Čtení u žáků s Aspergerovým syndromem
Thesis title in Czech: | Čtení u žáků s Aspergerovým syndromem |
---|---|
Thesis title in English: | Reading in children with Asperger syndrome |
Key words: | Aspergerův syndrom, čtení, kognitivní aspekty čtení, čtenářská gramotnost, roviny čtenářské gramotnosti, technika čtení, porozumění čtenému |
English key words: | Asperger syndrome, reading, cognitive aspects of reading, literacy, literacy levels, reading technique, reading comprehension |
Academic year of topic announcement: | 2012/2013 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Supervisor: | doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 24.10.2012 |
Date of assignment: | 11.03.2013 |
Date and time of defence: | 05.09.2014 10:30 |
Venue of defence: | M303 |
Date of electronic submission: | 26.06.2014 |
Date of proceeded defence: | 05.09.2014 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD004) |
Opponents: | PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem této práce bude zmapování porozumění čtenému textu u žáků s Aspergerovým syndromem, kteří navštěvují 1. stupeň základní školy, výběr respondentů bude realizován ve spolupráci s organizací APLA.
Pro šetření budou využívány čtenářské testy, včetně hodnocení čtení s porozuměním, dále test naslouchání a text čtení s vizuální oporou. Výsledkem práce bude kvalitativní rozbor těchto dovedností u vybraných žáků s následným orientačním srovnáním s výkony vrstevníků běžné populace. |
References |
BOSÁKOVÁ, Markéta. Porozumění čtenému textu. Praha, 2008. 113 s. Vedoucí práce Anna Kucharská.
BOYD, Brenda. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem. Praha. Portál, 2011 FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha. Portál, 2010 CHURCH, Chatharine; ALISANSKI, Susan; AMANULLAH, Siraj. The Social, Behavioral, and Academic Experiences of Children with Asperger Syndrome. Focus on autism and other developmental disabilities, 2000, vol.15 Issue 1, p12, 9p, 2 Charts JAMES, M. Ioan. Aspergerův syndrom: mimořádní lidé – mimořádné výkony. Praha. Triton, 2008 MYLES, Brenda Smith; HILGENFELD D.Tracy; BARNHILL P.Gena; GRIWOLD E. Deborah; HAGIWARA Taku; SIMPSON L.Richard. Analysis of Reading Skills in Individuals with Asperger syndrome. Focus on autism and other developmental disabilities, 2002, vol.17, num.2, str. 44-47 NAJVAROVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost žáků prvního stupně základní školy. Brno, 2008. Disertační práce. PUPALA, Branislav; KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana. Předškolní a primární pedagogika. Praha. Portál, 2010 PORTEŠOVÁ, Šárka. Skryté nadání: psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Brno. Masarykova Univerzita, 2009 Pražská skupina školní etnografie. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5.třídy. Praha. Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2005 STRAUSSOVÁ, Romana; KNOTKOVÁ, Monika. Průvodce rodičů dětí s poruchou autistického spektra: Jak začít a proč?. Praha. Portál, 2011 THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha. Portál, 2006. THOROVÁ, Kateřina. Výjimečné děti – Aspergerův syndrom, informační příručka. Praha. APLA, 2008 VOSMIK, Miroslav; BĚLOHLÁVKOVÁ, Lucie. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha. Portál, 2010 |
Preliminary scope of work |
Cílem této práce bude zmapování porozumění čtenému textu u žáků s Aspergerovým syndromem, kteří navštěvují 1. stupeň základní školy, výběr respondentů bude realizován ve spolupráci s organizací APLA.
Pro šetření budou využívány čtenářské testy, včetně hodnocení čtení s porozuměním, dále test naslouchání a text čtení s vizuální oporou. Výsledkem práce bude kvalitativní rozbor těchto dovedností u vybraných žáků s následným orientačním srovnáním s výkony vrstevníků běžné populace. |
Preliminary scope of work in English |
The aim of this bachelor thesis is to explore the understanding of text by elementary school pupils with Asperger syndrome, the respondent selection is implemented in collaboration with APLA - organization for people with autism.
For our research is used reading tests, including assesment of reading comprehension, listening test and reading test with visual support. The result of this bachelor thesis will be qualitative analysis of these skills for selected pupils with subsequent orientation by comparing the performance of peers from the general population. |