Fiscal Gains from Extra Investment into Roma Education in the Czech Republic
Thesis title in Czech: | Fiskální dopady z dodatečných investic do vzdělání Romů v České republice |
---|---|
Thesis title in English: | Fiscal Gains from Extra Investment into Roma Education in the Czech Republic |
Key words: | romská menšina, vzdělání, čistý dopad vzdělání na státní rozpočet |
English key words: | Roma minority, education, net fiscal benefits of education |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | angličtina |
Department: | Institute of Economic Studies (23-IES) |
Supervisor: | prof. Petr Janský, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 11.02.2014 |
Date of assignment: | 11.02.2014 |
Date and time of defence: | 11.02.2015 00:00 |
Venue of defence: | IES |
Date of electronic submission: | 05.01.2015 |
Date of proceeded defence: | 11.02.2015 |
Opponents: | Mgr. Pavla Růžičková |
URKUND check: | ![]() |
Guidelines |
The thesis will focus on economic consequences of investment into Roma education in the Czech Republic. First part will be estimating net fiscal benefits of completed secondary education (with maturity exam). The amount of additional discounted contribution to the national budget (in form of increased taxes and/or decreased transfers) corresponds to the maximum investment that would be worth investing into a representative person (if this investment would ensure the secondary school completion with maturity exam). This might be an important figure when creating Roma educational policies. Second part will be estimating the distribution of the possible net fiscal benefits among the Roma population. And third part will be conducting survey among former clients of endowment fund Verda (http://verda.me/) that has been giving scholarships to chosen Roma students since 2001. Thanks to that it will be possible to check the basic assumption of the related literature, which is that increased education increases the probability of beeing employed and causes higher wage.
Hodnocení stipendií pro Romy - Verda - v případě zájmu mě prosím kontaktuje. Nadační fond Verda poskytuje již přes deset let stipendia romským studentům. Cílem práce je co nejlépe vyhodnotit dopad tohoto stipendijního programu. Práce by byla realizována ve spolupráci s Verda (http://www.verda.me/), která by poskytla velkou část dat a součinnost v dalších oblastech. Součástí práce by byl návrh metodologie. Součástí výzkumu by bylo nejspíše kontaktování stipendistů. Na základě analýzy by byly ideálně učiněny doporučení (například ohledně zvyšování či snižování částky nebo zda a případně jak zvýšit vliv stipendií na změnu chování a rozhodnutí o tom, zda studovat nebo nestudovat). Výsledky by byly prezentovány ve spolupráci s Verda. |
Preliminary scope of work |
Předmětem této práce jsou ekonomické důsledky investování do vzdělání Romů v České republice. První část bude odhad čistého dopadu ukončení středního vzdělání (včetně maturitní zkoušky) na stání rozpočet. Množství, které získá státní rozpočet navíc (ve formě vyšší daně a/nebo nižších transferů) odpovídá maximální částce investice do reprezentativního člověka, která by se vyplatila (pokud by tato investice zajistila složení maturtní zkoušky). Toto číslo může být důležité při vytváření romské vzdělávací politiky. Druhá část práce se bude zaměřovat na odhad distribuce možných fiskálních zisků mezi romskou populací. Třetí část bude spočívat v provedení výzkumu mezi bývalími klienty nadačního fondu Verda (http://verda.me/), který se zaměřuje na poskytování stipendií romským studentům už od roku 2001. Díky tomu bude možné ověřit základní předpoklad existující literatury, že vyšší vzdělání zvyšuje pravděpodobnost nalezení práce a také má vliv na vyšší plat. |
Preliminary scope of work in English |
The thesis will focus on economic consequences of investment into Roma education in the Czech Republic. First part will be estimating net fiscal benefits of completed secondary education (with maturity exam). The amount of additional discounted contribution to the national budget (in form of increased taxes and/or decreased transfers) corresponds to the maximum investment that would be worth investing into a representative person (if this investment would ensure the secondary school completion with maturity exam). This might be an important figure when creating Roma educational policies. Second part will be estimating the distribution of the possible net fiscal benefits among the Roma population. And third part will be conducting survey among former clients of endowment fund Verda (http://verda.me/) that has been giving scholarships to chosen Roma students since 2001. Thanks to that it will be possible to check the basic assumption of the related literature, which is that increased education increases the probability of beeing employed and causes higher wage. |