Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Nekrophilie als Liebe zur Zukunft: (De-)Konstruktionen der Geschichte in ausgewählten Dramen von Heiner Müller
Thesis title in thesis language (German): Nekrophilie als Liebe zur Zukunft: (De-)Konstruktionen der Geschichte in ausgewählten Dramen von Heiner Müller
Thesis title in Czech: Nekrofilie jako láska k budoucnosti: (De-)konstrukce dějin ve vybraný dramatech Heinera Müllera
Thesis title in English: Necrophilia as a love to the future: (De-)construction of the history in selected dramas of Heiner Müller
Key words: literatura NDR, historické drama, postdramatické divadlo, dějiny, paměť, Heiner Müller, Walter Benjamin, Bertolt Brecht, Lehrstück
English key words: GDR literature, historical drama, postdramatic theatre, history, memory, Heiner Müller, Walter Benjamin, Bertolt Brecht, Lehrstück
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: němčina
Department: Institute of Germanic Studies (21-UGS)
Supervisor: prof. Manfred Weinberg
Author: Mgr. et Mgr. Daria Magdalena Šemberová, Ph.D. - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 26.04.2013
Date of assignment: 26.04.2013
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 09.05.2013
Date and time of defence: 08.09.2014 09:00
Date of electronic submission:22.07.2014
Date of proceeded defence: 08.09.2014
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Moje diplomová práce pod titulem „Nekrophilie als Liebe zur Zukunft: (De-)Konstruktionen der Geschichte in ausgewählten Dramen von Heiner Müller“ („Nekrofilie jako láska k budoucnosti: (De-)konstrukce dějin ve vybraných dramatech Heinera Müllera“) si klade za cíl prozkoumat pojmy „dějiny“ a „paměť“ v několika dílech německého dramatika a divadelního tvůrce Heinera Müllera (1929-1995). Tématem práce bude analýza dekonstrukce různých modelů paměti v takových dramatech, jako: „Die Schlacht. Szenen aus Deutschland“, „Germania Tod in Berlin“, „Der Horatier“, „Leben Gundlings Friedrich von Preussen Lessings Schlaf Traum Schrei“, „Die Hamletmaschine“ a „Germania 3 Gespenster am Toten Mann“. Z jedné strany se práce zaměřuje na analýzu demystifikace známých a oficiálních verzí historie v díle Heinera Müllera, z druhé strany se ale také snaží vysvětlit důvod a cíl této literární strategie. Proto jsem v názvu práce parafrázovala metaforu autora samého, který své psaní srovnává s nekrofilií. Nekrofilie pro něj znamená obecnou funkci divadla jako medium kolektivního vzpomínání. Je to dialog s mrtvými, jehož cílem je uvolnění se od hrůz minulosti. Tento dialog nabírá u Heinera Müllera formu konečné a nevyhnutelné práce s pamětí, která umožňuje lepší pochopení současnosti a diagnózu budoucnosti.
Hlavními okruhy mé diplomové práce budou:
- „Alltagsgeschichte“ – jakým způsobem historické procesy (války, revoluce, diktatury, atd.) ovlivňuji soukromý život jednotlivce?;
- Jak mašinerie dějin ničí mezilidské vztahy?;
- Člověk jako předmět dějin.
Ve svých dramatech Heiner Müller ukazuje, že žadná z verzí dějin není tou jedinou správnou a pravdivou, protože každá je výsledkem určitého diskurzu (politického, akademického, mediálního, atd.). V mé práci se pokusím popsat, jak tato strategie vypadá v jednotlivých dramatech autora.
References
Primární literatura:
Müller, Heiner: Die Schlacht. In: Heiner Müller. Die Stücke 2. Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 2001. S. 469-482.
Müller, Heiner: Germania Tod in Berlin. In: Heiner Müller. Die Stücke 2. Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 2001. S. 325-377.
Müller, Heiner: Der Horatier. In: Heiner Müller. Die Stücke 2. Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 2001. S. 73-86.
