Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Čtení u žáků s Aspergerovým syndromem
Thesis title in Czech: Čtení u žáků s Aspergerovým syndromem
Thesis title in English: Reading in children with Asperger syndrome
Key words: Aspergerův syndrom, čtení, kognitivní aspekty čtení, čtenářská gramotnost, roviny čtenářské gramotnosti, technika čtení, porozumění čtenému
English key words: Asperger syndrome, reading, cognitive aspects of reading, literacy, literacy levels, reading technique, reading comprehension
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra psychologie (41-KPSY)
Supervisor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 24.10.2012
Date of assignment: 11.03.2013
Date and time of defence: 05.09.2014 10:30
Venue of defence: M303
Date of electronic submission:26.06.2014
Date of proceeded defence: 05.09.2014
Course: Diploma Thesis (OSZD004)
Opponents: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem této práce bude zmapování porozumění čtenému textu u žáků s Aspergerovým syndromem, kteří navštěvují 1. stupeň základní školy, výběr respondentů bude realizován ve spolupráci s organizací APLA.
Pro šetření budou využívány čtenářské testy, včetně hodnocení čtení s porozuměním, dále test naslouchání a text čtení s vizuální oporou.
Výsledkem práce bude kvalitativní rozbor těchto dovedností u vybraných žáků s následným orientačním srovnáním s výkony vrstevníků běžné populace.
References
BOSÁKOVÁ, Markéta. Porozumění čtenému textu. Praha, 2008. 113 s. Vedoucí práce Anna Kucharská.
BOYD, Brenda. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem. Praha. Portál, 2011
FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha. Portál, 2010
CHURCH, Chatharine; ALISANSKI, Susan; AMANULLAH, Siraj. The Social, Behavioral, and Academic Experiences of Children with Asperger Syndrome. Focus on autism and other developmental disabilities, 2000, vol.15 Issue 1, p12, 9p, 2 Charts
JAMES, M. Ioan. Aspergerův syndrom: mimořádní lidé – mimořádné výkony. Praha. Triton, 2008
MYLES, Brenda Smith; HILGENFELD D.Tracy; BARNHILL P.Gena; GRIWOLD E. Deborah; HAGIWARA Taku; SIMPSON L.Richard. Analysis of Reading Skills in Individuals with Asperger syndrome. Focus on autism and other developmental disabilities, 2002, vol.17, num.2, str. 44-47
NAJVAROVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost žáků prvního stupně základní školy. Brno, 2008. Disertační práce.
PUPALA, Branislav; KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana. Předškolní a primární pedagogika. Praha. Portál, 2010
PORTEŠOVÁ, Šárka. Skryté nadání: psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Brno. Masarykova Univerzita, 2009
Pražská skupina školní etnografie. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5.třídy. Praha. Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2005
STRAUSSOVÁ, Romana; KNOTKOVÁ, Monika. Průvodce rodičů dětí s poruchou autistického spektra: Jak začít a proč?. Praha. Portál, 2011
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha. Portál, 2006.
THOROVÁ, Kateřina. Výjimečné děti – Aspergerův syndrom, informační příručka. Praha. APLA, 2008
VOSMIK, Miroslav; BĚLOHLÁVKOVÁ, Lucie. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha. Portál, 2010
Preliminary scope of work
Cílem této práce bude zmapování porozumění čtenému textu u žáků s Aspergerovým syndromem, kteří navštěvují 1. stupeň základní školy, výběr respondentů bude realizován ve spolupráci s organizací APLA.
Pro šetření budou využívány čtenářské testy, včetně hodnocení čtení s porozuměním, dále test naslouchání a text čtení s vizuální oporou.
Výsledkem práce bude kvalitativní rozbor těchto dovedností u vybraných žáků s následným orientačním srovnáním s výkony vrstevníků běžné populace.
Preliminary scope of work in English
The aim of this bachelor thesis is to explore the understanding of text by elementary school pupils with Asperger syndrome, the respondent selection is implemented in collaboration with APLA - organization for people with autism.
For our research is used reading tests, including assesment of reading comprehension, listening test and reading test with visual support.
The result of this bachelor thesis will be qualitative analysis of these skills for selected pupils with subsequent orientation by comparing the performance of peers from the general population.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html