Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kolektivní odpovědnost při morálním usuzování dětí školního věku
Thesis title in Czech: Kolektivní odpovědnost při morálním usuzování dětí školního věku
Thesis title in English: Collective responsibility in moral judgment of school age children
Key words: morální usuzování, kolektivní odpovědnost, trest, viník, nevinní, solidarita
English key words: moral judgment, collective responsibility, punishment, culprit, innocent, solidarity
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra psychologie (41-KPSY)
Supervisor: PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 03.04.2013
Date of assignment: 03.04.2013
Date and time of defence: 11.09.2015 09:00
Date of electronic submission:17.07.2015
Date of proceeded defence: 11.09.2015
Course: Diploma Thesis (OSZD004)
Opponents: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.
 
 
 
Guidelines
Studentka provede kritickou repliku Piagetova výzkumu morálního usuzování dětí ve školním věku, a to v jeho části týkající se postoje ke kolektivním trestům. Piaget s použitím 6 výzkumných situací (příběhů), které variovaly tři typy situací (dospělí trestají celou skupinu, aniž by se snažili zjistit individuální vinu; dospělí trestají celou skupinu, když po pachateli pátrají, ale skupina jej nechce udat; dospělí trestají celou skupinu, když po pachateli pátrají, ale ani skupina jej nezná) získal data, na základě kterých tvrdí, že před dětmi v tomto věku stojí dvě vývojové výzvy: přechod od preference trestu viníka, i když zasáhne nevinné spolu s viníkem, k preferenci beztrestnosti viníka, pokud by trest spolu s viníkem zasáhl i nevinné; přechodu od morálního realismu „sylogistického“ pojetí odpovědnosti skupiny k pojetí „organickému“.
Studentka se však nebude věnovat otázce mapování vývoje daných postojů v celém Piagetem zkoumaném věkovém rozpětí 5–14 let. Nýbrž otázce tzv. horizontálního časového posunu, resp. relativní míře pracnosti zvládání dané výzvy v jednotlivých situacích. Jinými slovy, věnovat se bude otázce korelace postojů dětí napříč 6 výzkumnými situacemi; případně dalšími situacemi z každodenního školního života zkoumaných dětí, o něž Piagetův soubor výzkumných situací sama doplní (a to na základě rozhovorů s učiteli zkoumaných dětí).
References
Výchozím titulem je samozřejmě: PIAGET, J.: The moral judgment of the child. Glencoe, Free Press 1948. (Původní práce publikovaná 1932.)
Vlastní rešerší se studentka pokusí najít zprávy z výzkumů, které na Piagetův výzkum daného jevu navazovaly – pro případnou diskusi vlastních zjištění i s těmito autory.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html