Müller, Heiner: Leben Gundlings Friedrich von Preussen Lessings Schlaf Traum Schrei. In: Heiner Müller. Die Stücke 2. Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 2001. S. 509-538.
Müller, Heiner: Die Hamletmaschine. In: Heiner Müller. Die Stücke 2. Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 2001. S. 543-544.
Müller, Heiner: Germania 3 Gespenster am Toten Mann. Verlag Kiepenheuer & Witsch, Köln 1996.

Sekundární literatura:
Assmann, Aleida: Erinnerungsräume. Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses. Fünfte durchgesehene Auflage, München 2010. 424 S.
Assmann, Jan: Einleitung. In: Assmann, Jan: Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen. München 2000. S. 14-28.
Assmann, Jan: Kollektives Gedächtnis und kulturelle Identität. In: Assmann, Jan; Hölscher, Tonio (Hrsg.): Kultur und Gedächtnis. Frankfurt am Main, 1988. S. 9-19.
Clauss, Roland: Vom großen Anfang und vom schalen Ende. Zu „Der Lohndrücker“ und „Germania 3 Gespenster am Toten Mann“. . In: Text + Kritik. Heft 73. Heiner Müller. 2. Auflage: Neufassung, München 1997. S. 37-50.
Erll, Astrid: Kollektives Gedächtnis und Erinnerungskulturen. Stuttgart-Weimar 2005. 207 S.
Freytag, Gustav: Die Technik des Dramas. Berlin 2003.
Fuhrmann, Helmut: Warten auf „Geschichte“. Der Dramatiker Heiner Müller. Würzburg 1997. 182 S.
Halbwachs, Maurice: Das kollektive Gedächtnis. Aus dem Französischen von Holde Lhoest-Offermann. Frankfurt am Main, 1991.
Hauschild, Jan-Christoph: Heiner Müller. Reinbek bei Hamburg, 2000. 160 S.
Lehmann, Hans-Thies: Der Horatier. In: Schulz, Genia: Heiner Müller. Stuttgart 1980. S. 93-98.
Lehmann, Hans-Thies; Schulz, Genia: Die Hamletmaschine. In: Schulz, Genia: Heiner Müller. Stuttgart 1980. S. 149-158.
Kesting Marianne: Das epische Theater. Zur Struktur des modernen Dramas. Siebte Auflage, Stuttgart 1978. 162 S.
Korte, Hermann: Traum und Verstümmelung. Heiner Müllers Preußen. In: Text + Kritik. Heft 73. Heiner Müller. 2. Auflage: Neufassung, München 1997. S. 72-85.
Müller, Heiner: Jenseits der Nation. Heiner Müller im Interview mit Frank M. Raddatz. Berlin 1991. 101 S.
Pfister, Manfred: Das Drama. Theorie und Analyse. 11. Auflage, Stuttgart 2001.
Sarrazac, Jean-Pierre (Hrsg.): Słownik dramatu nowoczesnego i najnowszego. Kraków 2007. 195 S.
Saryusz-Wolska, Magdalena (Hrsg.): Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka. Kraków 2009. 492 S.
Schulz, Genia: Die Schlacht. In: Schulz, Genia: Heiner Müller. Stuttgart 1980. S. 118-122.
Schulz, Genia: Germania Tod in Berlin. In: Schulz, Genia: Heiner Müller. Stuttgart 1980. S. 129-138.
Schulz, Genia: Leben Gundlings Friedrich von Preussen Lessings Schlaf Traum Schrei. In: Schulz, Genia: Heiner Müller. Stuttgart 1980. S. 139-148.
Sugiera, Małgorzata: Na tej scenie straszy: niemiecka historia w laboratorium wyobraźni. In: Müller, Heiner: Germanie. Kraków 2009. S. 8-27.
Tschapke, Reinhard: Heiner Müller. Berlin 1996. 97 S.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html