Chyba ve výuce matematiky na základních školách
Thesis title in Czech: | Chyba ve výuce matematiky na základních školách |
---|---|
Thesis title in English: | Error in teaching mathematics at elementary schools |
Key words: | práce s chybou, klasifikace chyb, příčiny vzniku chyb, učení bez chyb, učení s chybou |
English key words: | work with error, error classification, causes of errors, learning without errors, learning with error |
Academic year of topic announcement: | 2012/2013 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Supervisor: | prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 27.11.2012 |
Date of assignment: | 25.04.2013 |
Date and time of defence: | 13.09.2017 08:30 |
Venue of defence: | M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo |
Date of electronic submission: | 08.07.2017 |
Date of proceeded defence: | 13.09.2017 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD005) |
Opponents: | Mgr. Derek Pilous, Ph.D. |
Guidelines |
Seznámení s existujícími publikacemi zaměřenými na zkoumanou problematiku
Výběr matematické oblasti a materiálů pro experiment Analýza realizované výuky z hlediska práce učitele a žáků s chybou Zhodnocení experimentu, důsledky vyplývající z analýz |
References |
Učebnice matematiky pro školy
Materiály pro učitele Hejný, M. a kol.: Teória vyučovania matematiky Brousseau: Teorie didaktických situací Diplomové práce na dané téma vzniklé na KMDM 25 kapitol s didaktiky matematiky (Hejný, Novotná, Stehlíková Eds.) Další literatura bude průběžně doplňována |
Preliminary scope of work |
Diplomová práce se bude zabývat postavením chyby ve výuce matematiky.
Teoretická část bude shrnovat a hodnotit odborné publikace, které se zabývají teorií chyby (nejrůznější přístupy k chybě, pohled do historie a rozdílná pojetí klasifikace chyb). Praktická část se bude opírat o výzkum, který byl proveden ve vyučování matematice. Hlavním cílem práce je zamyslet se nad chybami žáků a zaměřit se na to, jak je možné chyby v procesu učení využít. |
Preliminary scope of work in English |
The diploma thesis will deal with the role of a mistake in the learning process in teaching and learning school mathematics.
The theoretical part will summarize and evaluate scientific publications that treat the theory of a mistake (various approaches towards a mistake, insight into the history and different conceptions of mistake classifications). The practical part will be based on a research done in teaching/learning mathematics. The main goal of the thesis is to analyze mistakes done by students and to take advantage of them in the learning process. |