Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Znalosti žáků vybraných základních škol o kyberšikaně
Thesis title in Czech: Znalosti žáků vybraných základních škol o kyberšikaně
Thesis title in English: Knowledge of secondary school students of cyberbullying
Key words: Kyberšikana, žák základní školy, šikana, kyberagresor, oběť, prevence, internet
English key words: Cyberbullying, an elementary school student, bullying, cyber aggressor, victim, prevention, internet 
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Supervisor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 23.01.2014
Date of assignment: 30.07.2014
Date and time of defence: 08.09.2016 09:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R217, 217, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Date of electronic submission:12.07.2016
Date of proceeded defence: 08.09.2016
Course: Diploma Thesis (OSZD004)
Opponents: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Úvod
1. Šikana - vymezení pojmu
1.1 Základní formy šikany
1.2 Znaky šikany
1.3 Stádia šikany
2. Kyberšikana
2.1 Druhy kyberšikany
2.2 Prostředky kyberšikany
2.3 Typy agresorů kyberšikany
2.4 Kyberšikana a příbuzné fenomény (cyberstalking, happy slapping apod.)
3. Rozdíly mezi kyberšikanou a šikanou
4. Prevence šikany
4.1 Druhy prevence
4.2 Prevence a škola
4.3 Prevence kyberšikany
5. Vlastní výzkumné šetření
5.1 Cíle a výzkumné otázky
5.2 Metodologie výzkumu
5.3 Výsledky výzkumu
5.4 Diskuze a komparace dat
5.5 Závěry a doporučení pro praxi
6. Závěr
7. Seznam použitých informačních zdrojů
8. Seznam příloh
References
BENDL, Stanislav. 2003. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV nakladatelství. Pedagogika (ISV nakladatelství). ISBN 80-86642-08-9.
BLINKA, Lukáš. 2015. Online závislosti: jednání jako droga? - online hry, sex a sociální sítě - diagnostika závislosti na internetu - prevence a léčba. Praha: Grada ve spolupráci s Masarykovou univerzitou. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5311-9.
ČERNÁ, Alena. 2013. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4577-0.
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. 2013. Bezpečnost dětí na Internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3804-5.
FIELD, Evelyn M. 2009. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. Praha: Ikar. ISBN 978-80-249-1176-2.
HULANOVÁ, Lenka. 2012. Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality. Praha: Triton, ISBN 978-80-7387-545-9.
KAVALÍR, Aleš (ed.). 2009. Kyberšikana a její prevence: příručka pro učitele. Plzeň: Pro město Plzeň zpracovala společnost Člověk v tísni, pobočka Plzeň. ISBN 978-80-86961-78-1.
KOLÁŘ, Michal. 2011. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-871-5.
KOŽÍŠEK, Martin a Václav PÍSECKÝ. 2016. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5595-3.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. 2006. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.
MARTÍNEK, Zdeněk. 2009. Agresivita a kriminalita školní mládeže: druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2310-5.
MÜLLER, Oldřich. 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
Třídní učitel. 2012. Problémy se třídou?: [tipy a náměty pro třídní učitele]. Praha: Raabe. ISBN 978-80-87553-40-4.
ROGERS, Vanessa. 2011. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-984-2.
ŘÍČAN, Pavel. 1997. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-049-9.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. 2010. Jak na šikanu. Praha: Grada. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2991-6.
SLOWÍK, Josef. 2007. Speciální pedagogika. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1733-3.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. 2014. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-210-7527-6.
VÁGNEROVÁ, Kateřina (ed.). 2009. Minimalizace šikany: praktické rady pro rodiče. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-611-7. 
Preliminary scope of work
Cílem této práce je zjistit úroveň znalostí žáků druhého stupně vybraných základních škol o kyberšikaně. Práce seznamuje s klasickou šikanou a podrobněji s kyberšikanou. Kromě popsání základních druhů, prostředků a aktérů popisuje i prevenci šikany a kyberšikany. V praktické části proběhl empirický výzkum, který ověřoval znalosti žáků o kyberšikaně. Jejich schopnost rozpoznat v uvedených příkladech kyberšikanu. A snažil se zjistit, zda školy dostatečně informují a probíhají zde preventivní programy. Z výsledků výzkumu bylo zjištěno, že školy své žáky informují o problematice kyberšikany. Žáci mají znalosti o kyberšikaně a jsou schopné ji rozpoznat.
Preliminary scope of work in English
The aim of this study is to find out the level of knowledge of lower secundary education students regarding cyberbullying. The work informs about traditional bullying and, in more detail, about cyberbullying. Besides describing the basic types of bullying, its means and actors it deals with prevention of bullying and cyberbullying. In the practical part the study presents the results of empirical reseach that checked the students' knowledge of cyberbullying and their ability to recognize cyberbullying using provided example situations. It also tried to find out if schools inform their students about cyberbullying and if they realize any kind of prevention programmes. The research has found that schools inform their students about the issue cyberbullying. Pupils are knowledgeable about cyber-bullying and cyberbullying are able to recognize.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html