Kolektivní odpovědnost při morálním usuzování dětí školního věku
Thesis title in Czech: | Kolektivní odpovědnost při morálním usuzování dětí školního věku |
---|---|
Thesis title in English: | Collective responsibility in moral judgment of school age children |
Key words: | morální usuzování, kolektivní odpovědnost, trest, viník, nevinní, solidarita |
English key words: | moral judgment, collective responsibility, punishment, culprit, innocent, solidarity |
Academic year of topic announcement: | 2012/2013 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Supervisor: | PhDr. Miroslav Klusák, CSc. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 03.04.2013 |
Date of assignment: | 03.04.2013 |
Date and time of defence: | 11.09.2015 09:00 |
Date of electronic submission: | 17.07.2015 |
Date of proceeded defence: | 11.09.2015 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD004) |
Opponents: | doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. |
Guidelines |
Studentka provede kritickou repliku Piagetova výzkumu morálního usuzování dětí ve školním věku, a to v jeho části týkající se postoje ke kolektivním trestům. Piaget s použitím 6 výzkumných situací (příběhů), které variovaly tři typy situací (dospělí trestají celou skupinu, aniž by se snažili zjistit individuální vinu; dospělí trestají celou skupinu, když po pachateli pátrají, ale skupina jej nechce udat; dospělí trestají celou skupinu, když po pachateli pátrají, ale ani skupina jej nezná) získal data, na základě kterých tvrdí, že před dětmi v tomto věku stojí dvě vývojové výzvy: přechod od preference trestu viníka, i když zasáhne nevinné spolu s viníkem, k preferenci beztrestnosti viníka, pokud by trest spolu s viníkem zasáhl i nevinné; přechodu od morálního realismu „sylogistického“ pojetí odpovědnosti skupiny k pojetí „organickému“.
Studentka se však nebude věnovat otázce mapování vývoje daných postojů v celém Piagetem zkoumaném věkovém rozpětí 5–14 let. Nýbrž otázce tzv. horizontálního časového posunu, resp. relativní míře pracnosti zvládání dané výzvy v jednotlivých situacích. Jinými slovy, věnovat se bude otázce korelace postojů dětí napříč 6 výzkumnými situacemi; případně dalšími situacemi z každodenního školního života zkoumaných dětí, o něž Piagetův soubor výzkumných situací sama doplní (a to na základě rozhovorů s učiteli zkoumaných dětí). |
References |
Výchozím titulem je samozřejmě: PIAGET, J.: The moral judgment of the child. Glencoe, Free Press 1948. (Původní práce publikovaná 1932.)
Vlastní rešerší se studentka pokusí najít zprávy z výzkumů, které na Piagetův výzkum daného jevu navazovaly – pro případnou diskusi vlastních zjištění i s těmito autory. |