![]() | Ve čtvrtek dne 4. září 2025 v době od 20:00 do 22:00 dojde k odstávce webového prostředí a databáze systému WhoIs. Odstávka systému WhoIs se dotkne též systému IS Studium. Kromě omezení funkcionality související s napojením na WhoIs nebude ve většině případů možné odevzdávání závěrečných prací. Omlouváme se za komplikace a děkujeme všem, kterých se odstávka jakkoliv dotkne, za pochopení. |
Virtuální smrt v počítačových hrách
Thesis title in Czech: | Virtuální smrt v počítačových hrách |
---|---|
Thesis title in English: | Virtual death in video games |
Key words: | virtuální smrt, počítačové hry, avatar, vztah avatar-hráč, Planescape: Torment, interpretace |
English key words: | virtual death, video games, avatar, relationship avatar-player, Planescape: Torment, close reading |
Academic year of topic announcement: | 2011/2012 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Media Studies (23-KMS) |
Supervisor: | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 27.06.2012 |
Date of assignment: | 27.06.2012 |
Date and time of defence: | 25.06.2013 00:00 |
Venue of defence: | FSV Praha 1. |
Date of electronic submission: | 22.05.2013 |
Date of proceeded defence: | 25.06.2013 |
Opponents: | PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. |
Preliminary scope of work |
Počítačové hry v žánru role-playing games (RPG) představují nový typ vyprávění, v němž se hráč sám stává hlavním protagonistou prostřednictvím svého avataru. Čelí proto nutně různým výzvám a musí prožívat prostřednictvím svého avataru zkušenosti, jež by jej v realitě nemusely potkat. Jedním z nejčastějších zážitků ve hrách je potom smrt, zde: virtuální smrt. Hráči ji různě prožívají i chápou, ve hrách může smrt mít také odlišný význam a důležitost. V diplomové práci bude zařazena případová studie o hře Planescape: Torment, jejíž příběh se zcela dotýká smrti, a to v mnoha podobách, např. i nesmrtelnosti. Hra podává smrt i skrze filosofická, náboženská a esoterická hlediska, která budou podrobněji vyložena. Hráč je tedy prostřednictvím této hry směrován k zamyšlení a přehodnocování vlastních lidských postojů.
Virtuální smrt v počítačových hrách je tématem, které zatím nebylo příliš zmapováno. Nutně musí být vztahováno ke smrti skutečné (a k jejím širším souvislostem), jak ji popisuje např. sociologie. Virtuální smrt souvisí také s hráčovým vžíváním se do avataru; na téma vztahu hráč-avatar již materiál existuje a v práci budou proto aspoň stručně zmíněny nejdůležitější poznatky. |