Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vliv typu diskriminační úlohy na rychlost a efektivitu diskriminačního učení vůči aposematické kořisti u ptačích predátorů
Thesis title in Czech: Vliv typu diskriminační úlohy na rychlost a efektivitu diskriminačního učení vůči aposematické kořisti u ptačích predátorů
Thesis title in English: Effect of type of discrimination task on rate and effectiveness of discrimination learning to avoid aposematic prey in avian predators
Key words: sýkora koňadra, Parus major, diskriminační učení, barva, vzor, experimentální design, simultánní úloha, sekvenční úloha
English key words: great tit, Parus major, discrimination learning, colour, pattern, experimental design, simultaneous task, sequential task
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Zoology (31-170)
Supervisor: doc. Mgr. Alice Exnerová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 20.11.2013
Date of assignment: 20.11.2013
Date of electronic submission:06.01.2020
Date of proceeded defence: 03.02.2020
Opponents: RNDr. Ondřej Sedláček, Ph.D.
 
 
 
Preliminary scope of work
Hlavní zkoumanou otázkou projektu je, nakolik je pro predátora podstatné, jestli při diskriminačním učení potkává diskriminovanou nejedlou a jedlou kořist současně nebo jednotlivě, v sekvenci za sebou. V obou případech má predátor k dispozici v okamžiku kontaktu s kořistí jiné informace. Obecně se považuje sekvenční diskriminační úloha za těžší než simultánní. V kontextu aposematismu je tato otázka často diskutovaná ve vztahu k evoluci mimetických komplexů, ale experimentálně nebyla studována.
Projekt má následující cíle: (1) Porovnat rychlost učení a paměť ptačích predátorů ve dvou základních typech diskriminačních úloh – simultánní a sekvenční – a to u ptačích predátorů při diskriminaci jedlé a nejedlé kořisti. (2) Zjistit, zda se případný rozdíl projevuje nezávisle na typu podnětů a obtížnosti jejich rozpoznávání. (3) Porovnat, zda se liší v úspěšnosti v těchto úlohách dospělí, v přírodě odchycení ptáci a naivní, ručně odchovaná mláďata.
Metody: Modelovým druhem budou sýkory koňadry (Parus major). Ptáci budou rozděleni do dvou experimentálních skupin. Jedné z nich bude při diskriminačním učení předkládána v sérii testů jedlá a nejedlá kořist současně, druhé z nich bude předkládána v sekvenci jednotlivých kusů kořisti. Bude porovnán průběh učení a v následném paměťovém testu také efektivita zapamatování. Testováni budou dospělí, v přírodě odchycení ptáci a naivní, ručně odchovaná mláďata.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html