Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Cesty a strategie žáků 10-12letých při řešení vybraného typu slovních úloh
Thesis title in Czech: Cesty a strategie žáků 10-12letých při řešení vybraného typu slovních úloh
Thesis title in English: Ways and strategies of 10-12 years old pupils when solving selected type of word problems
Key words: slovní úloha, strategie řešení, chyba, příčiny chyby, uchopení slovní úlohy,
English key words: word problem, solving strategy, mistake, source of mistake, grasping of word problem
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Supervisor: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 22.10.2012
Date of assignment: 22.10.2012
Date and time of defence: 02.09.2014 11:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R302, 302, Knihovna KMDM, 3. patro, vpravo
Date of electronic submission:19.06.2014
Date of proceeded defence: 02.09.2014
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
 
 
 
Guidelines
Diplomantka
1. seseznámí se s problematikou - vyhledá a prostuduje odbornou literaturu k tématu DP
2. připraví, provede a vyhodnotí dotazníkové šetření pro učitele
3. připraví a provede analýzu úloh pro žáky - s antisignálem, dynamické, komplementární, zadané grafem (v textu, obrázkem, tabulkou)
4. vytipuje vhodné úlohy a provede jejich analýzu
5. připraví experiment
5. formuluje očekávání sama i jiné učitelky
6. realizuje experiment
7. přepíše důležité rozhovory
8. analyzuje experiment
9. sepíše DP
References
Milan Hejný, František Kuřina, Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2009

CHRÁSKA M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999

CHRÁSKA M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.

KALHOUS Z., OBST O. Školní didaktika. Olomouc: UP Olomouc

KONFOROVIČ A.G. Významné matematické úlohy. Praha: SPN, 1989

ODVÁRKO O., CALDA E., ŠEDIVÝ J., ŽIDEK S. Metody k řešení matematických úloh.Praha: Státní nakladatelství, 1990
P
EJSAR Z. Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta
v Ústí nad Labem, 1990

ZELINA M. Tvořivost v matematice. Ostrava: Krajský pedagogický ústav Ostrava, 1990.

MATEMATICKÉ A PŘÍRODOVĚDNÉ ÚLOHY pro první stupeň základního vzdělávání, Náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007, Milan Hejný, Jitka Houfková, Darina Jirotková, Dana Mandíková a kol.

Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky, Praha 2004
Stehlíková, N. Náměty na podnětné vyučování v matematice, Praha 2007
Preliminary scope of work
DP bude mít dvě části - teoretickou a praktickou.
V teoretické části autorka provede rešerši dostupné literatury na dané téma.
Praktická část bude postavena na experimentu se žáky 10-12letými:
1. seznámí se situací ve škole prostřednictvím dotazníkového šetření
2. připraví nástroj experimentu - "obtížné" slovní úlohy pro žáky 5.,6. ročníku
3. realizuje experiment
4. analyzuje žákovská řešení z hlediska zvolených parametrů

Preliminary scope of work in English
Diploma thesis will consist of two parts - theoretical and practical.
An author will do bibliographic search of available literature in the theoretical part.
Practical part will be based on an experiment with 10-12 years old pupils:
1. using questionnaire the situation in schools will be mapped
2. tool of experiment will be prepared - "difficult" word problems for pupils of 5th and 6th grades
3. an experiment will be realized
4. pupils solutions will be analysed from the point of view of chosen parameters
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html