Role aldehydů v multimodální výstražné signalizaci ploštic
Thesis title in Czech: | Role aldehydů v multimodální výstražné signalizaci ploštic |
---|---|
Thesis title in English: | Role of aldehydes in multimodal aposematic signallig of true bugs |
Key words: | aldehydy, aposematismus, multimodální signály, Heteroptera, ptačí predátoři |
English key words: | aldehydes, aposematism, multimodal signalling, Heteroptera, bird predators |
Academic year of topic announcement: | 2013/2014 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Zoology (31-170) |
Supervisor: | doc. Mgr. Alice Exnerová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 15.11.2013 |
Date of assignment: | 20.11.2013 |
Date of electronic submission: | 29.04.2016 |
Date of proceeded defence: | 01.06.2016 |
Opponents: | RNDr. Ondřej Sedláček, Ph.D. |
Advisors: | RNDr. Dana Adamová, Ph.D. |
Preliminary scope of work |
Aldehydy jsou jednou z majoritních složek repelentní sekrece většiny ploštic (Heteroptera) a jsou považovány za látky mající obranný antipredační význam. Vůči ptačím predátorům fungují samotné aldehydy jako mírně repelentní látky a navíc vzhledem ke své vysoké volatilitě mohou fungovat i jako olfaktorické výstražné signály a interagovat s optickými signály (aposematickým zbarvením). Role chemických signálů v multimodální výstražné signalizaci byla zatím zkoumána pouze u pyrazinů a několika umělých látek. Aldehydy v této souvislosti studovány nebyly vůbec. Projekt má následující cíle: (1) Testovat efekt kombinace aldehydů a výstražného zbarvení na chování ptačích predátorů. (2) Zjistit, zda aldehydy mohou u naivních predátorů vyvolávat skrytou vrozenou averzi vůči výstražně zbarveno kořisti. (3) Zjistit, zda přítomnost aldehydů urychluje averzivní učení a ovlivňuje zapamatování aposematického signálu. Metody: Klecové experimenty s ptačími predátory (v přírodě odchycení dospělí jedinci a odchovaná naivní mláďata sýkor koňader) budou zahrnovat test počáteční reakce na neznámou kořist, averzivní učení a paměťový test v přítomnosti (experimentální skupina) a nepřítomnosti (kontrolní skupina) aldehydů. |