Dílo Jana Nerudy v čítankách
Thesis title in Czech: | Dílo Jana Nerudy v čítankách |
---|---|
Thesis title in English: | Work of Jan Neruda in reading books |
Key words: | Jan Neruda, čítanka pro 2. stupeň ZŠ a SŠ, komplexní obraz čítankového Nerudy, základoškolský a středoškolský čítankový Neruda, čítankový kánon 1948 - 1989, čítankový kánon po roce 1989, analýza, komparace |
English key words: | Jan Neruda, reading books for junior high school and high school, comprehensive picture of Neruda in reading books, Neruda in junior high and high school reading books, canon in reading books 1948 - 1989, canon in reading books after 1989, analysis, comparison |
Academic year of topic announcement: | 2012/2013 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Supervisor: | prof. PhDr. Dagmar Mocná, CSc. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 18.12.2012 |
Date of assignment: | 18.12.2012 |
Date and time of defence: | 04.09.2014 00:00 |
Date of electronic submission: | 18.06.2014 |
Date of proceeded defence: | 04.09.2014 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD004) |
Opponents: | PhDr. Josef Peterka, CSc. |
Preliminary scope of work |
Tato práce se zaměřuje na dílo Jana Nerudy v čítankách pro 2. stupeň základních škol a střední školy vydaných od roku 1948 do roku 2013.
Práce je rozdělena do několika kapitol. První slouží k zařazení Nerudova díla do dobového kontextu a představuje zároveň výchozí bod pro kapitoly následující. Druhá kapitola se zabývá obrazem čítankového Nerudy, to znamená analýzou nejčastějších ukázek a jejich zařazením do kontextu Nerudova díla. Součástí této kapitoly je také shrnutí nejčastějších ukázek v čítankách pro základní školy a střední školy a zmínění ukázek okrajovějších. Poslední kapitola slouží k porovnání předlistopadových a polistopadových čítanek. Jejím výsledkem by mělo být zjištění, zda došlo k nějakým posunům ve výběru čítankových ukázek v těchto typech čítanek. |
Preliminary scope of work in English |
This work is focused on the work of Jan Neruda in textbooks for junior high and high schools, published from 1948 to 2013.
The thesis is divided into several chapters. The first one serves for categorization of Neruda´s work into a historical context and also represents a starting point for following chapters. The second chapter is dealing with the picture of J. Neruda in reading books. Basically it deals with analyses of the most common excerpts and their categorization into the work of Jan Neruda. The summarization of the most used texts and mentioning of peripheral excerpts are also part of the second chapter. Last chapter offers a comparison of communist´s period texts and texts after November 1989. The result should be a determination of shifts in excerpts-choosing in particular types of reading books. |