Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Ověření korespondence mezi mediální a veřejnou agendou
Thesis title in Czech: Ověření korespondence mezi mediální a veřejnou agendou
Thesis title in English: The verification of correspondence between the media and the public agenda
Key words: Agenda setting, Církev, Církevní restituce, Česká republika, Mediální agenda, Sociologie médií, Teorie rámcování, Veřejná agenda
English key words: Agenda setting, Church, Church restitution, Czech republic, Media agenda, Sociology of media, Framing, Public agenda
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (21-KSOC)
Supervisor: PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.02.2013
Date of assignment: 07.02.2013
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 26.02.2013
Date and time of defence: 29.01.2014 08:30
Date of electronic submission:19.12.2013
Date of proceeded defence: 29.01.2014
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
1. Východiska
Diplomová práce se bude zabývat agendou setting, tj. teorií nastolování témat, která zahrnuje tři typy agend: mediální, politickou a veřejnou agendu. Původní výzkumy se zaměřovaly na vztah masových médií a veřejnosti, později byl do výzkumů přidán i třetí aktér - tvůrce politik. Teoretické i empirické zkoumání se soustředilo na kombinace vztahů a směrů korespondence mezi třemi typy agend těchto aktérů. Sama se soustřeďuji na vztah mezi mediální a veřejnou agendou, tedy zda a jaký vztah je mezi médii a veřejností. Z mnoha dřívějších prací vyplývá, že spojitost mezi těmito agendami existuje. Platnost tohoto faktu ověřuji na konkrétních případech problematiky církevních restitucí a vztahu české veřejnosti k církvím obecně.
2. Cíle
Za cíl své práce si kladu ověřit korespondenci mezi veřejnou a mediální agendou na konkrétních příkladech vztahu médií a veřejnosti k církvím v České republice a kauzy navrácení majetku církvím. Zajímám se o to, jak veřejnost tuto problematiku vnímá a jak se k ní staví. Budu také ověřovat vztah médií k těmto tématům. Korespondenci agend budu hledat zvlášť v každé rovině a následně obě roviny vzájemně porovnám.

3. Postup řešení
Podle sekundární analýzy dat za září 2012 z kontinuálního výzkumu „Naše společnost“ vydávaným Centrem pro výzkum veřejného mínění (CVVM) budu zkoumat názory a postoje jedinců k církevním restitucím. Kromě zájmu, souhlasu a dalších názorů na kauzu církevních restitucí a vztahu k církvím se budu věnovat i tomu, jaký vliv mají sociodemografické ukazatele na zájem o tyto témata. Výstupy pak srovnám s obsahovou analýzou médií. V obsahové analýze budu zaznamenávat charakteristiky zpráv v kategoriích „restituce církevního majetku“ za září 2012, tedy za stejné období výzkumu CVVM, na kterém je prováděna sekundární analýza dat. Odhaduji, že budu na základě archivu Mediasearch analyzovat kolem 200 zpráv ve vybraných celostátních denících Blesk, Hospodářské noviny, Lidové noviny, MF Dnes a Právo. Vycházím z předpokladu, že pokud v tomto období budou média dané téma rozebírat, bude s tím korespondovat zájem respondentů o tuto tématiku ve výzkumu „Naše společnost“ z analyzovaných dat za září 2012. Na základě výsledků se pak pokusím vztah intenzity zájmu (popř. vztah vyjadřovaný v postojích) zanést do uceleného rámce pohledu veřejnosti a médií na církev v české společnosti. Podle závěrů budu ověřovat korespondenci mezi veřejnou a mediální agendou.
4. Předpokládané závěry/uplatnění výsledků
Z dřívější teorie předpokládám korespondenci mezi veřejnou agendou a mediální agendou a budu ověřovat, že i v tomto případě tento vztah platí. Na základě zmapování tématu o církevních restitucích přinesu vhled do názorů veřejnosti na toto téma a pohledu médií, která v této kauze sehrála nemalou úlohu. Podle výsledků se pokusím nastínit, jaký vztah k církvím zaujímá současná česká společnost a jak se k nim vyjadřují média. Předpokládám, že média (nebo veřejnost) se budou stavět k církvím a postojům k církevním restitucím negativně, a to se bude odrážet v názorech české veřejnosti (nebo médiích).
References
Ďurďovič M. 2012.“Tisková zpráva: Názor veřejnosti na roli církví ve společnosti a na navrácení církevního majetku – září 2012“. Praha: Centrum pro výzkum veřejného mínění.
Kalvas, F., J. Váně, M. Štípková, M. Kreidl. 2012. „Rámcování a nastolování agendy: Dva paralelní procesy v interakci“. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 48 (1): 3-37.
McCombs, M. 2009. „Agenda setting: nastolování agendy – masová média a veřejné mínění“. Praha: Portál.
Shaw, D. L., M. McCombs. 1977. „The Emergence of American Political Issues: The Agenda- Setting Function of the Press“. St. Paul: West.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html