Vliv typu diskriminační úlohy na rychlost a efektivitu diskriminačního učení vůči aposematické kořisti u ptačích predátorů
Thesis title in Czech: | Vliv typu diskriminační úlohy na rychlost a efektivitu diskriminačního učení vůči aposematické kořisti u ptačích predátorů |
---|---|
Thesis title in English: | Effect of type of discrimination task on rate and effectiveness of discrimination learning to avoid aposematic prey in avian predators |
Key words: | sýkora koňadra, Parus major, diskriminační učení, barva, vzor, experimentální design, simultánní úloha, sekvenční úloha |
English key words: | great tit, Parus major, discrimination learning, colour, pattern, experimental design, simultaneous task, sequential task |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Zoology (31-170) |
Supervisor: | doc. Mgr. Alice Exnerová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 20.11.2013 |
Date of assignment: | 20.11.2013 |
Date of electronic submission: | 06.01.2020 |
Date of proceeded defence: | 03.02.2020 |
Opponents: | RNDr. Ondřej Sedláček, Ph.D. |
Preliminary scope of work |
Hlavní zkoumanou otázkou projektu je, nakolik je pro predátora podstatné, jestli při diskriminačním učení potkává diskriminovanou nejedlou a jedlou kořist současně nebo jednotlivě, v sekvenci za sebou. V obou případech má predátor k dispozici v okamžiku kontaktu s kořistí jiné informace. Obecně se považuje sekvenční diskriminační úloha za těžší než simultánní. V kontextu aposematismu je tato otázka často diskutovaná ve vztahu k evoluci mimetických komplexů, ale experimentálně nebyla studována. Projekt má následující cíle: (1) Porovnat rychlost učení a paměť ptačích predátorů ve dvou základních typech diskriminačních úloh – simultánní a sekvenční – a to u ptačích predátorů při diskriminaci jedlé a nejedlé kořisti. (2) Zjistit, zda se případný rozdíl projevuje nezávisle na typu podnětů a obtížnosti jejich rozpoznávání. (3) Porovnat, zda se liší v úspěšnosti v těchto úlohách dospělí, v přírodě odchycení ptáci a naivní, ručně odchovaná mláďata. Metody: Modelovým druhem budou sýkory koňadry (Parus major). Ptáci budou rozděleni do dvou experimentálních skupin. Jedné z nich bude při diskriminačním učení předkládána v sérii testů jedlá a nejedlá kořist současně, druhé z nich bude předkládána v sekvenci jednotlivých kusů kořisti. Bude porovnán průběh učení a v následném paměťovém testu také efektivita zapamatování. Testováni budou dospělí, v přírodě odchycení ptáci a naivní, ručně odchovaná mláďata. |