Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Psyche et soma. Výtvarná tvorba jako podpora zdraví
Thesis title in Czech: Psyche et soma. Výtvarná tvorba jako podpora zdraví
Thesis title in English: Psyche et soma. Art as health promotion
Key words: tělo, zdraví, individualita, sebereflexe, artefiletika, výrazová hra, zážitek, školní a mimoškolní prostředí.
English key words: body, health, individuality, selfreflection, artephiletics, expression game, experience, school and extracurricular enviroment.
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Supervisor: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 17.11.2014
Date of assignment: 20.11.2014
Date and time of defence: 14.09.2016 09:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt
Date of electronic submission:13.07.2016
Date of proceeded defence: 14.09.2016
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
 
 
 
Advisors: prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D.
Guidelines
V návaznosti na BP rozpracujte východiska DP z hlediska několika úrovní teoretického vědního diskurzu: kontextů filozofické antropologie (začleňte však také fyzickou antropologii či kinantropologii), z hlediska psychologických a pedagogických aspektů, z hlediska oborové didaktiky výtvarné výchovy (artefiletiky a arteterapie), v kontextu dějin umění 20. a 21. stol. se zaměřením na alternativní možnosti zobrazení figury. Pokuste se však také o vymezení pojmu „zdraví“ ve smyslu „stavu fyzické, psychické, sociální a estetické pohody“ (WHO).

Autorská tvorba na téma „Psyche et soma“ pojedná o osobním prožitku vlastního těla a vnímání různými smysly na základě výtvarného hledání a experimentu. Zaměřte se na osobní introspekci a zpětnou reflexi. Autorská tvorba je chápána především jako východisko další práce pedagogické. Výstupy budou doplněny fotodokumentací a textovým doprovodem.

V rámci didaktické části navrhněte vhodné metody využití výtvarné tvorby v nemocnici. Porovnejte stav této problematiky u nás a v zahraničí. Popište specifika tohoto prostředí i cíle výtvarné práce, a to ve srovnání se školní praxí výtvarné výchovy. Vycházejte přitom také z poznatků artefiletiky a arteterapie. V rámci výzkumného šetření především kvalitativního charakteru zaznamenejte průběh didaktických (artefiletických) procesů a ověřte možný přínos realizovaných výtvarných činností a jejich reflexe.
References
Arteterapie: časopis České arteterapeutické asociace. ISSN 1214-4460.
CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 199 s. ISBN 80-717-8428-1.
FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany: H, 2008, 335 s. ISBN 978-80-7319-076-7.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-807-3676-285.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
RUYER, Raymond. Paradoxy vědomí; Expresivita. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1997, 199 p. ISBN 80-718-4437-3.
SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 2., ekonomické. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011, 281 s. ISBN 978-807-2904-983.
SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 2., ekonomické. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011, 303 s. ISBN 978-807-2904-990.




 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html