Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Vliv kapacitní dopravní infrastruktury na socioekonomický rozvoj obcí ve Středočeském kraji
Thesis title in Czech: Vliv kapacitní dopravní infrastruktury na socioekonomický rozvoj obcí ve Středočeském kraji
Thesis title in English: Effect of high-capacity transport infrastructure on socioeconomic development of municipalities in the Central Bohemia region
Key words: dopravní infrastruktura, dopravní dostupnost, regionální rozvoj, region, obec
English key words: transport infrastructure, accessibility, regional development, region, municipality
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Supervisor: doc. RNDr. Miroslav Marada, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval
Date of registration: 13.12.2014
Date of assignment: 15.12.2014
Date of electronic submission:23.04.2016
Date of proceeded defence: 25.05.2016
Opponents: RNDr. Jakub Chmelík, Ph.D.
 
 
 
Preliminary scope of work
Kapacitní dopravní infrastruktura bývá označována jako jeden z klíčových faktorů regionálního rozvoje. Cílem předkládané práce je konkretizovat její účinky ve vztahu k dostupnosti Prahy na možný rozvoj obcí ve Středočeském kraji. Základem výzkumu je nalézt indikátory, které jsou existencí komunikace a dostupností silného jádra významně ovlivňovány a následně tak formulovat budoucí vývoj dotčených oblastí. Pro výzkum akcesibility jsme využili metody geografické analýzy s vymezením zón časové dostupnosti. Dlouhodobý vývoj je sledován pomocí indexů změn relevantních ukazatelů mezi roky 2001 a 2011 a jejich významnost jsme hodnotili analýzou rozptylu. Klíčové faktory v obcích na komunikacích byly srovnávány s daným SO ORP. Charakteristika významných jevů v území usnadnila identifikaci rozdílných hodnot ve vývoji. Přes problematickou datovou základnu práce potvrdila rozvojové účinky kapacitních komunikací, především v demografické oblasti, ale ty jsou výrazně ovlivněny časovou dostupností k centru a hospodářskou základnou území. Výsledky práce mohou sloužit jako podklad k rozhodování o územních investicích a k předpovědi vývoje území při plánované výstavbě dopravní infrastruktury.
Preliminary scope of work in English
High capacity transport infrastructure is often referred to as a one of key factors in regional development. The aim of this study is specify effects of capacity transport infrastructure in relation with accessibility to Prague on possible municipalities development in the Central Bohemia region. Basis of this research is identify indicators, that are significantly affected existence of transport infrastructure and accessibility strong core and then to formulate future development of concerned areas. We used spatial analysis methods with demarcation time accessibility zones for accessibility research. Long term development is monitored using index changes of relevant indicators between 2001 and 2011 and their significance are evaluated by analysis of variance. Key factors in municipalities on transport infrastructure were compared with SO ORP. Characteristic of significant effects in area has provide identification different values in development. In spite problematic data base this research confirmed development effects of high capacity roads, especially in demographic terms, but they are significantly influenced by the time accessibility to region core and area economic base. The results can be used as a document for deciding on territorial investment and to prediction effects for the planned transport infrastructure.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html