Strachy a strašidla u dětí předškolního a mladšího školního věku
Thesis title in Czech: | Strachy a strašidla u dětí předškolního a mladšího školního věku |
---|---|
Thesis title in English: | Fears and monsters in preschool and young school age children |
Key words: | strach, strašidla, předškolní věk, mladší školní věk, gender |
English key words: | fear, monsters, preschool age, young school age |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Supervisor: | PhDr. Hana Valentová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 14.02.2014 |
Date of assignment: | 14.02.2014 |
Date and time of defence: | 29.05.2015 08:30 |
Date of electronic submission: | 09.04.2015 |
Date of proceeded defence: | 29.05.2015 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD004) |
Opponents: | PhDr. Klára Špačková, Ph.D. |
References |
Langmeier, J.; Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada 2006.
Rogge, J. Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál 1999. Sayfan, L.; Lagattuta, K. H. Scaring the monster away: What children know about managing a fears of real and imaginary creatures. Child Development, 2009. Muris, P; Merckelbach, H. Fears, worries, and scary dreams in 4- to 12-year-old children: Their contend, developmental pattern, and origins.Jurnal of Cilical Child Psychology, 2000. Lahikainen, A. R.; Kirmanen, T.; Kraav, I.; Taimalu, M. Studying fears in young children. Childhood: A Global Journal of Child Research, 2003. |
Preliminary scope of work |
Bakalářská práce se zabývá představami strašidel u dětí v mateřské škole a na prvním stupni základní školy. Zaměřuje se na zjištění základních typů strašidel, nalezení možných rozdílů mezi dvěmi věkovými skupinami dětí a zařazení strašidel do struktury dětských strachů. Sběr dat bude proveden ve dvou třídách mateřských a jedné třídě základní školy. Hlavní výzkumnou metodou bude rozhovor s dětmi a dotazníkové šetření rodičů. |