Jak matky a dcery vnímají a užívají tématiku módy v ženských lifestylových časopisech
Thesis title in Czech: | Jak matky a dcery vnímají a užívají tématiku módy v ženských lifestylových časopisech |
---|---|
Thesis title in English: | How mothers and daughters perceive and use fashion themes in lifestyle magazines for women |
Key words: | generační rozdíly, lifestylové časopisy, móda, matka – dcera, vnímání módy, sociální konstrukce reality, mýtus krásy, mediální prezentace žen, ženské konzumentky |
English key words: | generational differences in lifestyle magazines, fashion, mother-daughter, fashion perception, social construction of reality, the beauty myth, presentation of a woman in media, female consumers |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Media Studies (23-KMS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 18.07.2014 |
Date of assignment: | 18.07.2014 |
Date and time of defence: | 28.06.2016 00:00 |
Date of electronic submission: | 11.05.2016 |
Date of proceeded defence: | 28.06.2016 |
Opponents: | PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. |
PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. | |
URKUND check: | ![]() |
References |
CRAIK, Jennifer. The Face of Fashion. Cultural Studies in Fashion. London, New York : Routledge. 1993. 245 s. ISBN: 0-4150-5262-9.
CRANE, Diana: Fashion and its social agendas : class, gender, and identity in clothing. The University of Chicago : London. 2000. 294 s. ISBN: 0-2261-1799-7. KUNDANIS, Rose M. Children, Teens, Families, and Mass Media. The Millennial Generation. New Jersey : Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers. 2003. 198 s. ISBN: 0-8058-4564-X. LINDLOF, Thomas, R.; TAYLOR, Bryan C. Qualitative Communication Research Methods. Thousand Oaks : Sage Publications. 2002. 376 s. ISBN: 0-7619-2494-9. MODLESKI, Tania. Loving with a Vengeance: Mass-produced Fantasies for Women. Londýn a New York : Routledge. 2008. 138 s. ISBN: 0-4159-7451-8. ROSS, Karen. Gendered Media: Women, Men, and Identity Politics. Plymouth : Rowman & Littlefield. 2010. 203 s. ISBN: 0-7425-5406-6. SEIDMAN, Irving. Interviewing as Qualitative Research: A Guide for Researchers in Education. Teachers College Press : New York. 2013. 192 s. ISBN: 0-8077-5404-7. STRAUSS, Anselm L.; CORBIN, Juliet. Základy kvalitativného výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice : Nakladatelství Albert. 1999. 196 s. ISBN: 80-858-3460-X. |
Preliminary scope of work |
Tato práce se bude zabývat generačními rozdíly ve vnímání mediálních obsahů konzumenty. Konkrétně bude kladen význam na vnímání módy prezentované v lifestylových časopisech pro ženy (ELLE a Cosmopolitan) matkami a jejich dcerami. Protože v poslední době došlo k rozvoji nových médií, došlo i ke změně chování konzumentů při užívání médií a hledání informací. V dnešní době především mladí konzumenti používají stále více internet jako hlavní zdroj informací. Tištěné časopisy se tak přesunuly, co se týče konzumování mladými lidmi, do ústraní.
Cílem práce tak bude po představení základních teorií týkajících se mediální konstrukce reality a chování žen jako konzumentek médií, na základě kvalitativního výzkumu zjistit, jak ženy v běžné praxi konzumují obsahy tištěných lifestylových časopisů, a jaké na ně mají vlivy, především co se týče módy v nich prezentované. Protože se také prohlubují rozdíly v konzumaci médií mezi jednotlivými věkovými generacemi, práce se bude zabývat i tím, jaké jsou rozdíly mezi matkami a jejich dcerami, co se týče věku a užívání médií, a také jaké faktory tyto rozdíly způsobují. Data získaná v rámci tří metod kvalitativního výzkumu poté budou analyzována a na jejich základě budou vytvořeny závěry. |
Preliminary scope of work in English |
The main topic of this thesis will be a search for differences between two generations of consumers when it comes to perception of media content. Specifically, the aim will be to find out how mothers and their daughters perceive the phenomenon of fashion presented in lifestyle magazine for women (Cosmopolitan and ELLE). Today, more and more new media is used by consumers, therefore their behavior while using media and searching for information changed. Young consumers use the Internet as a main source of information. This caused that printed magazines have lost on their value when it comes to consumption by young people.
The main goal of this thesis will be to introduce theories on social construction of reality and on behavior of female consumers. Then, the method of qualitative research will be used to find out how women consume lifestyle magazines in everyday life, and how these magazines influence them, especially when it comes to fashion presented in them. There are bigger and bigger differences between specific generations concerning media consumption, therefore this thesis focuses also at such differences in media consumption between mothers and their daughters when the age is taken into account, and also at factors which cause these differences. Collected data from the three methods of qualitative research will be later analyzed and theories will be created based on them. |