Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Chyba ve výuce matematiky na základních školách
Thesis title in Czech: Chyba ve výuce matematiky na základních školách
Thesis title in English: Error in teaching mathematics at elementary schools
Key words: práce s chybou, klasifikace chyb, příčiny vzniku chyb, učení bez chyb, učení s chybou
English key words: work with error, error classification, causes of errors, learning without errors, learning with error
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Supervisor: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc.
Author: hidden - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval
Date of registration: 27.11.2012
Date of assignment: 25.04.2013
Date and time of defence: 13.09.2017 08:30
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo
Date of electronic submission:08.07.2017
Date of proceeded defence: 13.09.2017
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: Mgr. Derek Pilous, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Seznámení s existujícími publikacemi zaměřenými na zkoumanou problematiku
Výběr matematické oblasti a materiálů pro experiment
Analýza realizované výuky z hlediska práce učitele a žáků s chybou
Zhodnocení experimentu, důsledky vyplývající z analýz
References
Učebnice matematiky pro školy
Materiály pro učitele
Hejný, M. a kol.: Teória vyučovania matematiky
Brousseau: Teorie didaktických situací
Diplomové práce na dané téma vzniklé na KMDM
25 kapitol s didaktiky matematiky (Hejný, Novotná, Stehlíková Eds.)
Další literatura bude průběžně doplňována
Preliminary scope of work
Diplomová práce se bude zabývat postavením chyby ve výuce matematiky.
Teoretická část bude shrnovat a hodnotit odborné publikace, které se zabývají teorií chyby (nejrůznější přístupy k chybě, pohled do historie a rozdílná pojetí klasifikace chyb).
Praktická část se bude opírat o výzkum, který byl proveden ve vyučování matematice.
Hlavním cílem práce je zamyslet se nad chybami žáků a zaměřit se na to, jak je možné chyby v procesu učení využít.
Preliminary scope of work in English
The diploma thesis will deal with the role of a mistake in the learning process in teaching and learning school mathematics.
The theoretical part will summarize and evaluate scientific publications that treat the theory of a mistake (various approaches towards a mistake,
insight into the history and different conceptions of mistake classifications).
The practical part will be based on a research done in teaching/learning mathematics.
The main goal of the thesis is to analyze mistakes done by students and to take advantage of them in the learning process.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html