Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Semináře ve výuce fyziky na středních školách
Thesis title in Czech: Semináře ve výuce fyziky na středních školách
Thesis title in English: Seminars in physics eduacation on high schools
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: dissertation
Thesis language: čeština
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 23.04.2014
Date of assignment: 23.04.2014
Guidelines
1. Zmapovat situaci týkající se výuky fyzikálních seminářů na středních školách.
2. Průzkum mezi vysokoškoláky - absolventy gymnázií, kteří maturovali z fyziky (jejich názor na obsah výuky v seminářích).
3. Zmapovat stav problematiky v zahraničí.
4. Na základě získaných výsledků vytvořit odborné a metodické materiály k výuce semináře (a případná "pilotáž" semináře).
5. Navrhnout metodiku výuky diferenciálního a integrálního počtu ve fyzice na středních školách.
References
1. Hewitt P.: Conceptual Physics. Addison Wesley 2002.
2. Články v Am.J.Phys, Eur.J..Phys., TPT, Physics Education, sbornících GIREP popř.jiné podle zadání školitele.
3. Feynmann R.P., Leighton R.B., Sands M.: Feynmannovy přednášky z fyziky. Fragment 2000.
4. Halliday D., Resnick R., Walker J.: Fyzika. VUTIUM Brno-Prometheus Praha, 2006.
Preliminary scope of work
Důležitou složkou výuky fyziky na gymnáziích jsou semináře v posledních dvou ročnících výuky, popřípadě i nadstavbové semináře v nižších ročnících. Tyto semináře si vybírají studenti s hlubším zájmem o fyziku a je zde tedy výrazná příležitost cílené práce s touto skupinou středoškoláků. Semináře si proto zaslouží pozornost. Jejich obsah je na různých školách odlišný a možná ne vždy je zvolen tak, aby odpovídal zájmům a potřebám studentů.
V rámci doktorské práce bude nejprve zjištěno, jaká je typická struktura a obsah středoškolských fyzikálních seminářů. Doktorand také zjistí, jaká je situace v této oblasti výuky fyziky v zahraničí. Dále bude proveden průzkum mezi vysokoškoláky - absolventy gymnázií, kteří maturovali z fyziky a pokračovali ve studiu na vysokých školách, jako je např. MFF UK, nebo na technicky či přírodovědně zaměřených vysokých školách. Cílem průzkumu bude zjistit, jaký obsah seminářů by pro ně byl zajímavý a užitečný, kdyby jej mohli zpětně ovlivnit.
Doktorand se také zaměří na problematiku využívání diferenciálního a integrálního počtu v maturitních seminářích (na úrovni odpovídající nejvyšším ročníkům střední školy).
Na základě výsledků naznačeného průzkumu vytvoří doktorand potřebné odborné a metodické materiály pro gymnaziální seminář, jehož obsah bude vycházet z výsledků výše zmíněného anketního šetření, navrhne, nebo vytvoří studijní materiály a další potřebné podpůrné didaktické materiály. Práce bude probíhat za průběžných konzultací s experty (zkušenými a úspěšnými učiteli fyziky) a doktorand provede „pilotáž“ navrženého semináře přímo na vhodně zvoleném gymnáziu. Na základě pilotáže potom proběhnou případné změny ve vytvořených materiálech.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html