení), sestavit konkrétní lekce propojené jedním tématem, zrealizovat je v běžné mateřské škole, zreflektovat je a navrhnout doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování: 1. Studium odborné literatury k tématům: metody pro rozvíjení čtenářské pregramotnosti apod., dílna čtení – definice, cíle, obsah a organizace, pravidla, součásti dílny čtení. 2. Na základě studia odborné literatury autorka popíše obsah a organizaci dílny čtení pro děti předškolního věku, dále pravidla pro tuto dílnu čtení, součásti této dílny čtení a zvolí vhodné metody k realizaci jednotlivých lekcí. Dále vybere vhodné texty a jejich výběr okomentuje. Na základě těchto poznatků sestaví konkrétní lekce. 3. V praktické části autorka zrealizuje navržené lekce v rámci dílny čtení, provede jejich reflexi a navrhne doporučení pro praxi. |
References |
Monografie
Burkovičová, R. (2008). Pedagogické projektování a prezentace pedagogického projektu v učitelství pro mateřské školy. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. Tomková, A., Kašová, J., Dvořáková, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál. Chaloupka, O. (1982). Rozvoj dětského čtenářství. Praha. Fisher, R. (2004). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál. Krüger, K., Unzeitigová, V. ( 2007). Další strategie k rozvíjení kritického myšlení: Příručka III. Praha: Kritické myšlení. Lepilová, K. (2014). Cesty ke čtenářství. Brno: Edika. Steelová, J. L., Meredith K. S., Temple, Ch., Walter, S. (2007). Plánování výuky a učení a hodnocení. Praha: Kritické myšlení. Steelová, J. L., Meredith K. S., Temple, Ch., Walter, S. (2007). Dílna čtení. Vychováváme přemýšlivé čtenáře. Praha: Kritické myšlení. Tomková, A. (2007). Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK. Tomková, A., Marušák, R., Provazík, J. (2012). Spolupráce dětí 1. a 2. stupně ZŠ při rozvoji čtenářské gramotnosti. Praha: PedF UK. Učím s radostí. Zkušenosti – lekce – projekty. (2004). Agentura STROM: Praha. Články Bergmannová, K. a Antonínová Hegerová, H. (2007). Dílna čtení. In Kritické listy. Roč. 2007, č. 28, s. 20-21. Hausenblas, O., Košťálová, H. (2006). Co je E – U – R. In Kritické listy. Roč. 2006, č. 22, s. 54-58. Dostupné z http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty22_eur Homolová, K. (2012). Rozvíjení čtenářské pregramotnosti a tvorba čtenářské prekompetence u předškolních dětí. In Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole (ed. Wildová), Praha: PedF UK. Kropáčková, J., Wildová, R., Kucharská, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. In Pedagogická orientace, 24(4), s. 488–509. Dostupné z https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1896/1509 Šafránková, K. (2010). Čteme s nečtenáři. In Kritické listy Roč. 2010, č. 38, s. 16-19. Lepilová, K. (1994). Čtenářem se dítě stává ...? (K výzkumu tzv. předčtenářství). In Čtenář, Roč. 46, č. 4, s. 114-117. Matějček, Z. (2000). Malí čtenáři. In Informatorium 3-8, Roč. 7, č. 8, s.5. Mikešová, D. (2004/2005). Nová cesta ke knihám. In Komenský, Roč. 129, č.2 (2004/05), s. 9-18. Pluhařová, J. (2012). Dílna psaní v 5.B. In Kritické listy. Roč. 2012, č. 47, s. 14-15. Šlapal, M. (2007). Dílna čtení v praxi. In Kritické listy. Roč. 2007, č. 27. Dostupný z http://www.kritickemysleni.cz/klisty/27/_komplet.pdf Těthalová. M. (2009). Knížka je můj kamarád In Informatorium: Časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách. Roč. 16, č. 6, s. 12-14. Tuháčková, N. (2010). Jak čteme dětem. In Kritické listy. Roč. 2010, č. 38, s. 23-25. Veisová, L. (2012). Čtenářská dílna s rodiči. In Kritické listy. Roč. 2012, č. 45, s. 22-12. Wildová, R. (2011). Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. In Pedagogika, Roč. 52, č. 1-2, s. 10-21. Informace o metodách vhodných pro rozvoj kritického čtení a myšlení, viz články dostupné z http://www.kritickemysleni.cz/aktuality.php Internetové zdroje: Čtenářská gramotnost jako cíl pro každého žáka. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka Gramotnosti ve vzdělávání. Dostupné z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/06/Gramotnosti_ve_vzdelavani_soubor_studii.pdf) Tematická zpráva. Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti v předškolním a základním vzdělávání. (2011). Praha: ČŠI. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/DOKUMENTY/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Podpora-rozvoje-ctenarske-gramot |
Preliminary scope of work |
1. Autorka se nejprve poučí v odborné literatuře, která je věnována problematice dílny čtení (zejména na 1. a 2. stupni základní školy). Na základě tohoto studia navrhne obsah a organizaci dílny čtení pro děti předškolního věku, dále pravidla pro tuto dílnu čtení, součásti této dílny čtení.
2. Na základě těchto poznatků zvolí vhodné metody k realizaci jednolitých lekcí, vybere vhodné texty a sestaví konkrétní lekce propojené jedním tématem. Poté navrhne lekce v rámci dílny čtení pro děti předškolního věku a zrealizuje je v běžné třídě mateřské školy. Všechny realizované lekce zreflektuje. 3. Autorka zhodnotí, zda navržený obsah, organizace, pravidla a součásti dílny čtení jsou vhodné pro děti předškolního věku, rozvíjí jejich čtenářskou pregramotnost a vedou je k vytváření kladného vztahu ke knihám. |